• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Fjädring fram Kabe

lars44

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17760
Medlemskap
2024
Jag har en helintegrerad Kabe Tm I 810 årsmod 2020 med Fiat och Al-ko tandem. Fram sitter Alko ACS stötdämpare som enligt reklamen ska ge komfortabel körupplevelse. Men min upplevelse är att det är väldigt stökigt. Jag har enligt Michelins däcktryckstabell för min däckdimension 225x75x16 CP och vägt axelryckning 1850 kg sänkt lufttrycket till 3,3 kg istället 5,5 kg som fiat anger. Men jag upplever ändå att bilen är obekvämt stötig vid ojämnheter i vägbanan. (Detta är min tredje bil och de tidigare har kännts betydligt bekvämare) Så till mina frågor:
1. Är det fler som har samma erfarenhet?
2. Finns det något annat sätt än justering av däcktrycket för att öka komforten?
3. Någon som har monterat luftfjädring fram oisf erfarenhet av det och pris.
Tackar på förhand för bra synpunkter! Lars
 

lars44

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17760
Medlemskap
2024
1
Det är fjädrar från Lesjöfors, men min bil är äldre än din så jag vet inte vad som finns till din.
Det du först behöver göra är att ta reda på vilka fjädrar som är monterade på din bil, och om de är
anpassade till din axelvikt.
Det är Al-ko ACS som är orginalmonterade och då borde de ju vara anpassade till bilens axelväska kan man ju tycka.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.723
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
1

Det är Al-ko ACS som är orginalmonterade och då borde de ju vara anpassade till bilens axelväska kan man ju tycka.

Det kan man tycka, men man har sett mycket när det gäller husbilar, så jag skulle se om det finns någon märkning på
fjädrarna och kolla upp den mot din axelvikt. Är axelvikten vägd i semesterfärdigt skick med alla ombord på sina platser?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
1

Det är Al-ko ACS som är orginalmonterade och då borde de ju vara anpassade till bilens axelväska kan man ju tycka.
ACS finns endast i ett utförande,denna monteras ofta som extrautrustning på helintegrerade bilar från många olika tillverkare,jag har haft ACS på två olika bilar fungerar bra men någon personbilskomfort blir det aldrig.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det kan man tycka, men man har sett mycket när det gäller husbilar, så jag skulle se om det finns någon märkning på
fjädrarna och kolla upp den mot din axelvikt. Är axelvikten vägd i semesterfärdigt skick med alla ombord på sina platser?
De är det jag menar och väga som den står (semester vikt ) all utrustning som har kommit till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.723
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
ACS finns endast i ett utförande,denna monteras ofta som extrautrustning på helintegrerade bilar från många olika tillverkare,jag har haft ACS på två olika bilar fungerar bra men någon personbilskomfort blir det aldrig.

Det är intressant om dom använder en och samma fjäder till alla bilar, t.ex. Goldschmitt har minst tre olika.
Sedan såg jag att det finns två olika ACS en för Lightchassie och en för Heavy. Förmodligen är väl fjädrarna olika där.
När det gäller komforten tycker jag nog att vår bil är helt ok i normala fall med kraftigare fjädrar och anpassat lufttryck 3,5bar.
 
Toppen