• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Fjädring fram Kabe

lars44

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17760
Medlemskap
2024
Jag har en helintegrerad Kabe Tm I 810 årsmod 2020 med Fiat och Al-ko tandem. Fram sitter Alko ACS stötdämpare som enligt reklamen ska ge komfortabel körupplevelse. Men min upplevelse är att det är väldigt stökigt. Jag har enligt Michelins däcktryckstabell för min däckdimension 225x75x16 CP och vägt axelryckning 1850 kg sänkt lufttrycket till 3,3 kg istället 5,5 kg som fiat anger. Men jag upplever ändå att bilen är obekvämt stötig vid ojämnheter i vägbanan. (Detta är min tredje bil och de tidigare har kännts betydligt bekvämare) Så till mina frågor:
1. Är det fler som har samma erfarenhet?
2. Finns det något annat sätt än justering av däcktrycket för att öka komforten?
3. Någon som har monterat luftfjädring fram oisf erfarenhet av det och pris.
Tackar på förhand för bra synpunkter! Lars
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi hade en Kabe 780xLX dvs halvintegrerad med Fiat front och Alko . Den hade förstärkt framfjädring från fabrik. Vi körde med rekommenderat lufttryck dvs 5.5bar och jag upplevde den inte som stötig. Du ska inte köra med så lågt lufttryck som du nämner. Du förstör däcken.
Jag fortsätter på din text med.
"För lågt däcktryck ger dålig bränsle ekonomi också"
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har en helintegrerad Kabe Tm I 810 årsmod 2020 med Fiat och Al-ko tandem. Fram sitter Alko ACS stötdämpare som enligt reklamen ska ge komfortabel körupplevelse. Men min upplevelse är att det är väldigt stökigt. Jag har enligt Michelins däcktryckstabell för min däckdimension 225x75x16 CP och vägt axelryckning 1850 kg sänkt lufttrycket till 3,3 kg istället 5,5 kg som fiat anger. Men jag upplever ändå att bilen är obekvämt stötig vid ojämnheter i vägbanan. (Detta är min tredje bil och de tidigare har kännts betydligt bekvämare) Så till mina frågor:
1. Är det fler som har samma erfarenhet?
2. Finns det något annat sätt än justering av däcktrycket för att öka komforten?
3. Någon som har monterat luftfjädring fram oisf erfarenhet av det och pris.
Tackar på förhand för bra synpunkter! Lars

Du har rätt däcktryck i förhållade till axelvikten, nästa steg är att kolla vilka framfjädrar som är monterade i bilen. Med såpass hög
axelvikt behöver du förstärkta framfjädrar annars står bilen på genomslagsgummina från start, och då blir det ingen fjädringsväg kvar
och bilen "slår igenom" vilket är väldigt obehagligt. Med en så ny bil bör ju detta vara en reklamation, du bör vända dej till handlaren!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med ACS- dämpare fram och rätt däcktryck som du har finns inte mer att göra, det är ett transportbilschassi och komforten är därefter,har haft flera helintegrerade och visst känns ojämnheter i vägen, bilarna är tunga inte minst fram med påbyggnad ,taksäng ,stor frontruta mm.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Med ACS- dämpare fram och rätt däcktryck som du har finns inte mer att göra, det är ett transportbilschassi och komforten är därefter,har haft flera helintegrerade och visst känns ojämnheter i vägen, bilarna är tunga inte minst fram med påbyggnad ,taksäng ,stor frontruta mm.

Dämparna är inte problemet i detta, utan rätt anpassade framfjädrar som ger tillräcklig fjädringsväg och tillåter bilen att fjädra
innan den når genomslagsgummina. Hade samma problem, bytte till anpassade fjädrar viket gjorde underverk.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta är nog inte Fiat's problem, utan Kabe som byggt på en för tung front, har för mej att med Goldschmidt's helluftfjädring så löser man detta ifall man vill åka extra tung husbil på Fiat Ducato chassi, det har alltså inget med däcken att göra, det finns tabeller från däcktillverkaren om lämpligt tryck till ett visst däck/belastning.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Menar du alltså att man skall köra på 5,5bar oavsett belastning?
Nej. Rätt tryck för den bilen som biltillverkaren anser.
Lite svårt att veta alla gånger men man skall också ha i åtanke att
fel däcktryck också ändrar förutsättningarna för ABS systemet och antisladdsystemet
att fungera som det är tänkt och att manöverbarheten ändras tex vid undanmanöver vid
ev krock.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej. Rätt tryck för den bilen som biltillverkaren anser.
Lite svårt att veta alla gånger men man skall också ha i åtanke att
fel däcktryck också ändrar förutsättningarna för ABS systemet och antisladdsystemet
att fungera som det är tänkt och att manöverbarheten ändras tex vid undanmanöver vid
ev krock.

Om biltillverkaren FIAT t.ex. anger 5,5 bar då gäller det vid alla belastningar?
I instruktionerna till alla mina personbilar anges olika tryck för olika belastningsförhållanden
trots diverse hjälpsystem som ABS antisladd o.s.v. skulle det då inte fungera?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet inte vad du vill ha ut av diskussionen Montreal?
Jag har inte diskuterat specifikt tryck.
Du bejakar ju texten nedan och kompletterar med ytterligare ett påstående som gör att man lätt får intrycket att du anser att man skall köra
med onödigt höga däcktryck jämfört med däcktillverkarnas tabeller.
Vi hade en Kabe 780xLX dvs halvintegrerad med Fiat front och Alko . Den hade förstärkt framfjädring från fabrik. Vi körde med rekommenderat lufttryck dvs 5.5bar och jag upplevde den inte som stötig. Du ska inte köra med så lågt lufttryck som du nämner. Du förstör däcken.
Jag fortsätter på din fina text med.
"Lågt däcktryck ger dålig bränsle ekonomi också"
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Du bejakar ju texten nedan och kompletterar med ytterligare ett påstående som gör att man lätt får intrycket att du anser att man skall köra
med onödigt höga däcktryck jämfört med däcktillverkarnas tabeller.

Jag fortsätter på din fina text med.
"Lågt däcktryck ger dålig bränsle ekonomi också"
Seppo fick ju sin bil att fungerar med hans tryck. Det är väl bra i hans fall.
Jag kommenterade att för lågt tryck kan medföra saker som inte är bra som tex trasiga däck.
Då vet jag inte hur jag skulle ha kunnat skriva annorlunda.
Kanske jag skulle ha skrivit så här.
"För lågt däcktryck ger dålig bränsle ekonomi också" mmmm
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om biltillverkaren FIAT t.ex. anger 5,5 bar då gäller det vid alla belastningar?
I instruktionerna till alla mina personbilar anges olika tryck för olika belastningsförhållanden
trots diverse hjälpsystem som ABS antisladd o.s.v. skulle det då inte fungera?
Verkar vara så på dina bilar men inte på mina och inte dom jag håller på med
och har hållit på med.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dämparna är inte problemet i detta, utan rätt anpassade framfjädrar som ger tillräcklig fjädringsväg och tillåter bilen att fjädra
innan den når genomslagsgummina. Hade samma problem, bytte till anpassade fjädrar viket gjorde underverk.
ACS är ett komplett fjäderben dämpare och fjäder,anpassad för den högre axellasten,ger ca 5cm extra höjd
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nej. Rätt tryck för den bilen som biltillverkaren anser.
Lite svårt att veta alla gånger men man skall också ha i åtanke att
fel däcktryck också ändrar förutsättningarna för ABS systemet och antisladdsystemet
att fungera som det är tänkt och att manöverbarheten ändras tex vid undanmanöver vid
ev krock.
Problemet är att tillverkaren anger 5,5bar på i stort sett alla bilar,därför att det är enklast så ,komfort bryr man sig inte om.
Man bör anpassat trycket efter axellast ,det innebär väsenligt lägre tryck för dom flesta,gå in i tabeller från din däcktillverkare och läs.
 

lars44

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17760
Medlemskap
2024
Dämparna är inte problemet i detta, utan rätt anpassade framfjädrar som ger tillräcklig fjädringsväg och tillåter bilen att fjädra
innan den når genomslagsgummina. Hade samma problem, bytte till anpassade fjädrar viket gjorde underverk.
Skulle vara intressant att få reda på vad det var för typ av anpassade framfjädrar som du bytte till. Hälsningar Lars
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.799
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Problemet är att tillverkaren anger 5,5bar på i stort sett alla bilar,därför att det är enklast så ,komfort bryr man sig inte om.
Man bör anpassat trycket efter axellast ,det innebär väsenligt lägre tryck för dom flesta,gå in i tabeller från din däcktillverkare och läs.
Ökar inte lägre tryck bränsleförbrukningen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skulle vara intressant att få reda på vad det var för typ av anpassade framfjädrar som du bytte till. Hälsningar Lars
Det är fjädrar från Lesjöfors, men min bil är äldre än din så jag vet inte vad som finns till din.
Det du först behöver göra är att ta reda på vilka fjädrar som är monterade på din bil, och om de är
anpassade till din axelvikt.
 
Senast ändrad:
Toppen