• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjädrande framstolar

F

F.d. 8160

Guest
Sv: Fjädrande framstolar

Så du menar att alla bilar skall gå med det högsta tryck som däcken tillåter hela tiden, oavsett belastning, annars uppstår alla dessa nackdelar?:confused:
Kör man med högre tryck än vad tyngden ger så slits däcken istället mitt på slitbanan. Lagom anpassat är bäst helt enkelt. :/

Sen, om det är Camper-däck så är sidan hårdare, nästan som vissa runflats, och då får man ändå inte nån större komfort utan bara slitage av att fippla med trycket.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädrande framstolar

Jag är full medveten om sådana mycket grunläggande uppgifter, men jag är intresserad av var du har fått infon qatt däcken alltid skall gå med maxtryck? :confused:
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Fjädrande framstolar

Jag är full medveten om sådana mycket grunläggande uppgifter, men jag är intresserad av var du har fått infon qatt däcken alltid skall gå med maxtryck? :confused:
Undrar mer var du fått att jag rekommenderar maxtryck?
Håll det tryck som tillverkaren rekommenderar för den axel belastning som bilen har. Ingick i körkortsutbildningen har jag för mig. Dock 20 år sedan så, nog kan det ha ändrats.
Oftast högre tryck med större last har jag för mig.

Dock så har detta glidit snett då det inte längre ägnas åt fjädrade framstolar.
Skulle gärna montera så trevliga stolar på min sprinter, men då får jag bygga om mycket mer än vad jag gjort. Väntar fortfarande på snurrplattorna, som bara dom bygger ett par centimeter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädrande framstolar

Nu var det väl till !"Uppfinnaren" jag ställde min fråga, men jag ser att ni inte har några djupare kunskaper i ämnet så jag lägger ned. :rolleyes:
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Fjädrande framstolar

Är det någon som har förslag på nya underreden till mina Isri-stolar som är fjädrande?
Någon som har bytt till fjädrande underrede?

Har kört lite Mercedes transportbil ibland och där var stolarna utbytta till stålfjädrande och det är stor skillnad i komfort. Men var hittar man dessa till vettiga priser. Begagnatmarknaden verkar körd, isåfall måste det bli luftfjädrande långtradarunderreden som fordrar kompressor och det verkar vara lite overkill.

Några förslag?

Hittade fjädrande stolschassi från ISRI på ebay.de. Är det dessa stolsunderreden som du har?

Fiat Ducato 250 ab Baujahr 2006 ( Alle ) Komfortsitz / Schwingsitz Konsole | eBay
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fjädrande framstolar

Tar min gamla tråd igen eftersom den åter blivit aktuell för mig. Bytte bil till en plåtis och även här är framfjädringen i stort sett obefintlig med. Har sänkt däcktrycket till 3,25 kg/cm2 vilket gav en liten förbättring.

Men för att hjälpa upp det hela så fick jag tag i en demostol från Be-Ge. Mekaniskt fjädrad, armstöd, nackstöd och värmesits. Plockade bort befintlig stol. Sänkte underredet med 11cm och anpassade snurrplattan så den nya stolen passar. Bältesinfästningen med airbagutlösaren passade rakt av. Dock är stolen inte godkänd och kan inte besiktigas. Kan ännu inte svara på hur det fungerar, om det blivit bättre komfort...

IMG_5212.jpg

IMG_5213.jpg

IMG_5214.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädrande framstolar

Det låter ju nästa som att du skulle behöva byta framfjädrar, såå hårda brukar dom inte vara när allt är o.k.? :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fjädrande framstolar

Det låter ju nästa som att du skulle behöva byta framfjädrar, såå hårda brukar dom inte vara när allt är o.k.? :)

Har kört bilen ensam utan passagerarstol, tom bränsletank och vattentank. Mätt kvarvarande fjädringsväg till 6-7cm. Och den är inte bekväm! Tror inte komforten höjs nämnvärt om man monterar hårdare fjädrar. Det enda som jag kan tänka mig är fulluftfjädring...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädrande framstolar

Det är fjädringsvägen när bilen är i bruksskick som är intressant, inklusive fulla tankar och allt som ni normalt har med er när ni åker ut, och med dig och passagerare på plats. Då har du förmodligen ganska litet avstånd kvar tills bilen landar på genomslagsgummina, och gör den det så studsar den upp igen på ett obehagligt sätt, bilen "slår igenom". Ersättningsfjädrarna behöver egentligen inte vara särskilt mycket hårdare, det räcker nästan med att de är längre så att fjädringen får möjlighet att utföra sitt arbete utan att "studsa omkring" på genomslagsgummina. :)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fjädrande framstolar

Ser for meg plass problem med avfjæret stol oppå en dreieskive. men ide er super, for det er komfort med slike stoler.
Mht dekktrykk så bruker vi jo stort sett det Michelin sa for noen år siden, 5,5 bar..... jeg også...
Om man ser i tabellen til Conti, så har ett 215/70-15 dekk maks bæreevne på ca 1030 kg ved 5,5 bar. Dvs kjører du med 2t bakaksel så -skal- du ha 5,5 bar som er konstruert lufttrykk for en slik bæreevne på dekket.
Kjører man med mindre bakaksellast kan trykket reduseres tilsvarende ihht conti tabellen.
Og har man framaksel med f.eks 1,85t totalvekt så kan dekktrykket reduseres ganske betydelig ned fra 5,5bar, ihht Conti tabell, siden 925kg konstruert bæreevne på dekket oppnås ved mye lavere dekktrykk.

Og da vil komfort bli vesentlig forbedret.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fjädrande framstolar

Ser for meg plass problem med avfjæret stol oppå en dreieskive. men ide er super, for det er komfort med slike stoler.

Be-Ge-stolen är 7-8 cm smalare än original och passar in bättre, lättare att snurra runt. Betydligt bättre utformad för kroppen med ställbart svankstöd, sits som är lägst längst in vid ryggen och med tjockare stoppning. Alltså en helt annan klass än originalet! Och sedan är den fjädrad! Har inte vägt stolarna men det skiljer nog 10kg till Be-ge´s nackdel.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fjädrande framstolar

Ritat hur skillnad blir för ryggen. Sittbenen hamnar långt ut i Isri-stolen och sedan går ryggen i en utåtbåge.
i Be-ge-stolen vill sittbenen längre bak och ryggen får ett riktigt svankstöd.

IMG_5214.jpg.jpg
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fjädrande framstolar

Mäter fjädringsväg fram enligt bilden. Ingen fjädring motsvarar 37cm enligt VB-air och deras produktblad. Har inte kunnat verifiera om detta stämmer. Det är dock ett bra sätt att mäta på då man undviker felkällor som olika däcktryck samt hjulstorlekar. Bilden visar 42cm från skärmkant till centrum av hjulet vilket minus 37cm blir 5cm fjädringsväg. Bilen är tom och det borde vara det dubbla, 10cm.


IMG_5215.jpg
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädrande framstolar

En enkel koll om bilen har en rätt höjd så som konstruktörerna avsåg, är att titta på undre bärarmen fram (det finns bara en på varje sida). Sett framifrån skall den luta lite nedåt från växellådan och utåt, en linje igenom inre lagringen och yttre kulbultens kula skall peka svagt nedåt. Om förhållandet är det motsatta, att den pekar uppåt ut mot hjulet är bilen för låg fram..?
F.ö. jag kan inte öppna din länk?
 
Toppen