• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Hej på er alla fiske tokiga HBK:are
Nu måste jag ju säga så här att Anders är ingen amatör och har aldrig varit det ;kan han berätta för någon annan.Tror så här att han har legat och ruvat på sina kunskaper,lotsats om att var lite hjälplös.Men när jag i akttar honom så lägger han ut linan som en Tiger Woods spelar upp en boll i från en bunke eller en Beckham slår sina frisparkar.Låter draget sjunka 20-30 sek sedan tar hem det med olika hastigheter,med stopp utan stopp variationen är oändlig.
Vi står alltså 20m från varandra o han tar 3 torskar på en halvtimma,Jag har ingen suck.Förnedringen är total. Går i min desperation igenom hela min drag låda,vad hjälper väll det.Hade tre spön ute med bottenmete,masken var ej rörd (20 tim).Kastade med ett spö i säkert 10 tim inte ett hugg,inget,snacka om ytterligare ett bomfiske för min del.
Men jag ger aldrig upp kommer igen.Hoppet är det sista som övergeren.
Frisk luft och rosiga kinder fick jag ialla fall.
Innan vi åkte hem så var vi i sportfiske affären här i Kalmar och tömde den på det hemliga vapnet.
När jag gick o deppade som mest ,sparkade i gruset längst stranden hittade jag en kärleksförklaring.Bara en sån grej kan pigga uppen.Sött inte sant.
Oså några bilder till.

P1010011.jpg

P1010016.jpg

P1010004.jpg

P1010006.jpg

P1010009.jpg

F

F.d. 410

Guest

Tack Anton
Bra skrivet även om jag tycker du satt mig lite väl mycket i fokus. Den som kämpade mest var ju du även om jag hade mer tur denna gång. Å andra sidan så var det ju havsöring vi var ute efter men torsk är ju helt OK att äta.

Det var några fina dagar och vädret blev ju bättre än vad prognoserna utlovat. Inget regn på oss under fisket men smattret på taket när vi ligger i bingen är ju bara ljuv musik.

Även tack för lunchen idag. Var det priset för att jag vann med 3-0?

Hoppas att denna sista resan med husbilen för året skall bli en tradition?

Anders

F

F.d. 50064

Guest

Ja du Anders
Vad hjälper det att man var uppe kl.05.30 och ute så fort man såg vart man satte fötterna.O försökte kämpa sig till ett hugg med alla knep o knåp man känner till.Det funkar ju inte.
Det är ändå fisken som räknas i slutet oavsett art.Sedan kan man diskutera tur eller inte.Om man fiskar 10min eller 10 tim det är ingen som frågar.Rätt bete,rätt timing,svårare än så är det inte.Nästa gång får vi sätta en pott 50:- per kg/fisk och sedan går vi och äter som avslutning.
Du vet som hole in one med skumpan till alla.Jag tycker att det borde vara så,segraren har ju något att fira.Eller hur.
Tradition tycker jag med att vi kan få ihop det år efter år innan bilarna går i ide.
:mcride:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jag tror mig veta att ni har nog kämpat så gott ni kan båda två, och att det sen blir olika i utfallet på fångster ja det är inget nytt för det har vi väl alla drabbats av?.

Men jag måste ändå säga till dig Anton,att en bättre förlorare och motståndare i ( om ) det var en tävling det har jag då sällan skådat.

Jag menar att som (förlorare) bjuda" VINNAREN " på middag efter slaget, ja då måste man vara en riktig" VINNARE " för att göra något dyligt.

Så Grattis båda två för det är ni värda.

F

F.d. 410

Guest

Jag är absolut med på en pott på 50:-/kg vid det ett årligt avslutningsfiske. Det kanske t.o.m. kan få vissa, ej namngivna, personer att hålla sin bil i trafik några veckor extra och att vissa boende i Borås-trakten att ta sig en sväng till ostkusten och det vackra Öland.

Hur som helst så har det varit några trevliga dagar, även om du blev torsk på torsk medans jag fick torsk på torsk.

Anders

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest

Börjar med o tacka er båda, Anders o Anton för trevliga dagsrapporter...o till slut även foton. :)

Håller helt med Hasse om din gest Anton, strongt gjort ! Sedan har du också självklart rätt i att Anders kunde mer än vad som ville påskinas från början, men vi ska heller inte glömma den idoga grund o påbyggnads utb han fått utav Hasse P.

Att det gett resultat ser vi ju nu bl.a....:wink:

Anders, visst låter det lockande till nästa höst.

pekka

F

F.d. 410

Guest

Jo nog tycker jag att vi skall ha lite traditioner att sikta in oss på, kanske både vår och höst i både öst och väst.

Blir man några stycken kan man ju för kul skull lägga 100:- var i en pott och sedan får den som tar upp första fisken halva potten och den som tar flest andra halvan av potten.

Detta främjar ju att man är ihärdig med fiskandet. Snabbt på´t för att få den första och sedan hänga i för att få flest.

Man kan strunta i vikten tycker jag förutom om flera fått samma antal då får totalvikten bli avgörande.

Enkelt och mest för kul skull vid träffen

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025

Bara en liten
Två män sitter och isfiskar.

De sitter och fiskar, filosoferar på mäns vis och dricker öl. Efter att ha suttit stilla i några timmar så säger Jan till Tommy:
”Jag tror att jag vill skiljas från frugan. Hon har inte pratat med mig på två månader!”
Tommy sitter och dricker en stund till innan han långsamt svarar:
”Det tycker jag att du noga skall tänka igenom. Sådana kvinnor är svåra att hitta!!!!! Trevlig Helg / Bosse:yes:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Efter att ha sett Antons fiskebilder, så håll med om att det här ser betydligt lugnare ut. Observera att älgen hade den goda smaken att lägga sig aldeles vid en väg, så det var bara att dra upp den på kärran fvb slaktboden.
Calle

DSC00004.JPG

DSC00005.JPG

F

F.d. 50064

Guest

Ja du Bonath,å jag som tycker att det är ett gris jobb att rensa fisk.
Mycket efter jobb som ni jägare har.Men det är klart frysen fylls snabbare än
än våra på sportfisket.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

Jag är absolut med på en pott på 50:-/kg vid det ett årligt avslutningsfiske. Det kanske t.o.m. kan få vissa, ej namngivna, personer att hålla sin bil i trafik några veckor extra och att vissa boende i Borås-trakten att ta sig en sväng till ostkusten och det vackra Öland.

Hur som helst så har det varit några trevliga dagar, även om du blev torsk på torsk medans jag fick torsk på torsk.

Anders

:cool: Jag har fått ihop 15 ej namngivna personer utan bil som är intresserade att få följa med dig på fisket. Men min fråga blir då per auotamatik, kan du verkligen härbärgera alla dom i din Husbil??.

Många av dom kommer faktiskt mycket längre bort än Borås-trakten,faktiskt utanför landets gränser.

Själv ställer jag ju av min bil 1/10 varje år.

F

F.d. 410

Guest

Inga problem att få in 15 st i bilen. Det kan jag säkert ordna. Dessutom har jag ju idag en släpvagn som du vet.

Reseledaren

F

F.d. 50064

Guest

Jamen.... vart är alla har ni gått i ide med husbilen.
Därför behöver vi ju inte sluta att blöta linan.Å Anders som tömde Kalmar butiken på all magiska Rapala.
Har ni inte testat dem i gölen ?Eller går giganterna kvar.
Funderingar på att binda flugor,har lite egna ideèr .Lite mer som små drag i epoxy.
Finns redan sådana,kommer att testa fram olika rörelse mönster.
Har man lite o pyssla med i vinter.
Sedan står ju 14Kg kvar å lurar på Värnanäs.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Nej då Anton här går vi inte i ide. Jag skall faktiskt åka till gölen i morgon bitti och få mig i en" lektion "av fd eleven.

Så jag tar över din staffettpinne med löfte om att han ska få jobba riktigt ordentligt för att vinna över mig i morgon.

Han ringde för en stund sen, och medelade att han skulle åka till fiskeschoppen och inhandla mera grejer, vad han nu skall ha allt till?.

Jag har sagt till honom att det här är ingen matrealsport,men tror du han lyssnar ( icke).

Jag misstänker vad du skall ge dig på för grejer.Det är väl i stil med Spoonfly förstår jag? eller. Det är väl inte fel att knåpa ihop något eget som kan bli riktigt vasst på fångstsidan. För provar man inte så får man inte reda på om det fungerar.

Jag har ju skrivit om fångsten av min första egentillverkade fluga,och den regnbåge jag fick på den. Det minnet sitter starkt i hjärnbarken.

Du får besked under morgondagen om Rapala dragen,och om det är dom som kommer att göra skillnad i fisket.

F

F.d. 50064

Guest

Javisst något liknande mer avlånga, typ små rapala dom ni har.
Har håll`t på med knep å knåp tidigare,fast mer med egna wobblers,jerkbait hade man redan på 70 talet Kul när man får fisk på sina egna kreationer .Men det har även hänt att man har gjort första kastet och skiten bara delade sig i tre bitar,mindre kul kan jag säga.Var på vapencentralen i dag,en annan jakt & fiske butik här i Kalmar dom skall ha utförsäljning på alla fiskeprylar.Har bytt ägare nyligen,och man tyckte att det finns för mycket fiske prylar.Flugfiske skulle man lägga av helt med.Är det något jag kan hålla utkik om bara att maila.
Gå inte in på någon vad slagning kan bli dyrt med det flytet som Anders har
för tillfället.
Jag siktar in mig på nästa Onsdag,antingen södra Öland eller åmynningen nere vid Vernanäs.Beror lite på vindarna.
Ser fram i mot en rapport i morgon.......Skit fiske på er.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Det blir ingen vadslagning Anton.

Han är så sparsmakad i maten att han avböjde mitt erbjudande av provsmak av min nybakade ungspankaka med sylt. Så han kan trycka i sig den där krydd- korven från Wiilys. Jag tror att han har tjackat upp sig på ett par hundra kilo av den sorten.

Men det är väl för att jag inte bjuder på Restaurang kan jag tänka. Han börjar lägga sig till med divalater " Grabben ".

Men det går ju inte att sticka under stolen med att han har haft flyt ett tag,så länge det nu varar???. Som sagt rapporten kommer i morgon.

F

F.d. 410

Guest

Oj Oj vilket skrivande det blev helt plötsligt efter en veckas total tystnad.

Jo visst blir det en resa till gölen imorgon, jag har på känn att det finns fler rejäla bågar i gölen och det är dom jag skall hämta hem imorgon. Allt under 3 kg kommer att återisättas. Jag vill ju inte förta glädjen för Hasse att ha chansen att få upp en och annan en-kilos båge istället för alla mörtar.

Harald säg till mig när rean börjar så gör vi ett besök där. Kom bara inte dragande med undanflykter om att du måste ysta ost, det accepteras INTE! Vi skall hänga på låset och vara först in. Har ett par sedlar kvar i plånboken som känns onödiga.

Hasse för att ge dig lite handicaps-fördelar så är mitt tips, var vid gölen vid 6-tiden, jag kommer vid 9-tiden och då får du ju 3 timmars försprång. Tror iofs inte att det hjälper dig, men kanske kan det inge dig lite mer hopp.

Ses imorgon,

Anders

PS Absolut inget fel på pankaka, hade barnbarn här idag som fick äta pankaka vilket dom älskar, själv föredrar jag lite mer karl-mat som korv med lite tryck i framför barnmat.

Fortfarande Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Det är till att ha blivit stor ponke nu vaaa??. Men efter uppgång så kommer fall, sanna mina ord min vän så är det bara.

Det blev så syrefattigt här uppe i Östergötland när du drog in luft i lungorna,så stearinljusen flämtade till när du skrev inlägget.

Är det förmätet att tro att du vill bli titulerad Herr Hjalmarsson hädanefter ???.

Jo Jo stora ska dom va fångsterna, annars får det vara. Men ett litet ord på den stora vägen. Allt har en ende men korven den har två.

Vi ses i morgon Super proffset.

F

F.d. 410

Guest

Herr Hjalmarson!!! Så folkligt vill jag inte bli tilltalad, Anders von Hjalmarson skall det nog vara hädanefter. Nån j.....a etikett får du väl hålla dig till.
Förväntar mig även att du rullar ut röda mattan när jag glider fram till gölen med min Tysk-tillverkade limosin.

Bered även plats för min personal-stab som består av kastare, hemtagare, fiskavrättare, fileare och så ett antal galanta damer förståss som man kan vila ögonen på mellan huggen.

Högaktningsfullt
Anders von Hjalmarson

F

F.d. 50064

Guest

Tror jag inte på Anders den enda som har lite lilla blod är jag von Vancsa
Klart kungarna spred sin säd här i Sverige så det kan ju fastnat något även hos dig.Men jag har det dokumenterat.Vancsa kom från Ryska steppen till Svarta havet sedan till Rumänien,över Grekland till Österrike/Ungern.Över allt lämnade dom några små spår efter sig,oftast av övergivna kvinnor som fick ta hand om avkomman.Den siste som kallade sig Vancsa övergav adlen pg.a
han ville inte bli offecerare under första värdskriget.Ägorna i Grekland spelades
bort i början av 1800-talet.Sedan lade jag ner undersökningen,tyckte det blev pisamt med släkten.Räcker att ha dom på väggen,vänner kan jag välja,släkt får man bara på köpet när man föds.
Från fiske till släktforskning.
Dom först egna flugorna är bundna,ser ut som man har fastnat i en förbi flygande fågel.Men övning gör mästaren.
Ang.Vapencentralen så tror jag att det blir skylt söndagen man kommer med första omgången,sedan upptäcker man att priserna är för högta satta.Så första veckan i december kan man titta in.Och det man rear ut blir nog flugfiske prylar.
Skit fiske på er

Toppen