• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske-Tjatter

Intressant reaktion, Pentti! Kanske berodde din kompis skakningar på en plötslig ingivelse när han såg det vackra djuret, en ingivelse som hindrade honom från att brutalt ända djurets liv. Kanske fick han en kort och intensiv upplevelse som gjorde att han ifrågasatte sin rätt att döda bara för sitt eget nöjes skull.

Jappe

F

F.d. 410

Guest

Inte tror jag en jägare jagar enbart för nöjes skull. Givetvis är det ett nöje för jägaren liksom fisket är för sportfiskaren. Men en sak är jag övertygad om det är att jägarna tar till vara på det dom skjuter vilket blir till mat för dom och dess anhöriga.

Egenligen ingen större skillnad mot det köttet som kommer från slakteriet, det är ju också djur som avlivas och som blir till kött som dom flesta av oss sedan äter.

Sett från djurens synvinkel är nog den död som drabbar dom tack vare jägaren mycket mindre lidelsefull än den industriella avlivningen som sker för att du, jag och dom flesta andra skall kunna sitta på lördagskvällen och grilla med en whiskey i handen

Anders

F

F.d. 52909

Guest

Anders... har ni anlänt lyckligt till Öland än ? Glöm inte o fota mycket, hälsa Anton också !

Pekka

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jaja, besvärligt ämne det här, men jag vet ju hur jag reagerar när jag träffar på ett rådjur eller en hjort eller vilket annat djur som helst i naturen. Jag njuter av anblicken och känner mig priviligierad som får uppleva något sådant. En tanke som absolut inte skulle kunna rinna upp i min hjärna i en sådan situation vore att ta död på djuret.

Jappe

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Hej Anders.

Du har så rätt så,att rätt skall vara rätt, det snappade du upp rätt bra på grundkursen.
För börjar man att manipulera med sanningen,ja då slår den tillbaka som en bumerang lite längre fram i närtiden.

Så därför kommer det några kompliterande bilder från Bottengölen i Överum, där beviset för att du slog mig i fisket med 4-2 är klart & tydligt .

20091109049.jpg Tiden innan proppen gick ur.

20091109048.jpg Här hade nog den skakiga bilden i förra inlägget varit bättre?.

20091109054.jpg Här resultatet utan min andra fisk (såg bättre ut i bild).

Jag hoppas att ni har det bra där nere på Öland Anders och Anton, försök att skicka lite fotoinfo från fisket.

Anton ta hand om Anders,om ni ska ut i natt och fiska i becksvarta mörkret,så han kommer hem helskinnad.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Ja du Jappe,det verkar vara ett besvärligt ämne för dig, det här med att avliva djur, wat so ewer?.

Men om du vill leva i Edens lustgård ? ja då är du nog i fel forum?. Här på fiskeforum diskuterar VI som verkligen FÅNGAR FISK, och diskuterar inte om eventuella våndor av att FÅNGA fisk , så sticker det i ögonen på dig att din verklighet ser annorlunda ut än våran ur ditt perspektiv?, så kan jag medela dig att det har jag personligen INGA som helst problem med det,har du?.

Jag vill ge dig ett verkligt seriöst förslag till ett nytt forumförslag från din sida, som handlar om djurens rätt till exempel,då skulle din seriositet kanske inte i frågasättas.

Men som det är nu så är du bara trivial i dina påståenden.

F

F.d. 52909

Guest

Hasse, är faktiskt lite undrande över hur ni på ost-sidan räknar...ser på ditt översta foto (i inlägg 216) 5 st fiskar. Men i senaste inägget o nedersta fotot 4 st fiskar...:rolleyes:

4 - 2 :confused:

Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Ja va fan Pekka, man kan trixa med bilder hur som hellst men till syvenden och sist får man ge sig för fakta,han vann med 4-2 om nu MÖRT skulle vara en fisk??????????????.

Och det är ju konstaterat att den är det,fast han var djävligt trött ett tag på att höra det från mig.

Så nu får vi väl se hur det går för honom när vi inte är närvarande på Öland du och jag, för att ge honom råd och rön om fisket. Men jag vet att Anton är styv på att ledsaga honom igenom svårigheterna som dyker upp varefter tiden lider.

Men får vi i ingen rapport inom ett par timmar,ja då är det fara på färde.

Tack ska du ha Pekka för infot om NOKIA,det hjälpte, så nu är det BARA att läsa in sig på infot från NOKIA.

Skulle det bli akut med Anders? så redogör vad som gäller för honom Perkka,vinna eller försvinna?.

F

F.d. 52909

Guest

...blir nog aldrig vän utav ordet M..T, det vill liksom aldrig fastna på tungan, ihop med fisk.

Jodå, tror också hårt på Anton...märkte i Hökensås att han var uppmärksam på att Anders inte i sin iver skulle gå ut på för djupt vatten så det skulle rinna in kallt vatten innanför stövelskaften, att mössan satt där den skulle o.s.v .
Han är en utmärkt vikarie för dig o mig...så tro mig att där kan vi vara helt lugna...

Går nog bra detta ska du se o att vi snart får trevliga rapporter från Öland.

Roligt att du hade nytta utav infon, du ser ju själv hur bra det blev när du väl lyckades klura ut hur det fungerar. Fina kort blev det, fast det var ju det där med matematiken...

....det vet du :)

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jo då,mattematiken är väl en sak, men du vet ju hur motsträvig jag är mot att förnya alla invanda Behaivier ?.

M-T är väl som jag tolkar det MOTVALLS-TJÄRRING eller?, skit samma han får väl hålla på om det roar honom,vem bryr sig ??.

För att återgå till något intressant ,så hörde eleven av sig för en stund sedan,Ja inte över nätet som vi hade trott,nej det blev över telekommunickatioinsnätet.

Han ville bara medela oss att han inte kunde kommunisera genom datorn med oss,för han hade "SPILLT VATTEN" på datorn ,och att den hade slutat att fungera, men bara med att han kunde läsa vad vi skrev, men att han inte kunde skriva tillbaka ????:

Det blir intressant i morgon om det blir lika dant med kameran,vad det gäller vattenproblemet?. Fast å andra sidan borde det ju inte vara någe problem med vatten, för det är ju det elementet dom har att utforska vad det gäller om det finns liv eller inte i det ?.

Vi får invänta morgondagen när dagen gryr,för innan dess lär dom inte vara ute ur sin Husbilar?.

Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest

Jaha, nu verkar det som om komputorn vill göra som jag vill igen. Spillde lite vatten övertangenterna och det blev väl kortis någonstans. Den har fått ligga uppfälld på "mage" i facket över värmaren under natten och är så varm o gosig nu.

Nåväl, nog om detta. Vi befinner oss på en liten höjd alldeles vid och det brusar friskt om vågorna som väller in. Eftersom väderexpertisen talade om NO vind så borde vi haft lite frånlandsvind men icke.

Rätt ut från oss har vi Blå Jungfrun, där alla påskkärringar lär finnas men vi har inte sett en enda kärring, vare sig med eller utan käpp.

Varmt och gott i bilen och jag har som vanligt sovit som en stock. Kl är nu strax 4.30 och jag håller span mot Harald, det står väl inte på förrän det börjag lysa i hans bil.

Det blir väl planeringsmöte på morgonen, kombinationen med mycket sjö och
stenbotten är kanske inte den bästa att vada i för en ginglig gammal gubbe (mig).

Återkommer med mer.

Anders

Bilagor

• 2009-11-10_201146.jpg
    2009-11-10_201146.jpg
    25,1 KB · Visningar: 21
F

F.d. 52909

Guest

jho Hasse, vi får väl hoppas att det bara var renat vatten han spillde över datorn...o inte något annat så att han klarar av att skriva till oss.

Anders, tack för denna 1:rapport o hoppas att vindarna snart vänder för er...Blå jungfrun ja, är nog bara i påsktider du får se "kärringar" med käpp där Anders. På tal om käpp så ska du få ett gratistips utav mig nu när du ska försöka stappla dig fram över stenbottnar.

...andvänd 1 st. käpp/stav som stötta, för Hasse o jag vill ju inte höra att du halkat i spat o får ligga i uppfällt läge med magen över värmaren inatt !

...ser fram emot mer rapporter.

Pekka

F

F.d. 410

Guest

Här följer en kort rapport om att inget finns att rapportera.

Jo du Pekka dewt var renaste källvattnet för hör ombord finns inget annat, jo förresten det finns visst 2 st folköl.

Vi flyttade oss på morgonen ett par mil norrut och står nu vid vattnet men istället för sten har vi här flata stenhällar så fiskemässigt är det mycket bättre.

Inte en fisk så här långt inte ens en indikation på att det överhuvud taget finns fisk.

Tog mig just en macka med smaskig gubbröra och nu tänker jag lägga mig och sova middag en stund.

Harald far omkring som en skuttapärka mellan sina uppmonterade spön. Jag blir andfådd bara av att titta på honom, ja, ja sån är ungdomen.

Nä nu blir det till att ta igen sig inför eftermiddagspasset.

Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Pekka jag kan intyga att (grabben) inte ger sig på starkvaror, för han har sagt till mig vid ett par tillfällen att dricka stark för att bli yr i bollen,det är inget för mig för jag är yr i bollen för jämnan.

Och det kan vi väl intyga? att det är en sanning med modifikation eller?.

Här kommer jag med en uppmaning till Pekka, när han kommer på träningsläger till dig i Ginri Stavby, så låt han sova middag mitt på dan som han skriver om i sitt senaste inlägg för annars blir han grinig och omedgörlig rätt tidigt på eftermiddagen.

Jag har en undran till dig Anders, om du nu inte fiskar så intensivt så kan du väl i alla fall orka att trycka på kameran och delge oss bildmässigt vad ni håller på med.

Väntar med spänning på bildgalleriet.

F

F.d. 410

Guest

Jo en tupplur mitt på dagen är bara nyttigt,. framförallt när man passerat 60.
Mörkret har nu lagt sig och dagen börjar gå mot sitt slut. Vi har inga moln över oss men in över Sverige är det kusligt svart på himlen. Får väl hoppas att det håller sig där.

Ja visst sov jag middag och jag har även gått in i värmen några gånger. Harald har däremot kämpat oavbrutet hela dagen men tyvärr har det inte givit något.

Själv blev jag torsk på öring men inte torsk på torsk. Tre st fick jag upp. Sedan fick jag ett rejält napp men tyvärr slet den av linan och jag förlorade draget. Det var samma drag och spö som jag tog 3.7 kilos bågen med i måndags så detta kanske var något häftigare men tyvärr får man väl aldrig veta svaret.

Nä nu ligger kycklinglår dpå grillen och jag tänker vräka i mig en hel burk med folköl för att fira dagen.

Anders

Bilagor

• 2009-11-11_163820.jpg
    2009-11-11_163820.jpg
    16,7 KB · Visningar: 19
  • 2009-11-11_163859.jpg
    2009-11-11_163859.jpg
    22,3 KB · Visningar: 18
F

F.d. 52909

Guest

Det var som attan Anders, ja inte att du har fått 3 torskar (Grattis !) utan att du tappade en bamse. Men som du vet så är de största alltid de tappade, bara o ta nya tag o påt igen.
...o Anders ! Lova o försöka få in Harald lite i husbilen för mat o värme :)

Grattis igen... o fota gärna mera.

Hasse, ingen tvekan att jag tror på dig när det gäller starkt o yr i kolan men visst är det synd att han ska behöva fira med folköl stackarn ? Men självklart avgör vi var o en vad vi vill dricka, no big deal .

Kan nog tänka mig att Anders behöver 2 tupplurer här i Gingri stavby, för hårdkörning väntar med vinterfiske. :wink:

Pekka

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Nu måste jag nog gå in och styra upp fångstrapporten lite, HUR I GLÖDHETA HÄ....TE kan du sumpa ett så underbart fint drag VAAAAAAAA??.

Det är så man blir tårögd av att du kastar bort ditt bästa drag som du någonsin har haft i din draglåda. Det måste ha varit en U-båt från Ryssland som du fastnade i OM din flätlina går av???.

Nej, jag vet att du kollade inte att bromsen var rätt inställd innan fisket började med påfölj att linan var helt stum på linspolen när fisken rusade och linan brast. Rätta mig om jag har fel.

Jag återgår nu till din fångstrapport, 3 torskar är bra,men det kunde ha varit fyra om du hade skött dig.

Kycklinglår & Bärs??. Är det något att fira tycker du, att du har blivit av med ett så fint drag VA ?.

Vi får snacka igenom det här när du kommer hem.

Nya tag jo pyttsan,här går det åt nya DRAG.

ps. Våga inte komma hem utan en BAMSE fisk över 3,7 kilo för det är dags för dig att leverera STOR fisk nu.

ds Grattis till småfisken.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Näe du Pekka,nu går jag och lägger mig. Här har jag suttit uppe hela natten och väntat på en fin bildserie på natt- fisket.

Men jag misstänker att Jonn Blund har hemsökt våran hjälte tidigt i går kväll, därav den totala tystnaden från öland sen den 11/11- kl, 16,45.

Nu tycker du kanske att jag var lite hård i mitt förra inlägg mot honom?. Men som sportfiskare vet du ju att man får inget gratis i fisket ,vare sig drag eller fisk. Så ska han bli en Top Anglers så måste man drillas hårt och bestämt.

Jag tycker att ditt träningsupplägg med två Nappis i Gingri Stavby är värt att pröva på honom, men se upp där så han inte tar det för givet att sova sig igenom träningen.

Hade Pekka.

Toppen