• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025
Sv: Fiske-Tjatter

:cool:Ja det ska jag bara säga dig,att släpper du ut alla dom 200 guppina i en sjö och sen ser till att alla hamnar på kroken - då leder du ligan med sisådär 168 fisk, och det är väl inte ointagligt för min del tycker jag.För att det ska räknas som fisk ska dom vara sjötagna,och inte upphåvade in ett Akvarium.Då är du med i Racet

Så som jag ser det är diskussionen redan i full gång- med en ledning för mig med 32-0 så sätt fart med din kompis guppisar du, så det blir nån avräkning på resultatet för din del. För just nu är du en Looser i fångst-tabbellen 2010.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Tjena Pekka,ta det lite lungt bara i helgen så du inte hivar upp en hel räcka med firrar så att Anders får komplex inför det fortsatta fisket.
Har vi tur så kanske vi blir bjudna på guppi-file med tillbehör av honom.

Ska det bli kustfiske eller?.

F

F.d. 52909

Guest

..ursäkta en fråga. Men denna lista som åberopas = fångst-tabbellen 2010

...är den väldigt, väldigt intern eller gällande alla ?

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Närå det är ingen intern som är med- här är alla med som kan vistas ute vid sjöarna och fånga fisk. Fast Akvariefisk räknas inte som m,ätbar matfisk.

F

F.d. 52909

Guest

ahhh..ok, o inte mört heller va ?

Jo kustfiske är tanken denna helg, vi ska prova några goa platser runt Getterön i Varberg o blir det inte bra där så flyttar vi oss lite söderut.

Nu har ju Annette bestämt att hon ska hålla i spöet hela helgen så då vet du ju att jag har fullt upp med att vare henne behjälplig med fångsterna, så det är bara för mig o stå på tå.

Men självklart, enligt god sed så ska självklart foton bifogas när så det är befogat.

F

F.d. 410

Guest

Jo du Pekka, visst är det andra april imorgon men på tjattersidan tycker jag det mest är första april året runt, så hoppas inte för mycket.

Fotobevis är givetvis det korrekta när man skryter om sina fångster, förväntar mig att 32 bilder läggs ut från Gusum.

Visst hade vi härliga dagar på Öland. Framför allt var det skönt att fiskeresorna äntligen är på gång igen och man har en härlig säsong framför sig

Hasse visst skulle jag kunna släppa ut dom 200 guppyfiskarna i sjön, efter fotografering, nackdelen är ju bara att dom bidrar till att dina mörtar blir ändå fetare.

Lycka till med fisket Pekka. Ölandsdagarna har inneburit att fiskesuget ökat. Stod lite grand och tränade med flugspöt efter instruktioner av Anton. Skall se till så jag kommer igång med detta i år. Ser fram mot kursen på Hökensås. Skulle inte du hänga med på den?

Hasse, visst skall jag bjuda på filead och friterad guppy bara jag hittar pincetten, rakbladet och förstoringsglaset.
Anders

Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Okey grabbar då har vi kommit fram till ett beslut om mörten = Räknas ej som matfisk och skall därför inte räknas in som fångst.

Nu tror jag väl ändå Anders att ett foto räcker med 32 fisk på,för annars går det åt för mycket film till kameran.
Bra Anders den friterade gyppin ser jag fram emot, men glöm inte minimajsen & körsbärstomaterna,sen tror jag att jag vill ha mina fileer inlindade med baicon om det går att ordna?.

Va kul grabbar då kan det kan bli lite flugfiske i sommar då kanske?. Ett tips på vägen grabbar -ta med en stege så ni får ner flugorna från träden.

Tjinge-Ling.

F

F.d. 52909

Guest

citat *Okey grabbar då har vi kommit fram till ett beslut om mörten = Räknas ej som matfisk och skall därför inte räknas in som fångst.*

= de tog tid du !

...o självklart ska vi ta ditt tips om stege på största allvar, några andra faror som kan behöva undvikas för oss noviser ?

F

F.d. 410

Guest

Bra, då har det äntligen tagits ett beslut om mörten då vill jag bara få tillagt strömming också. Visserligen en delikat matfisk men den tas upp i allt för stora mängder samtidigt som Hasse hamnar på "ruta ett" igen, än så länge, det blir väl ändrat efter Stadsparks-fisket senare.

Och tack Hasse för påminnelsen om stegen. Den kommer säkert att behövas. Förvånar mig faktiskt att man inte kalhugger och asfalterar runt gölarna, då slapp man ju problemen med fastnande flugor.

Alternativet är ju att ha med sig en "tusentals" flugor i reserv. Det väger ju inget jämfört med stegen.

Nä go vänner, nu är det dax att väcka grannarna. Skall fram med motorsågen och ta ner resterna av ett träd som snön knäckt.
Det är ju LÅNGFREDAG

Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Gomorron grabbar.

Först och främst vill jag understryka Pekka, att här är det inte frågan om tider. Näe det är frågan om uthållighet vad det gäller för att vissa ska kunna ta sig upp på en lista.

Eftersom du frågar om andra faror vad det gäller träning i flugfiske, så stå inte bakom eller för nära varandra,det kan lätt bli en olycka med kringflygande linor.

Anders det där med att man skall kalhugga och dyligt,det är inget för en tränad fiskare. Skulle man göra detta - då påminner det för mycket om golf, och då blir det alldeles för lätt att utöva sporten.
Ta det lungt med grannarna Anders, annars kanske det blir du som blir knäckt?.

F

F.d. 410

Guest

Påminna om golf skriver du. Nja det håller jag inte med om men däremot har jag ofta framfört klagomål på att dom inte tar ner ALLA träd på banorna. Och inte nog med det, byggjobbarna har ju inte heller tagit bort dessa sandhål som dom lämnar efter sig. Sådant är ju i vägen när man skall slå sig fram. Det är illa nog att hålet är så litet.

F

F.d. 50064

Guest

Hallåa Grabbar och alla andra HBKàre
Undrar hur många man mötte på väg hem igår HBKáre allså.
Ja, det är som du skrev Hasse ett 1:a April.skämt av AHJ.Han tycker sånt är roligt.Fakta är att vi inte ens fick känna ett ryck.Tisdags var vi på östra sidan
vid Ålebäck där är en badplats och ett fiskeläger plus denna bäck som går ut i Östersjön.Perfekt vind och lufttemp vatten temp+5 allt bara bra all så.Vi var säkert 6-7 som fiskade där nere.En kille med sin son kom ner och riggade upp sitt spö började fiska lite.Vadade över till min sida där man hade gått förbi.
Han drog iväg några kast botten napp,fick loss det ett nytt kast där satt den.
Såg på hans spö topp denna gången var det inget botten napp.En fin blänkare ca2-2,5 kg.Det var det närmsta öring vi kom den dagen.Fiskade till jag inte såg handen framför mig.Då låg AHJ redan i sin HB å läste bok om hur man skall göra.Dag 2 AHJ redan uppe före mig och blötte linan,fiskade några timmar inget nu heller.Kalmar bor började komma vi drog Norröver till Trollskogens parkering.Dimma sikt ca.100m AHJ behöver gå 300 m till stranden genom terräng (Stig).kommer ner mycket sten längst kusten.Vi kom inte ens till jakt muren,vraket ligger ytterligare ca 700 m norr om.
Även att någon envisades att det ligger söderut.Men men....
Kan man inte köra skoter dit så blir det inget.Kastade någon timma inget.Skulle ringa AHJ,ser att det är ett missat samtal.Ringer upp....Fråga....har du fastnat där nere,vi skall ju upp till Vraket å sedan till östra udden.Svar:jag är i bilen.Jaha???????....Några kast till sedan till baka kl ca:15.00.AHJ vill över å meta Torsk ,han trodde väll att stimmet snurrade där sen i höstas.Sagt och gjort över till västra sidan.Fiskade till`s mörkret lade sig över ön.Sant är att när jag passerade utloppet av Hornsjön som rinner ut över hällarna skrämde jag upp en öring en fin en.Den blev lika rädd som jag,jagade den med håven hade den i håven men med en elegant snärt bar det av i strömmen och ut i sundet.En fin brunöring säkert 3kg.Hade inget med sportfiske att göra.Å vem som var Kobran :D inte jag.
Dag 2 Skit väder till kl7.00 ut å kastade igen AHJ gav sig av hem vid 9-10:00.Jag stannade till 12.00. Vatten temp+1 alldeles för kalt i sundet,Isen släppte i Fredags så det tar nog till slutet av april innan det är lönt.
Södraöland på östra sidan runt upp till Degerhamn tror jag mer på just nu.
Men det kommer att bli fler gånger.Nu är det Öring Cupen som gäller 24-25April.Så här är Öringfiske,man kan lägga många timmar innan resultat.
Men när man har en på om än så liten så är det ett antiklimax och ännu bättre om det är en riktig mat fisk.Det här med fiske till katten njaaa jag vet inte.Det är något man gör på sommaren badar bottenmetar solar.
Friterad Akvariefisk äts väll av någon miljard människor öster ut ?
Det enda jag kan bidra med är några bilder från miljön å den är vacker.
Skit Fiske På Er :mcride:

Bilagor

• P1010332.JPG
    P1010332.JPG
    241,1 KB · Visningar: 2
  • P1010360.JPG
    P1010360.JPG
    61,7 KB · Visningar: 0
  • P1010361.JPG
    P1010361.JPG
    58,6 KB · Visningar: 1
  • P1010338.JPG
    P1010338.JPG
    182,2 KB · Visningar: 1
  • P1010357.JPG
    P1010357.JPG
    51,1 KB · Visningar: 0
  • P1010345.JPG
    P1010345.JPG
    238,9 KB · Visningar: 0
  • P1010362.JPG
    P1010362.JPG
    144 KB · Visningar: 0

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Tack Anton för den utförliga rapporten av Expeditionen till öland,samt dom fina bilderna.
Apropå bilder ,så kan man väl säga att det stämmer med att en bild säger mer än tusen ord.Jag tänker närmast den med Anders på, nån värre Gamnacke har nog inte skådats på den sidan ön, sen kalmarsund brann.

Ditt iaktagande om att går det inte att åka scoter till fiskeplatsen,då är det ingen fiskplats enligt Anders deviser.
Jag tror att Anders kommer att byta scotern mot en fyrhjuling snart,då får han med flera spön och korvburkar,samt att det är lättare att ta sig fram i oländig terräng för honom.

Men som sagts förut ni fick ju frisk luft,och du lurade ut Anders från sängläget i Västervik.Bra gjort Anton.

F

F.d. 410

Guest

Detta inlägg raderades av han som skrev det och återinfördes, adresserat dit det skulle med vissa korrigeringar.

2 minuter senare:

Nähä, även detta blev fel. Nu misslyckades jag med det elementära klipp och klistra. Alltså blev det inget återinförande och jag är för lat för att skriva om.

Det viktigaste var ju att Hasse läst och visst det var ju riktat till dig o inte Pekka som hamnade i skottlinjen.

F

F.d. 410

Guest

Jo du skribenten tacka på du. Där har du något att ta efter. Dessutom äter jag enligt GI-metoden. Jag vet nog vad er matkasse innehöll efter dagens shoppingrunda.

En välmående 60+:are

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Tjena Pekka,
Eftersom han Anders inte tycks ha fattat än vem som skrev inlägget om Gamnacke,så ber jag dig om ursäkt för att du får klä skott för mitt inlägg.

Ja menar när han nu hotar dig med sådanna grova replisarier som att slå dig i fiske i Hökensås.

Den där metoden som han skriver om att han äter efter- Vad tror du? kan det vara Glöm-Inte metoden?, man undrar ju om han ska fortsätta med den,och framförallt om den ger några biverkningar i framtiden?.
Med framtiden menar jag om ett par månader eller så.

Så tack du Anders, jag avstår från att ta efter metoden, innan alla biverkningar är ordentligt utredda av Medicinarna på Läkemedelsverket.

F

F.d. 52909

Guest

Vet ni grabbar...att få klä skott för missriktade missiler kan vi väl alla stå ut med om det är menat i all välmening, o det har vi väl här på forumet ?

Kan tala om att om jag skulle misstycka, så talar jag om det...låt om oss inte spörsa om trivilatteter utan fortsätta i samma goda anda som förut.

Kan berätta för er som undrar över mina något bristande fiskerapporter ( med foto) enbart beror på att de är få till att redovisa, har haft en massa annat o knåpa ihop. Kan nämna en stor huvudrubrik såsom fiskeplatser tilgängliga med husbil o det är min vilja att släppa ut inom det snaraste.

Ytterliggare en sak som ligger högt på planeringslistan är vår Lofotenresa nu i sommar, söker o letar för fullt en komplett sammanställning att utgå ifrån.

...som avslutning kan jag ju berätta att havsöringsfisket denna helgen blev nada förutom hård vind, däremot blev vi vittne till en lycklig fiskebroder som fick en havsöring på 3,5 kg ute på Getterön.

Både jag o Annette lyfte på kepan för denna kamp...

Mvh

Toppen