• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

First Camp...

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Helt rätt inställning.... Marknadsför platserna som om vi husbilsfolk äger dem....
Sen skall man inte fråga markägaren om det är ok med husbilar, har de anlagt en yta för annat ändamål (typ personbilar) så får de skylla sig själva..
Sprid dessa platser till släkt och vänner så alla kan komma dit tidigt fredag fm och ockupera de bästa platser och ut med camping tillbehören...
Glöm inte att du har absolut inget ansvar sen om platsen stängs... Det är helt ägaren som har anlagt stället men inte satt upp skyltar som förbjuder camping/personbil klass 2 som bär ansvaret att det gick åt skogen....
Men du skall inte vara orolig... Det är bara att leta upp en ny och börja om från början...
Husbilslivet är ju helt fantastiskt.... Bara jag får bestämma..... Lycka till..
Jag bara parkerar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Helt rätt inställning.... Marknadsför platserna som om vi husbilsfolk äger dem....
Sen skall man inte fråga markägaren om det är ok med husbilar, har de anlagt en yta för annat ändamål (typ personbilar) så får de skylla sig själva..
Sprid dessa platser till släkt och vänner så alla kan komma dit tidigt fredag fm och ockupera de bästa platser och ut med camping tillbehören...
Glöm inte att du har absolut inget ansvar sen om platsen stängs... Det är helt ägaren som har anlagt stället men inte satt upp skyltar som förbjuder camping/personbil klass 2 som bär ansvaret att det gick åt skogen....
Men du skall inte vara orolig... Det är bara att leta upp en ny och börja om från början...
Husbilslivet är ju helt fantastiskt.... Bara jag får bestämma..... Lycka till..
Sen kan man undra vad som är fel med att utnyttja en uppställningsplats skyltat för husbilar av ägaren, i detta fall kommunen i fråga.
Är du så egosistsik att du tycker att dessa platser borde förbli hemliga? o_O
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag är egoist i detta ämne men inte i det ämne som tråden handlar om, där är jag bara dåligt bemött.
Jag klagar inte på att det är dyrt utan på sättet vissa campingar behandlar sina hyresgäster.
Det verkar vara fler som känner nästan lika som TS.
Det finns några till trådar med samma ämne.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Hej
Det är helt riktigt som du skriver och den som tagit kostnader för att ordna en ställplats beräknar naturligtvis med att få avkastning på insatt kapital, det är inget konstigt med det. Dock har vi under senare år sett ett antal tomma grusplaner (eller annat underlag) som under många år varit friplatser plötsligt fått upp en ställplatsskylt med tillhörande swish-nummer, oftast ligger priset runt 200kr och här ligger den enda investeringen i en skylt, det är fortfarande samma tomma grusplan.
Som motvikt till detta bör även nämnas att under årets resa besökte vi ett flertal kommuner där kommunen skyltat sådana platser och där man erbjudits gratis övernattning från ett upp till tre dygn.
Jag tror att vi delar uppfattning i det stora hela...

Att någon med någon tilldelad/arrenderad/köpt form av dispositions- eller besittningsrätt bestämmer sig för att göra sig en hacka måste vi nog också acceptera. Jag skulle i alla fall vilja ha rätten att bestämma över min yta.

Att kommuner erbjuder fria platser som service eller av andra skäl såsom att locka turister eller samla husbilsbusar på en och samma yta uppskattas :)

Framtiden kommer inte att se ut som nuet, det vet vi.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Vi betalade 48€/dygn i kroatien i somras. Fria duschar, El, alla tömningar och till och med solsängar under parasoll ingår. Fem olika restauranger och affär med allt från mat till tillbehör finns. Dessutom sjukstuga och frisör. Frisören utnyttjade jag för klippning och trimning av skägg till det fruktansvärda priset av 15€. Sedan har vi en liten 125:a i garaget som tar oss på utflykter till en billig penning:)
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Man kan ju knappast jämföra enkla tyska Ställplatser med First Camp! Det är mycket diskussioner i Tyskland just nu, allt blir dyrare, många Ställplatser kostar upp till 25€ och campingpriserna är ofta 50-80€. Så det är precis samma utveckling som i Sverige. Och det är dom dyraste platserna som alltid är fullbokade, och ja det går även att boka plats i Tyskland nu mera och folk vill ha fina servicehus m.m!
Kvaliteten avsevärt högre ska tilläggas. Övernattade på en gård i sydöstra tyskland. 10€/natt och då ingick frukostbröd. Hade vi behövt el hade priset blivit 11€
 
Toppen