• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

First Camp...

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
En tripp mot Jämtland inleddes med att vi stannade i Rättvik, tänkte övernatta på campingen vid Siljan. Fanns några platser kvar, vilket var skönt då regnet öste ner. Skulle bli skönt att kura skymning i husbilen under kvällen. För en natt ville First Camp ha över 700 kronor... "Vi tillämpar dynamisk prissättning" var beskedet. Tackade för mig och vi åkte vidare till en liten camping i Vikarbyn, några km N Rättvik, som drivs av Equmeniakyrkan men som välkomnar alla. De ville ha 250 kr. Vi beställde även en god frukostbuffé´ till morgonen innan avfärd. Pris för denna 80 kr pp. Otroligt prisvärt och en vacker plats. Ska nog passa mig väldigt noga för First Camp i fortsättningen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Varför bojkotta? Det finns säkert de som uppskattar en dynamisk prissättning. Låt dem hållas, det blir ju fler platser över till oss som tillämpar en dynamisk nattparkeringsstrategi (och åker vidare).

//Michael, medlem
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Låter lite konstigt för nu när jag sökte ville dom ha 450/dygn inkl. El under vecka 30 för en husbil över 9 meter
Så något är eller har varit nån missuppfattning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter lite konstigt för nu när jag sökte ville dom ha 450/dygn inkl. El under vecka 30 för en husbil över 9 meter
Så något är eller har varit nån missuppfattning.

Det beror bl.a. på hur många platser som är upptagna den aktuella dagen/timmen/minuten när du kommer spontant.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Jag har en viss insyn i first camp
Och dem har sina priser. Thats it.
I get man ändrar på bara så där
 

Kabeman

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Arvika
En tripp mot Jämtland inleddes med att vi stannade i Rättvik, tänkte övernatta på campingen vid Siljan. Fanns några platser kvar, vilket var skönt då regnet öste ner. Skulle bli skönt att kura skymning i husbilen under kvällen. För en natt ville First Camp ha över 700 kronor... "Vi tillämpar dynamisk prissättning" var beskedet. Tackade för mig och vi åkte vidare till en liten camping i Vikarbyn, några km N Rättvik, som drivs av Equmeniakyrkan men som välkomnar alla. De ville ha 250 kr. Vi beställde även en god frukostbuffé´ till morgonen innan avfärd. Pris för denna 80 kr pp. Otroligt prisvärt och en vacker plats. Ska nog passa mig väldigt noga för First Camp i fortsättningen.
First Camp utnyttjar Corona tider, och alla som inte åker utomlands. Fyyy Fannn för detta företag som köper upp små och stora campingar, och har hutlösa priser. Vi har eget boende, och betalar ca 70:- p/natt för el och rest 330:- -400:- för en natt. Undertecknad har dom pengarna, men kommer aldrig mer gynna detta företag. Om vi alla husbil och husvagns campare bojkottade detta företag och utnyttjade dom små campingar som finns till förfogande, då kommer vi alla vinna på det. Kram alla Camping Vänner
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Vi var där vid midsommar för ett par år sedan , kostade då ca 350kr/dygn på ”billig sidan” närmast järnvägen.
Nu var vi där för två veckor sedan i två dygn mitt i veckan på samma plats och det var endast vi och tre hb på planen som framgår av min bild .
Priset : 538kr/dygn!!!!!!!!
Snacka om dynamisk
 

Bilagor

  • 77DEDF83-0487-4936-8D69-2748DB27E7FF.jpeg
    77DEDF83-0487-4936-8D69-2748DB27E7FF.jpeg
    781,2 KB · Visningar: 43

villyhansen

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
34083
Medlemskap
2022
En tripp mot Jämtland inleddes med att vi stannade i Rättvik, tänkte övernatta på campingen vid Siljan. Fanns några platser kvar, vilket var skönt då regnet öste ner. Skulle bli skönt att kura skymning i husbilen under kvällen. För en natt ville First Camp ha över 700 kronor... "Vi tillämpar dynamisk prissättning" var beskedet. Tackade för mig och vi åkte vidare till en liten camping i Vikarbyn, några km N Rättvik, som drivs av Equmeniakyrkan men som välkomnar alla. De ville ha 250 kr. Vi beställde även en god frukostbuffé´ till morgonen innan avfärd. Pris för denna 80 kr pp. Otroligt prisvärt och en vacker plats. Ska nog passa mig väldigt noga för First Camp i fortsättningen.
Vår generella erfarenhet av flera First Camp campingar är inte god. Centralt styrd med varierande kvalitet vid olika campingar. Som exempel är Umeå "grisigt" och elstolparnas säkringar löser ut för tidigt mot lovade ampere. "Dynamisk prissättning" innebär aldrig att det kan bli särskilt billig. Men hur dåligt en aktör än sköter sig finns tyvärr alltid kunder i dessa tider. Framgången med First Camp är att det finns ett antal bra campingar inom organisationen och det åker de dålig "snålskjuts" på. Naturligtvis försöker vi undvika Firs Camp men det har ju ingen effekt på den organisation utan endast för oss själva.
 

Edkvist

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17835
Medlemskap
2024
Märks att det blivit dyrare med camping, ser fler o fler husvagnar på ställplatser.
Inte så konstigt när Skutberget i Karlstad tog 990 nr för en vanlig plats och 1.125 för de med stora bilar häromdagen.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Kommer precis från firstcamp i Helsingborg, 920:- för en natt på platsen längst upp i hörnet en evighet bort från servicehuset. Totalt frånvarande wifi....

Servicehuset kan jag skriva mycket om, fyra år gammalt och redan rejält trasigt och nerslitet. Städningen är inte mycket att hurra för. Serviceminded personal får man leta efter, inget intresse hos personalen att hjälpa oss "kunder".

Den absolut sämsta av firstcamps campingplatser Vi har besökt.

Jag kommer aldrig sätta min fot här igen.
 
Toppen