• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiats farthållare

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en bil 2019 med Fiats automatlåda och 150 hkr motor
När jag kör med farthållaren inkopplad i ex.vis 100 km/h och kommer till en uppförbacke så gasar inte farthållaren fullt utan farten sackar
Trycker jag på gaspedalen så drar motorn på och oftast växlar lådan ner
Är detta normalt eller finns det någon lösning?
 
Lösning
Har en bil 2019 med Fiats automatlåda och 150 hkr motor
När jag kör med farthållaren inkopplad i ex.vis 100 km/h och kommer till en uppförbacke så gasar inte farthållaren fullt utan farten sackar
Trycker jag på gaspedalen så drar motorn på och oftast växlar lådan ner
Är detta normalt eller finns det någon lösning?

Hej Thomas

Du bör ha en knapp några centimeter ovanför växelväljaren med en obegriplig symbol på.
Tryck in den så får du ett annat snabbare nedväxlingsprogram.
Med knappen intryckt så ställs växel-programmet om för tunglast.

Fiat säger att man alltid skall ha knappen intryckt på husbilar för att skona dreven för höga vridmomentsbelastningar, knappen finns på nyare Ducato med robotlåda.

Jag förmodar att denna knapp...

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Är inte förtjust i tunglastprogrammet,växellådan växlar upp för sent anser jag ligger konstant på låga växlar,fungerar på mindre och backiga vägar.
Var har du fått informationen om att man alltid skall köra med tunglast?,har aldrig sett något om detta.
Knappen ovanför växelväljaren ("backe/tung last") kan/ska användas när bilen har mycket last och/eller kommer till en hyfsat brant backe.
Detta står i Fiatmanualen. Manualen är ju gjord för lastbilsvarianten av Fiat Ducato.

En husbil har ju alltid en vikt som motsvarar en fullastad lastbil på 3.5 ton (eller mer), så ställ om knappen till läget för "backe/tung last" så växlar den bättre.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Så beter sig inte min bil. 2015 helint 177hk. Den dra hur fint som helst uppför. Det jag inte gillar är att den läser motståndet för tidigt o växlar ner. Men det är lätt att lösa, bara att peta till spaken i manuellläge. Helnöjd med funktionen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så beter sig inte min bil. 2015 helint 177hk. Den dra hur fint som helst uppför. Det jag inte gillar är att den läser motståndet för tidigt o växlar ner. Men det är lätt att lösa, bara att peta till spaken i manuellläge. Helnöjd med funktionen
Jag skulle tro att problemen började med Euro6 2017 ,inte bara farthållning, utan växellådan programmerades om för att klara utsläppskrav,sedan EGR problem men det hör inte tråden till.
Min Euro6 är optimerad blev något bättre dock inte mycket, det blir till att växla själv.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Jag har en 2019 150 hk med robotlådan. Visst tappar den något i uppförsbackarna och går något fort utför men den växlar ner och håller sig mestadels inom +-5 km/h, i väldigt branta och långa backar kan det bli +-10 km/h.
Jag tycker det är helt okej och vill minnas att personbilar kunde göra så för en 15-20 år sedan.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej Thomas

Du bör ha en knapp några centimeter ovanför växelväljaren med en obegriplig symbol på.
Tryck in den så får du ett annat snabbare nedväxlingsprogram.
Med knappen intryckt så ställs växel-programmet om för tunglast.

Fiat säger att man alltid skall ha knappen intryckt på husbilar för att skona dreven för höga vridmomentsbelastningar, knappen finns på nyare Ducato med robotlåda.

Jag förmodar att denna knapp finns även på 150 hk motorn, standard på 180 hk.

/ T
Har denna också, men det hjälper inte detta problem
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Upplever också att robotlådan ligger kvar lite för länge på 6an i låååånga uppförsbackar. Är det denna knapp jag skall använda mig av då? Står ingenting i manualen!!!
 

Bilagor

  • 0C94A466-9222-4D41-BD75-B7EA88181FA8.jpeg
    0C94A466-9222-4D41-BD75-B7EA88181FA8.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 19

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Skall köra från Algarvekusten till Bohuslän i nästa vecka. Blir intressant att se hur det funkar. Inte så många branta backar där men en och annan skall jag väl hitta. Tack för hjälpen!
 
L

Lillen.b

Guest
Hej jag är en ny husbilsägare och undrar om man kör med heavy knappen och kör med farthållare då ligger bilen i sexans växel kommer den att växla vid en stor backe har inte provat utan kör utan farthållare vid stor uppförlitning
Roger
fiat 150 hp +robot aut
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Upplever också att robotlådan ligger kvar lite för länge på 6an i låååånga uppförsbackar. Är det denna knapp jag skall använda mig av då? Står ingenting i manualen!!!

har du manualen för roboten där finns det. inte i Fiats manual finns 2 olika med roboten.
 

Bilagor

  • 872F0AAA-D96E-4EB8-A90F-D1661577DA7A.png
    872F0AAA-D96E-4EB8-A90F-D1661577DA7A.png
    377 KB · Visningar: 60
Toppen