• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiats farthållare

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en bil 2019 med Fiats automatlåda och 150 hkr motor
När jag kör med farthållaren inkopplad i ex.vis 100 km/h och kommer till en uppförbacke så gasar inte farthållaren fullt utan farten sackar
Trycker jag på gaspedalen så drar motorn på och oftast växlar lådan ner
Är detta normalt eller finns det någon lösning?
 
Lösning
Har en bil 2019 med Fiats automatlåda och 150 hkr motor
När jag kör med farthållaren inkopplad i ex.vis 100 km/h och kommer till en uppförbacke så gasar inte farthållaren fullt utan farten sackar
Trycker jag på gaspedalen så drar motorn på och oftast växlar lådan ner
Är detta normalt eller finns det någon lösning?

Hej Thomas

Du bör ha en knapp några centimeter ovanför växelväljaren med en obegriplig symbol på.
Tryck in den så får du ett annat snabbare nedväxlingsprogram.
Med knappen intryckt så ställs växel-programmet om för tunglast.

Fiat säger att man alltid skall ha knappen intryckt på husbilar för att skona dreven för höga vridmomentsbelastningar, knappen finns på nyare Ducato med robotlåda.

Jag förmodar att denna knapp...

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske en bug i din mjukvara
Men det låter helt sjukt.
Min husbil ger järnet och växlar ner ifall det behövs i uppförsbackarna, den växlar även ner i utförsbackarna för att motorbromsa automatiskt.
Det borde även en modern husbil klara av,
Fast min är ju en gammal husbil :rolleyes:

Har en bil 2019 med Fiats automatlåda och 150 hkr motor
När jag kör med farthållaren inkopplad i ex.vis 100 km/h och kommer till en uppförbacke så gasar inte farthållaren fullt utan farten sackar
Trycker jag på gaspedalen så drar motorn på och oftast växlar lådan ner
Är detta normalt eller finns det någon lösning?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kan vara så enkelt att farthållaren är ställd så att den inte skall kunna gasa mer än till exempelvis 80% av full gas. Är då bilen tung och det går uppför så räcker kanske inte 80% gas för att den skall kunna hålla farten. När farten minskat tillräckligt så vaknar säkert lådan till och växlar ner så man får mer kraft.
Behöver nog inte vara ett fel även om det säkerligen är irriterande.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft två bilar med robotlåda och dom fungerar så,sackar i stora uppförsbackar ock går för fort utför.
Roger67 beskrivning stämmer väl,den gasar inte tillräckligt till att börja med för att växla ned.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Jag upplevde farthållaren som ett skämt i vår bil,Fiat 130 hk,manuell låda. Sackade mycket i uppförslut och ökade i nedförslut. Fick hålla på att justera på farthållaren både uppåt och neråt för att hålla jämn hastighet. Nu har vi optimerat motorn så det har blivit mycket bättre. Så i vårt fall var det nog för dåligt bottendrag/vridmoment på låga varv.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har precis samma erfarenhet och har tolkat det som att motorns vridmoment helt enkelt inte räcker till för att ta den tunga (4 ton lastad) bilen uppför backarna. Så det är egentligen inte farthållaren som är problemet.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min (MB) klarar det 157hk/330Nm 6ton
Måste vara ett programeringsfel.
Sen att hitta den som vill gräva ner sig i att finna lösningen kan bli svårt, eftersom Fiat inte löst det på senare årsmodeller.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Förmodligen är det bara så enkelt att Fiat av någon anledning bestämt att farthållaren endast har tillgång till ett visst gaspådrag. Kraft och vrid finns där så det räcker men farthållaren har bara inte tillgång till den. Jag gissar på att svaret från Fiat blir "det skall vara så" och att man får leva med att det får konsekvenser i långa backar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har inga problem med farthållaren. Jag måste? växla ner långt innan den slår ifrån. När varvtalet börjar sjunka i uppförsbacke hjälper det inte om jag gasar fullt manuellt, alltså ger den full gas.
Att den slår ifrån när varvtalet går ner är en säkerhetsfunktion. Tänk vad som skulle hända med ex koppling/svänghjul om den fortsatte att gasa på när varvtalet sjunker nedåt 1000 rpm. Eller om man krockar eller kör i diket.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är ju skillnad om bilen är manuell eller automatväxlad.
Man kan ju tycka att farthållaren skall kunna gasa tillräckligt själv för att hålla farten och även så pass att en lägre växel läggs i i tid om det behövs.
Men såna "komfortpetitesser" anser väl Fiat vara mindre viktiga på ett arbetsfordon :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Förmodligen är det bara så enkelt att Fiat av någon anledning bestämt att farthållaren endast har tillgång till ett visst gaspådrag. Kraft och vrid finns där så det räcker men farthållaren har bara inte tillgång till den. Jag gissar på att svaret från Fiat blir "det skall vara så" och att man får leva med att det får konsekvenser i långa backar.
Jag har redan tagit denna sak med FIAT och svaret är att det är normalt,har kört två bilar och båda fungerar lika,robotlådan har också en annan egenhet att den växlar ner/upp ett flertal gånger i lätt motlut runt 90km/h, också detta vet FIAT om,förekommer mest på helintegrerade bilar.
Jag tror att farthållare och automatlåda inte är optimerade för tunga husbilar,samma programmvara oavsett vikt.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Har en bil 2019 med Fiats automatlåda och 150 hkr motor
När jag kör med farthållaren inkopplad i ex.vis 100 km/h och kommer till en uppförbacke så gasar inte farthållaren fullt utan farten sackar
Trycker jag på gaspedalen så drar motorn på och oftast växlar lådan ner
Är detta normalt eller finns det någon lösning?

Hej Thomas

Du bör ha en knapp några centimeter ovanför växelväljaren med en obegriplig symbol på.
Tryck in den så får du ett annat snabbare nedväxlingsprogram.
Med knappen intryckt så ställs växel-programmet om för tunglast.

Fiat säger att man alltid skall ha knappen intryckt på husbilar för att skona dreven för höga vridmomentsbelastningar, knappen finns på nyare Ducato med robotlåda.

Jag förmodar att denna knapp finns även på 150 hk motorn, standard på 180 hk.

/ T
 
Senast ändrad:
Lösning

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Thomas

Du bör ha en knapp några centimeter ovanför växelväljaren med en obegriplig symbol på.
Tryck in den så får du ett annat snabbare nedväxlingsprogram.
Med knappen intryckt så ställs växel-programmet om för tunglast.

Fiat säger att man alltid skall ha knappen intryckt på husbilar för att skona dreven för höga vridmomentsbelastning, knappen finns på nyare Ducato med robotlåda.

Jag förmodar att denna knapp finns även på 150 hk motorn, standard på 180 hk.

/ T
Är inte förtjust i tunglastprogrammet,växellådan växlar upp för sent anser jag ligger konstant på låga växlar,fungerar på mindre och backiga vägar.
Var har du fått informationen om att man alltid skall köra med tunglast?,har aldrig sett något om detta.
 
Toppen