• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fiats 16 tum alu fälgar

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Försöker hitta pris på Fiats original Alu fälgar, hittar inte.
Vad kan de kosta och vad betalar en husbilsfrima i tyskland för dem på ett ungefär?
Kollar på en plåtis som har vikten 3300 kg och de är villiga att regga upp den till 3500 kg, de behöver byta däck och fälgar och erbjöd 15" alu fälgar med nya däck, men jag vill ha 16 och tänkte erbjuda en summa i mellan. Men lite svårt då man inte har ett hum om priset alls , vill inte att de ska bli irriterade då allt löpt väldigt bra fram till idag.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men nog skall väl alla däck och fälg som sitter på en ny Ducato från fabrik klara 3500Kg totalvikt? Jag tycker det låter konstigt och är något jag skulle dubbelkolla.
Vill du ändå ha nya aluminiumfälgar så blir det troligare både enklare och billigare att låta dem leverera bilen med originalhjulen så köper du nya hjul själv sen och säljer dom hjul som sitter på bilen. Extratillbehör och specialvarianter hos billeverantörer har en tendens att bli dyra och utan något rimligt avdrag för det inbytta tillbehöret.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Men nog skall väl alla däck och fälg som sitter på en ny Ducato från fabrik klara 3500Kg totalvikt? Jag tycker det låter konstigt och är något jag skulle dubbelkolla.
Vill du ändå ha nya aluminiumfälgar så blir det troligare både enklare och billigare att låta dem leverera bilen med originalhjulen så köper du nya hjul själv sen och säljer dom hjul som sitter på bilen. Extratillbehör och specialvarianter hos billeverantörer har en tendens att bli dyra och utan något rimligt avdrag för det inbytta tillbehöret.
Vissa är på light chassi 3300 kg, och dessa fälgar tror jag det var payload 1200 kg, då måste man göra en ny reg med papper och byta till fälgar som klarar över 1250 kg tror jag det va. Burstner City car har 3300 kg från fabrik på 115 hk och 130 hk.. Kolla denna länken https://forsbergsfritidscenter.se/wp-content/uploads/2017/11/CityCar_Burstner2018.pdf
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hmm.. Jag tycker ändå det verkar mycket konstigt att Fiat skulle tillverka en speciell 15" plåtfälg som är "extraklen" enbart till 3.300Kg chassit. Samma att dom skulle leverera "extraklena" däck till bilar med bara den totalvikten på chassit.

Tittar man i broschyren du länkade till så visar den egentligen bara möjliga tillval av hjul till dom olika modellerna och inget om krav för att den skall kunna levereras/reggas om till 3.500Kg.
Jag kan inte minnas att jag läst om att någon måste byta ut sina fälgar när dom viktat upp sina nyare 3.300Kg plåtisar till 3.500Kg. Bara att bakfjädringen måste förstärkas i en del fall.
Jag kan ju givetvis ha hur fel som helst.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hmm.. Jag tycker ändå det verkar mycket konstigt att Fiat skulle tillverka en speciell 15" plåtfälg som är "extraklen" enbart till 3.300Kg chassit. Samma att dom skulle leverera "extraklena" däck till bilar med bara den totalvikten på chassit.

Tittar man i broschyren du länkade till så visar den egentligen bara möjliga tillval av hjul till dom olika modellerna och inget om krav för att den skall kunna levereras/reggas om till 3.500Kg.
Jag kan inte minnas att jag läst om att någon måste byta ut sina fälgar när dom viktat upp sina nyare 3.300Kg plåtisar till 3.500Kg. Bara att bakfjädringen måste förstärkas i en del fall.
Jag kan ju givetvis ha hur fel som helst.
MM är inte expert heller men även svenska handlare anger max vikt för fälgar från 1200 till 1600 kg på olika Ducat fälgar, doc inte Fiats original som jag inte hittar i swea!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Fiat Ducato finns 2020 i två versioner:

VERSIONLIGHTHEAVY
Max. framaxelbelastning1 850 kg2 100 kg
Max. bakaxelbelastning2 000 kg2 500 kg
Max totalvikt3 300 kg / 3 650 kg4 250 kg / 4 400 kg (beroende på motoralternativ
Fälg och däck15” (16” som tillval för 3 500 kg och 3 650 kg)16”

Vid tillverkningen gäller naturligtvis att hålla kostnaden så låg som möjligt, och därför väljer man normalt att utrusta bilen med däck och fälg som klarar den maximala axelbelastningen för fordonet ifråga.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Eftersom det är en Light det gäller så bör det kunna gå bra att väga upp med 15" originalfälgarna förutsatt att dom nu klarar 1.000kg ?
Lite otydligt men jag tolkar även tabellen ovan som att det är ett "tillval" med 16" fälgar och inte ett krav.

Tittar man även i Fiats broschyr för nya Ducato LIGHT så anges 15" hjulen som standard på alla modeller oavsett typ och längd ända upp upp till 3.500Kg totalvikt. Även i deras säljexempel på en 3.500Kg bil är 15" plåtfälgarna med och 15" aluminiumfälgar listas bara som ett "populärt tillval"

Bara mina slutsatser så klart men om man kan slippa ett onödigt hjulbyte som kostar pengar kan det vara värt att kolla upp det noga. Kan ju vara att handlaren tolkar det lite "fritt" och ser en chans till merförsäljning...
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Eftersom det är en Light det gäller så bör det kunna gå bra att väga upp med 15" originalfälgarna förutsatt att dom nu klarar 1.000kg ?
Lite otydligt men jag tolkar även tabellen ovan som att det är ett "tillval" med 16" fälgar och inte ett krav.

Tittar man även i Fiats broschyr för nya Ducato LIGHT så anges 15" hjulen som standard på alla modeller oavsett typ och längd ända upp upp till 3.500Kg totalvikt. Även i deras säljexempel på en 3.500Kg bil är 15" plåtfälgarna med och 15" aluminiumfälgar listas bara som ett "populärt tillval"

Bara mina slutsatser så klart men om man kan slippa ett onödigt hjulbyte som kostar pengar kan det vara värt att kolla upp det noga. Kan ju vara att handlaren tolkar det lite "fritt" och ser en chans till merförsäljning...

Jag frågade försäljaren om det gick regga upp den från 3300 kg till 3500 kg detta svar fick jag då "
Hello Lasse,
It can be done with a little effort. Other tires have to be installed, a TÜV approval is required."
Han bjuder på bytet till 15 alu fälgar. Så han tjänar inte mer om inte jag vill ha 16 ":

Fick svar på min fråga i fall det var fälgarna eller däcken nu:
15“ Alu and new tires with a higher load capacity

Så det är däcken som sitter på som måste klar mer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan här har du lite att välja på från eBay. Är inte säker på bultmönster kontra årsmodell samt light chassit/15 eller 16" fälgar som ThomasA påpekar, så kolla bultmönster om du köper själv.
Man kan ju också välja någon roligare fälg än Fiat original, men om firman skall väga upp bilen så kan det kanske vara svårt att få till egna nya fälgar.
Fiat Ducato alu felgen | eBay

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kompenseras med däckprofilen.
+/-5% är ok att ändra rullomkretsen enligt reglerna.

Själv har jag ökat omkretsen på min husbil, för att kompensera den låga drivutväxlingen jag har
 
Toppen