• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat instrumentbelysning

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag får väl leva med den dåliga belysningen. Vår Fiat 2013 har haft problemet från början. Sökte akut när jag tyckte den inte lyser något, när vi skulle söderut. Beställde tid akut i Örkelljunga. På morgon så såg jag att det lyste svagt när halvljuset är påsatt och pga tid så avbeställde vi rep o åkte vidare.
Har sedan fått reda på av en bekant att Fiat bytt instrumentet på garanti. Tiden gick o möjligheten hade då gått bort. Jag kör på GPS-en.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag började med att pilla bort de kromade ringarna och målade dem mattsvarta, hjälpte inte
Därefter bytte jag till vita mätartavlor, hjälpte inte heller
Monterade en 20 cm ledlist på en plastbit som jag skruvade fast på plasten framför instrumenten, blev hyfsat bra
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har också bytt till vita mätartavlor, men tycker tyvärr inte, att det gjorde någon egentlig skillnad i dagsljus.
Lite besviken på, att resultatet inte blev så bra som jag hoppats. Så ha inte för stora förhoppnngar på, att det
löser problemet. Det faller ändå en skugga på den vänstra delen av mätartavlan och det är fortfarande svårt att se rätt hastighet.
Har en Bobrik, som komplement monterad intill mätaren och den är ett bättre hjälpmedel, tycker jag.
Funderar allvarligt på att byta tillbaka till originaltavlorna, för i mörker (tycker jag trots allt) att dom fungerar bättre än dom vita.
Får se hur det blir nu, när höstmörkret börjar falla och det blir lite mer kvällskörning...
 
F

Fd.47585

Guest
Denna kostar drygt 4 gånger mer än den apparat som visas i inlägg #7.

Största skillnaden torde vara att Bobrik varnar när man kör för fort. Denna funktion skulle dock jag inte våga lita på, eftersom den förutsätter att gällande hastighetsbegränsningar är uppdaterade i den databas som Bobrik använder sig av – och alla vet vi ju hur ofta kartmaterialet i våra navigatorer uppdateras.

Enklare (och billigare) är att hålla koll på skyltarna längs vägen.

Pålle
Du har uppenbarligen inte en Bobrik, men måste kommentera ändå. Den uppdateras hela tiden senast 2021-08-16. Så hastigheterna stämmer, kommer ny uppdatering när man sänker hastigheten inför vintern på vissa vägar och när dom går tillbaka på våren förutom övriga som kommer så fort Trafikverket ändrat något (och släppt en ny fil). Jag har haft den i över 20 år och den fungerar perfekt, finns även med körjournal om man som jag kan ta ut milersättning (kodkänd av skatteverket).
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag tycker mätarhuset har fel vinkel. Vinklade om den så den lyfts någon centimeter. Passar mig bra som är drygt 190.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
10000-tals Fiat-förare (inkl mig) måste ha haft problem med detta i många år. Jag har läst massor av inlägg genom åren om hur man har försökt att lösa problemet på en mängd fantasifulla sätt utan särskilt bra framgång.

Det är ju nästan komiskt, men varför har inte Fiat löst problemet på det enklaste och själklara sättet? Att sätta in en starkare lampa! Känner de inte till problemet? Kanske ingen har berättat för Fiat?

Vet någon om man själv kan byta lampa?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Ja, det är banne mig nästan komiskt,
Fiat behöver nog en tankeställare.

Tänk ändå; 10000 tals Fiat Medlemmar har ett problem och har givetvis påtalat detta för Fiat styrelsen, så varför löser dem det inte på det enkla och självklara sättet?

Känner dem inte till problemet? Jovisst gör dem det
Kanske ingen har berättat för Fiat styrelsen? Jovisst har någon det.

Men varför görs inget då?

Svaret är nästan uteslutande till 99,85% . Pengar
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Uppenbarligen finns minst två olika varianter av instrumentering. Sambals instrumentering i #38 är inte samma som Glädjens i #3.
Glädjens är den nya varianten. Kanske har förbättring gjorts även om Glädjen anser också att den nya varianten behöver förbättras.
Själv har jag den nya varianter och har inga problem alls.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat Dukato av nyare modell (2020) och kan ändå inte se siffrorna på mätarens vänstra sida.
 
Toppen