• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat instrumentbelysning

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Ett omdiskuterat problem som varit på tapeten här förut. Svårt att se hur fort man kör när hastighetnålen pekar mot klockan 8,9 o10. Sätt på lyset så tänds även lampan på hastighetsmätaren. Eller kör fortare så syns det bättre
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Någon mer än jag, som har svårt att läsa av instrumentbelysningen på dagtid? Kan man reglera belyningen, kan inte hitta detta i instruktionsboken
Den går att justera med mode knappen till vänster om ratten. Tyvärr räcker det inte till. Mycket svårt att avläsa i dags ljus. Jag har bytt mina mätartavlor mot vita. Stor skillnad.
 

Bilagor

  • CC9112A0-A9C1-410F-8982-610FA557352D.jpeg
    CC9112A0-A9C1-410F-8982-610FA557352D.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 160

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ett omdiskuterat problem som varit på tapeten här förut. Svårt att se hur fort man kör när hastighetnålen pekar mot klockan 8,9 o10. Sätt på lyset så tänds även lampan på hastighetsmätaren. Eller kör fortare så syns det bättre

Jag körde tidigare med strålkastarna på, för det var enda läget där jag lyckades ställa in en nästan OK nivå för instrumentbelysningen. Upptäckte dock nyligen att det gick att få den att lysa bättre med enbart varselljusen tända. Minns inte exakt hur det gick till, det var en inställning för aktivering av varselljusen (Daytime Running Lights) jag ändrade i menysystemet. Kör nu med spaken i läge 0, varselljusen är på och instrumentbelysningen bättre än förr, trots att dess Dimmer-inställning inte är ställd i högsta läget.

Bilen är en 2018 med instrumentpanelen som har vad FIAT kallar "inställbar flerfunktionsdisplay", den som vid start visar motoroljenivån som bilden nedan.
Varselljusen i vår bil sitter i strålkastarna, kombinerat med parkeringsljus (21/5W glödlampor).

1626897153580.png
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.339
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Någon mer än jag, som har svårt att läsa av instrumentbelysningen på dagtid? Kan man reglera belyningen, kan inte hitta detta i instruktionsboken
Gör som Glädjen. Eller lägg ett par hundra på en extra GPS hastighets mätare från Kina. Funkar kanon o man kan plasera den där man önskar....
Micke
 

Bilagor

  • Screenshot_20210721-234531.png
    Screenshot_20210721-234531.png
    1,8 MB · Visningar: 92

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eller köp en Bobrik hastghetsvarnare!

Denna kostar drygt 4 gånger mer än den apparat som visas i inlägg #7.

Största skillnaden torde vara att Bobrik varnar när man kör för fort. Denna funktion skulle dock jag inte våga lita på, eftersom den förutsätter att gällande hastighetsbegränsningar är uppdaterade i den databas som Bobrik använder sig av – och alla vet vi ju hur ofta kartmaterialet i våra navigatorer uppdateras.

Enklare (och billigare) är att hålla koll på skyltarna längs vägen.

Pålle
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Har tänkt o prova en yttre belysning framför instrumentet. Svårt att se när solen skiner
Arne B
 

Agne Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
1350
Medlemskap
2025
Den går att justera med mode knappen till vänster om ratten. Tyvärr räcker det inte till. Mycket svårt att avläsa i dags ljus. Jag har bytt mina mätartavlor mot vita. Stor skillnad.
Är intresserad av detta men kan inte hitta var man köper sådana o till vilken kostnad?
 

HelgeM

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
66
Medlemskap
2025
40B69307-4143-4608-8C1A-A13DE2DF1C2E.jpeg
Jag har bytt till vita tavlor men i tillägg så klippte jag till vit självhäftande plast och monterade i ovankant instrumenthuset, funkar fint.
Köpte mätartavlorna från JR larm och det följer med instruktion om hur bytet går till.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Förslag: HUD. Har någon prövat med head up display? Löser det problem beskrivet av trådskaparna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förslag: HUD. Har någon prövat med head up display? Löser det problem beskrivet av trådskaparna?
Jag har det tillvalet i Sygic, funkar bra i alla bilmodeller, men jag använder det nästan aldrig, jag har stora tydliga instrument i alla mina fordon.
 
Toppen