• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato med motorproblem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

claesA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Enköping
HBK-Nr
26447
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat Ducato 2.8 JTD -2004.
Vi köpte den förra året och vi har inte kört mycket.
I år var vi ute en sväng och helt plötsligt dog den utan förvarning.
Jag lyckades starta den men den gick ca 100m sen dog den igen.
Vi fick hjälp av en verkstad som bytte dieselpump och filter.
Sen gick den bra i ca 40 mil men då tändes motorlampan men tänds bara ibland.
Om jag i en backe lägger i fyran och gasar då dör den direkt.

Jag har gjort ren stiften på insprutarna med oxidrengöring och vridit stiften en aning efter tips här.
De felkoder jag fått fram är P0215, P1671 och P0191 men när man söker på nätet kan det vara vad som helst.
P0215 står för krocksensor, kamaxelgivare m.m.

Jag ska kontrollera säkringarna på batteriets pluspol ikväll och de jordpunkter jag kan hitta.

Nytt filter är beställt då jag undrar om det kan vara alger i tanken.
Den har stått avställd sen 2018 när vi köpte den.

Jag har även beställt nytt relä som sitter mitt fram och högst upp i motorn under en plastkåpa.
Trodde det var krocksensorn men det verkar vara ett multirelä.


Tacksam för de tips jag kan få.
/Claes
 
F

F.d. 73249

Guest
jag hade börjat med att kolla filter o tank
låter som att den inte får bränsle
min före merca gjorde likadan o det var alger i tanken som satte igen filteret
om det är så kan du plocka av utgående slang på filtret o kolla om det kommer diesel
på min var det tvär stop, nytt filter o den gick bra en stund sen var det samma igen
återkom när du har hittat problemet, roligt o höra o kan kanske hjälpa nån annan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, även om det är lite luddiga svar på koderna så handlar ju alla om bränsle och bränsletryck som inte stämmer eller tappas.
Så mycket troligt är att det inte kommer fram bränsle, men datorn har lite svårt att "förstå" varför. Även avstängd eller felande krocksensor som är ett förslag gör ju att det inte kommer fram bränsle.
Så börja med "skräp" troligen alger i tanken som en start i alla fall, även om det då troligen kräver mer arbete än bara ett nytt bränslefilter.

M.v.h. JANKRO.
 

repen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
30393
Medlemskap
2024
vår förra bil var stillastående i flera år, hade igång en gång startade fin o gick bra på tomgång men ingen ork i motorn när jag körde i väg, sen blev den ståendes ett år o när vi skulle starta den gick det inte, det visade sig efter mycket felsökande att katalysatorn var igensatt, när jag lossade den så hoppade den igång direkt, kan vara värt att kika på om inget annat hjälper
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jordkabelproblem kanske?

 

claesA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Enköping
HBK-Nr
26447
Medlemskap
2024
Japp jag sk

Japp jag ska börja med det.
Sedan fick jag tips från en Fiat verkstad att det kunde vara dieseltrycksgivaren.
Jag kopplade bort slangarna efter filtret igår och det kommer diesel.
Kopplade även bort innan filtret för att se om det kom med skräp men det ser bra ut.
Jag silade dieseln genom ett kaffefilter.

Det jag tyckte var att det rann lite långsammre genom filtret än direkt från tanken.
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kopplade bort slangarna efter filtret igår och det kommer diesel.
Kopplade även bort innan filtret för att se om det kom med skräp men det ser bra ut.
Jag silade dieseln genom ett kaffefilter.

Det jag tyckte var att det rann lite långsammre genom filtret än direkt från tanken.

Om silen i tanken är delvis igensatt kan du bara kolla genom att lyfta upp tankarmaturen, det känns som att det borde vara nästa åtgärd.
 

claesA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Enköping
HBK-Nr
26447
Medlemskap
2024
I'm back
Sorry att jag inte skrivit något på ett tag men vi har varit ute och åkt lite.
Husbilen går om jag är försiktig på gasen, d.v.s. växla upp innan 2000 varv.
Att växla ned och gasa för att axa är stort no no.

Jag har nu plockat ur pumpen i tanken som Montreal föreslog.
Synen som jag mötte var inte kul men nästan förväntad.
Förmodligen alger men det ser precis ut som det som blir i motorsågen (små spån blandat med olja).
Frågan är om tanken går göra ren eller är enklare att byta.
Och vad gör jag rent med.

Om jag nu gjort rent, bytt filter m.m. vad tankar jag sen.
Känns som RME blandningen faller bort men då finns inte mycket kvar.
Och många kör på den utan problem.
Jag har hällt i något medel som ska motverka alger så det blir kanske inte mer men det vet jag inte.

Nåja jag ska börja med att se om filtret på pumpen och det lilla i burken går köpa löst.
 

Bilagor

  • IMG_1856.JPEG
    IMG_1856.JPEG
    1,8 MB · Visningar: 133
  • IMG_1857.JPEG
    IMG_1857.JPEG
    1,8 MB · Visningar: 132

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I'm back
Sorry att jag inte skrivit något på ett tag men vi har varit ute och åkt lite.
Husbilen går om jag är försiktig på gasen, d.v.s. växla upp innan 2000 varv.
Att växla ned och gasa för att axa är stort no no.

Jag har nu plockat ur pumpen i tanken som Montreal föreslog.
Synen som jag mötte var inte kul men nästan förväntad.
Förmodligen alger men det ser precis ut som det som blir i motorsågen (små spån blandat med olja).
Frågan är om tanken går göra ren eller är enklare att byta.
Och vad gör jag rent med.

Om jag nu gjort rent, bytt filter m.m. vad tankar jag sen.
Känns som RME blandningen faller bort men då finns inte mycket kvar.
Och många kör på den utan problem.
Jag har hällt i något medel som ska motverka alger så det blir kanske inte mer men det vet jag inte.

Nåja jag ska börja med att se om filtret på pumpen och det lilla i burken går köpa löst.

Lösningen för att vara säker är att plocka ned tanken och göra ren den, tyvärr.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.003
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om jag nu gjort rent, bytt filter m.m. vad tankar jag sen.
Känns som RME blandningen faller bort men då finns inte mycket kvar.
Och många kör på den utan problem.
Jag har hällt i något medel som ska motverka alger så det blir kanske inte mer men det vet jag inte.
Det står i första inlägget att bilen stått avställd sedan 2018. Det är betydligt mer än max lagringstid för diesel, så med en rengjord tank, inte så långa avställningar och med full tank när den inte används borde det funka bra med den normala mackdieseln.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I'm back

Jag har nu plockat ur pumpen i tanken som Montreal föreslog.
Synen som jag mötte var inte kul men nästan förväntad.
Hej du får väl se det positiva i eländet med att du troligen har hittat felet (om nu inte pumpen fått lite styk) och reparationen blir relativt billig. Att det sedan skall bli så mycket strul med inblandningar av icke bra fungerande ämnen verkar ligga på ett högre plan än vårat.
Om en tank inte är allt för besvärlig att ta bort så underlättar det ju en hel del för rejäl rengöring. Då kan man spola och tvätta med vatten och bara låta den torka ute i solen efteråt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 73249

Guest
bara akta aceton löser dom flesta plaster, så akta plastgrejorna om du använder aceton.
min far råkade en gång slå aceton i spolarburken, den löstes upp :twitcy:
 

claesA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Enköping
HBK-Nr
26447
Medlemskap
2024
Jag behöver byta filterkudden som sitter nederst i pumpen, den ser inte ut att få ren då det är klägg även inuti.

Idag gav jag mig på tanken och tömde den.
Det syns gula stråk av klegg och jag hade tänkt ta ned den och spola med högtryck.
Men den är ju uppdelad i sektioner och jag kommer bara åt den första, de andra ser jag inte hur jag ska få rent.

Antar att algerna sjunker till botten så att översidan är ren.
Kan ju testa med Aceton eller likande.

Att plocka ned den verkade enkelt först men förutom tankens fyra bultar så var det ju en del annat att lossa.
Svårast verkar vara de två slangar för påfyllning där jag inte vet riktigt hur jag ska lossa.

Men jag får ladda upp så följer fortsättning imorgon.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag behöver byta filterkudden som sitter nederst i pumpen, den ser inte ut att få ren då det är klägg även inuti.

Idag gav jag mig på tanken och tömde den.
Det syns gula stråk av klegg och jag hade tänkt ta ned den och spola med högtryck.
Men den är ju uppdelad i sektioner och jag kommer bara åt den första, de andra ser jag inte hur jag ska få rent.

Antar att algerna sjunker till botten så att översidan är ren.
Kan ju testa med Aceton eller likande.

Att plocka ned den verkade enkelt först men förutom tankens fyra bultar så var det ju en del annat att lossa.
Svårast verkar vara de två slangar för påfyllning där jag inte vet riktigt hur jag ska lossa.

Men jag får ladda upp så följer fortsättning imorgon.

Häll bensin i tanken och skaka den ibland så misstänker jag att det löser upp sig, men det kräver ju att du tar ned den förstås! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen