• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Jo kursen är utlagd till pavalas les flots 27mil så inte så jobbigt.
Men vädret är ytterst tveksamt regnar det och blåser fortsåtter jag 10 mil till camping bagatelle i Avignon.
Därifrån har jag kört norrut några gånger men det har varit långa sträckor.
Där kan jag stå på el ett par dagar. Har ju mat som jag kan äta i micron och bara ta det lugnt.
Men har ju inte bråttom men man vill ju hem.
Pratade med en man bredvid de var på väg till sverige och ville uppleva midnattsolen.
Själv tycker jag den är överreklamerad Det man glömmer är ju känslan av att det blir mörkt snart på em då solen står lågt för högt står den ju aldrig.
Folk får ideer.
Då är han tidigt ute för å se midnattssol. Tar väl två-tre månader till innan den visar sig...

Gick bra Att köra kom iväg 9.30
Men i frankrike började det regna hade tänkt köra vidare till avignon om det blev dåligt väder men väderappen visade dåligt väder där också och jag var trött på att köra efter 27 mil.
Så jag står i pavavas les flots.
Slutat regna , 1 m från vattnet så jag har dragit handbromsen och växeln ligger i!
Har ju el och eftersom det är söndag är nog det mesta stängt.
Har inte testat om elcykeln kommit till liv är ju en kilometer till centrum som jag ser det.
Fast jag har ju micro och en hel del färdigmat i kylen 5 rätter och ett par mindre hamburgare typ lidl.
Så ingen mening att dra iväg.
Vädret styr väldigt mycket på hemresan. Gör en grovplanering för resan genom frankrike och tyskland.
Regnar igen varade inte lång stund.
Ligger hundratals småbåtar i kanalerna men det är typ snurrebåtar.
Det är ju en bit att komma ut på havet, går ju liksom ett rev så man kan köra liksom en insjö.
Ca 160 mil till kiel härifrån Kört 88 mil från santa pola.
Det har tagit 9 dagar
Men nu kommer det rulla på är tanken.
Nästa stopp brukar vara söder om lyon 27 mil men sist gick det inte att köra dit, har förmodligen med betalvägen att göra.
Får lägga en egen rutt där jag kör av betalvägen långt tidigare. Eller om någon har ett tips var man kan stanna söder om lyon. Kommer man rätt tid där har jag passerat centrum utan problem.
Det stället brukar vara mitt största problem i frankrike.

När vi kör igenom Frankrike brukar vi köra in i lite mindre byar, där har dom oftast bra platser, gratis eller efter eget samvete med alla faciliteter man behöver ifirm av vatten,el o tömning. Ska man bara övernatta så helg okey. Här är en 50 km söder Lyon. Finns i appen Ställplatser.

Bilagor

• IMG_4909.webp
    IMG_4909.webp
    61,7 KB · Visningar: 15
När vi kör igenom Frankrike brukar vi köra in i lite mindre byar, där har dom oftast bra platser, gratis eller efter eget samvete med alla faciliteter man behöver ifirm av vatten,el o tömning. Ska man bara övernatta så helg okey. Här är en 50 km söder Lyon. Finns i appen Ställplatser.
Jo jag förstår men jag är sån att jag åker från a till b tills jag är hemma.
Jobbigt dock med de långa sträckor jag brukat köra tidigare så numera ska det var under 30 mil som idag 27 mil.
Har hittat en plats aires någonting med bom vet inte riktigt hur man gör då?
Är ju vi medelhavet och kör mot lyon hittade en plats söder om lyon så jag kan köra igenom eller förbi dagen efter.
Det blir 20 mil ganska lagom. Regnar en hel del vilket gör att den sigth seeing trip jag tänkt mej regnar bort.
Kör upp till greven och bokar om färjan. Greven brukar bli sista övernattningen sen blir det hytt på båten.
Fick hjälp av en tysk att hitta en lämplig plats. men det franska systemet för att betala och öppna bommar har jag aldrig använt.
så min beräkning övernattning här sen söder om lyon sen norr om lyon så totalt 6 övernattningar som kan utsträckas om vädret blir bra.
Så 2 veckor tidigare än planerat ska jag komma hem, jo börjar bli trött på att bo i husbilen men man är ju igång och får se något nytt varje dag hemma blir det mest tv och sånt.
En tysk hjälpte mej idag Han hade papperskarta och mobil. tog foto av det han hittade.
Men vilken bil!! Men kostar säkert dubbelt mot mitt hus med tomt.
Fast man kan nog inte byta bort sverige våren och sommaren mot en husbil som man hela tiden ska fara runt med.
Bo i husbilen nej mina resor har visat att jag skulle inte klara det, jag behöver en fast punkt med en egen tomt där jag kan gå och skrota.
Någon gång i april gör avslut på tråden sen kommer det inte bli mycket fler inlägg.

Jag trasslade till det och lyckades inte få in platsen i sygic och den jag hade hade man spärrat av bron till, så en jobbig omväg på dåliga om vägar, använde både sygic som låg i bakgrunden och pratade på om usvängar och sånt.
Maps hjälpte mej en man som jobbade på bron med och det fungerade att ta sej över en massa broar överfloderna och öar, sen vaknade sygic till liv så jag gick tillbaka till den.
Det var tur för maps pratade i bakgrunden att jag skulle svänga där det inte fanns en väg och ibland skulle jag köra tillbaka, typiska mapsgrejor orsaken till att jag inte kör med den utan har den mera som bredvidläsning.
Sen var det en bom som man skulle ha ett kort till.
Stod ett par husbilar fransk och tysk gick såklart till tysken som hjälpte mej med allt . Så nu har jag ett kort som jag kan ladda på med pengar för något mer stopp.
Är ju 20 mil norrut och 137mil kvar.
I morgon ska jag trassla mej ut från det här stället utan att göra som maps föreslår en massa rondeller och kringelkrokar.
Får se vad sygic säjer?
Ska antingen köra igenom Lyon vilket jag alltid gjort eftersom jag inte hittat runtvägen men a46 ska hjälpa.
Ska stanna i chalon sur saone där jag stannat flera gånger 25mil dit så måste gå upp tidigt och vara pigg vilket jag inte var idag.
Finns ju ett ställe där som hbk föreslår men jag har hittat gratisplats i en park restaurang nära men aldrig ätit där eftersom det inte passat min plånbok. Däremot har jag vandrat iväg en bit in i stan och hittat ett kebabställe.
Nu har jag ju el så mat från kylen som värms i micron.
Enda problemet är att liksom Lyon bör man inte komma under högtrafik.
Kommer jag iväg kl 10-11 bör det gå bra. Egentligen bara att dra in elkabeln kolla olja och vatten.
6 - 7 nätter kvar bilen sen har jag sovit färdigt här Skulle kunna köra någon långsträcka men jag tar det lugnt. ingen som väntar hemma. Förr körde jag längre med mindre stopp men märker att man inte är någon bra bilförare sista biten.

Tillbaka
Toppen