• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Eftersom den "enkla" reparationen misslyckades har jag nu beställt grejer och mackapärer för 4000kr.
Tycker det verkar som om den här bilen påminner om en båt där man kan hälla hur mycket pengar som helst eftersom det inte finns någon botten.
Men när det känns tungt brukar jag försöka göra ett överslag på helheten och fundera, jag trivs med bilen den är inte så fantastisk som bo bil -än men det finns allt jag behöver till storleken av en van som känns mycket trängre.
Har jämfört med romahome som knappt går att få tag på och inte har samma utrymmen och möjligheter och inte mycket smidigare. Sen att de kostar otroligt mycket mer än de är värda.
Har ju kollat rosten och det som funnits på dörrar är svetsat under verkar den helt bra vilket är ganska underligt med tanke på konstruktionen av trösklarna. Har inte sett någon svetsning heller. De punkterna man hissar bilen i med lyften är utsatta med rost men gick bra att lyfta med.
När man har stora problem med både rost fukt och det mekaniska då är det tungt när jag var ung gick jag på det problemet och jag klev av det innan det kostade pengar.
Jag har nu beställt tvärstagen helt kompletta och för att slippa bråka med spindeln som sitter på kona och kan vara svår att få bort så köpte jag nytt för under 200kr per sida så det är bara att riva bort det gamla och skruva fast det nya. Så det blir helt nytt inget glapp någonstans.
Och fort lär det gå har aldrig sett någon jobba så snabbt.
Sen valde jag att köpa två nya drivaxlar fast det egentligen är bara de yttre damaskerna över drivknuten som är trasig men antagligen har det kommit in sand i knuten som kan vara sliten utan att det märks sen är förmodligen de inre damaskerna dåliga också pga. ålder. Kostnaden att byta damaskerna blir högre än att byta hela drivaxlarna i arbetstid.
Det som sen återstår är problemet med topplockspackningen och där har STANTON tipsat mej om ett medel som man slår i kylarvattnet. Har köpt en ventilkåpspackning och ett bladmått ska justera ventilerna vilket förmodligen inte är gjort på mycket länge numera är ju ventilerna hydrauliska och självjusterande men det är de inte på min bil. Så jag ska ställa ventilerna själv 0,10 mm på insugsventilen och 0,25 på avgasventilen eftersom den går varmare och blir längre när motorn är varm. Samtidigt ska jag känna efter på topplocks bultarna jag lossar ett kvarts varv utan att lyfta på verktyget och sen dra åt det som känns bra kanske totalt ett kvarts varv eftersom det är lösa cylinderfoder och läckan verkar sluta när den blir varm så kan det vara så att fodren blir längre och tätar när de blir varma.
Det behövs förmodligen inte mer för att få motorn helt tät.
Ska läsa in mej lite mer på själva motorn hittar jag en egr ventil ska jag titta på den och se att det fungerar som jag vill ha det. De här gamla bilarna har man ingen instrumentering att undersöka med och veteran sedan 7 år då passerar den en del undersökningar. När egr ventilerna dök upp pga miljöskäl så det som hände var att motorerna blev klenare och drog mer bensin sen bråkade besiktningen en del när man kopplat bort det. Finns det något sånt elände ska jag åtgärda det så att motorn går så bra det går. Har ju lagt ut en pdf fil där väldigt mycket står om de här gamla bensinarna.
Nu har jag fått 3 brev från besiktningen som vill besikta min Toyota och helst vill de besikta tidigt helst redan i april då får jag rabatt. men man får ju 14månader mellan besiktningarna min bil har juli men om jag besiktar nu i april
Då måste jag in senast juni nästa år väntar jag till juli då kan jag vänta till september. Är det fler än jag som anar ugglor i mossen? Jag får också ett antal brev om räddningsförsäkring på toyotan men aldrig någonsin på husbil. Det står en massa fint på framsidan med löfte om gratis lånebil hotell och en massa mer vänder man på pappret och tar fram förstoringsglaset och läser det finstilta så tar man tillbaka ALLA löften från framsidan och i praktiken gäller nästan ingenting. Att man sedan vill försäkra en Toyota förstår man för när såg man en Toyota stå vid vägkanten har jag inte sett men ett antal sk premiumbilar Volvo BMW Audi osv. Är kanske någon lampa som tänts och då får man inte köra utan ska bärgas till närmaste märkesverkstad. I min bil lyser ofta att start stopp funktionen är avstängd, jag brukar lägga i fri läge det kan ju vara så att man vill stänga av motorn så den inte står och drar på kopplingen men inte vill berätta sanningen. Sen när det är snöigt och halt stänger jag av antispinn den rubbar mina cirklar.
Det finns ingen EGR ventil på de här gamla bensin motorerna. Det enda som finns är sluten vevhusventilation.

Vad beträffar elektronik är det elektronisk tändning tillsammans med en tändmodul. Jag är osäker vilket år brytarspetsarna försvann, lyft på fördelarlocket och kolla. Fördelaren går att byta ut till en helt digital variant. Sen finns cut-off munstycket på förgasaren. Det är allt som inte är helt analogt.

Var försiktig när du lyfter på ventilkåpan. Det finns gummidistanser under locket som skruvarna går igenom. Jag har för mig att det finns brickor där också. Det sitter även o-ringar som ska täta hålen för tändstiften.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ett tips angående bilbesiktning, skall min bil bes senast 31aug så är jag ute i god tid och beställer en tid i början av sep ( tillåtet att köra rakaste vägen till bilprovningen obesiktad) då tjänar jag in en månad till , upprepar samma nästa år osv. Men upptäckt att många har börjat på det viset så det kan vara svårare att få en tid i början av månaden än som det var förr svårt att få tid dom sista dagarna i månaden.
Lev väl, Bengt.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tack för info!
Var sommar värme idag, tillbringade några timmar på vårdcentralen i Finspång inte den stora underbemannade utan den mindre privata med duktigt folk.
Med åren har det vuxit inte precis mossa men liknande med åldern så jag var där på besiktning, ett problem åtgärdades omgående med skalpell och bedövning. Inga problem och proffsigt gjort. Sitter illa till annars har jag plockat stygnen själv några gånger utan att be om tillstånd.
Hämtade hem husbilen från verkstaden fick skjuts i väntan på reservdelar.
Den startade direkt trots min diagnos om dåligt startbatteri misstänker att det finns några övergångar mellan bobatteri och startbatteri som hållit upp spänningen på bobatteriets bekostnad.
Undersökte slangarna för vevhusventilationen vilket gav upphov till frågor?
Där man fyller på olja så verkar det gå direkt till vevhuset inte som vanligt på ventilkåpan.
Där sitter det en lite knepig slang som jag tror är isolerad mot kyla, den sitter med ett buntband mot en vattenslang vilket gjort att den nästan är sönder klämd sen går den vidare till ventilkåpan och där ligger den vikt så den har en liten eller ingen genomströmning.
Det är uppenbart ett fel!
Men det finns fler frågor beträffande vevhusventilationen. Där det normalt sitter en oljepåfyllning på ventilkåpan sitter det en anordning med två slangar den ena ganska smal går till förgasarhalsen efter själva förgasaren där borde det finnas et undertryck när motorn går.
Den andra mycket grövre slangen går till luftrenaren??
Det ger upphov till ett antal frågor: Varför komplicerar man motorns vevhusventilation? Har det med miljöaspekter redan då innan EGR ventilens inträde. Har det samma dåliga inverkan på körbarheten och bränsle förbrukningen som egr ventilen hade.
Jag skulle vilja ha ett par slangar borttagna och anslutningarna pluggade, den smala slangen som landar på förgasar halsen skulle jag vilja ta bort helt. Den konstigt mjuka slangen från oljepåfyllningen borde tas bort och ändarna pluggas.
Konsten att ta bort oljepåfyllningen är att ha en stor polygrip som kan greppa plåtflänsen sen är det bra att dra rakt upp.
Står lite i valet och kvalet att låta verkstaden fortsätta med min bil eller avsluta och lösa det hela på annat sätt.
Jag ska ha ett samtal och blir det inte positivt kliver jag av och löser det på annat sätt.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Verkstadsgubben hade en annan infallsvinkel än normalt, man skulle betala för hans tid oavsett om han löste uppgiften eller inte. När jag jobbade som tvreparatör fanns det svåra fel och lätta fel man tog betalt efter en lista. En del reparationer skulle inte varit ekonomiskt försvarbara medan andra gick snabbt. Jag jobbade mest ute hemma hos folk och de flesta felen löste man ganska snabbt men det var en del som krävde hämtning och handpåläggning i verkstaden förmodligen var jag mest vinstgivande och de som fick de jobbiga felen som tog tid på verkstaden gick nog ofta back.
Men så fungerade alltså inte reparatören han skulle ha betalt för timtaxa oavsett han klarade jobbet eller ej vilket han inte gjorde och mestadels pga brist på verktyg . Jag insåg för sent hans sjukdom inte förrän jag såg honom jobba.
Jag betalade en dyr räkning och gick därifrån för att aldrig komma tillbaka. Resten av jobbet kunde ju blivit hur dyrt som helst ifall han inte klarade att göra det. Jag ville inte betala en överårig mekaniker med en livsvarig sjukdom snurra runt och inte veta vad han skulle göra.

Nu får jag se om jag kan få tag i någon som kan laga, det är egentligen bara drivknutarna som erbjuder problem det andra handlar bara att byta gamla saker mot nya inget är svårt bara arbetsställningen på marken som är jobbig.

Kan ta mej till Karlstad med trasiga damasker utan problem så jag väntar med driv axlarna och gör det andra jobbet själv eller om jag får hjälp från oväntat håll . Finns ju lite frågetecken kring bäddning men anvisning finns, följde med en massa papper som jag inte hunnit läsa ordentligt. Jag avvaktar lite om jag får några tips om vevhusventilationen men det är svåra bitar krävs nog att man experimenterar lite, skulle vara intressant och veta hur det sett ut historiskt när motorerna satt i en personbil.
Annars känns motorn pigg och startar lätt. Jag såg att den rök en del tidigare men nu är det ju ny olja i och jag har varit med om att när man bytt olja har den dragit mindre, Den oljan som var i motorn var svart som om det var en diesel. Det var lite knepigt att någon lindat blånor kring avtappningsskruven men när jag tittade på kopparpackningen som var till en annan bil förstod jag att det var en nödåtgärd.
Det första som står på Agendan är att byta batteriet vilket lär gå lätt förutom att batteriet är tungt. Känns bra med nytt batteri och 80ah istället för 60ah och startbatteriet är viktigaste batteriet där får man inte tappa på ström när man står still.
Sen ska jag slå i det omtvistade RVS den första behandlingen.
Skulle vara roligt om man skulle dokumentera på något sätt en ljudupptagning säjer inget eftersom telefonen automatiskt ställer in volymen. Så det enda som kan vidarebefordras är ju min egen spontana erfarenhet.
Bytte växelspaksknopp igår den verkar fungera bra och var billig.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
En nybytt växelspaksknopp kan ge mycket glädje både idag och i framtiden... att sitta en dag i Cosmos och tänka tillbaka... på när du bytte knopp...

Synd att du behöver batteri ganska snart.
Jag ogillar kraftigt alla dessa " medlemskap " som erbjuds! Det enda jag har med glädje är Mekonomens. De har en i mitt tycke märklig rabatt! Men bra för kunden. Plötsligt, ja mycket plötsligt så är det 20 (25) procent rabatt på allt, hela helgen! Det ska uttolkas lördag och söndag.
Då har jag flera gånger passat på att köpa batteri till mina bilar, men också dyrare polish och vax o liknande grejer.
Så egentligen borde du passa på när de har rabatt ett veckoslut. Jag " känner " på mig att det nog snart dags igen ? Jag tror att du får mera kvalitet där. Kanske?

Vevhusventilationen förstår jag inte riktigt!
Det går väl att kolla och jämföra med någon som har samma motor som du har ( bensin).
T ex jag. Men min bil står inlåst. Men jag tycker att du ska ligga lågt med det. Motorn tycks ju gå bra.

Du behöver hitta en duktig och " billig" reperatör.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Njaaa... PeterK den mäter säkert något... men men nej så enkelt ( o billigt) är det inte.
Sen är det så att eventuella förbättringar som RSV eventuellt gör, kanske inte kan mätas fram i form av " lägre ljudnivå ".
Jo Cosmos tycks också tro så, men jag påstår att det är mycket mera komplicerat.
Det här med ljud är inte enkelt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för info!
Var sommar värme idag, tillbringade några timmar på vårdcentralen i Finspång inte den stora underbemannade utan den mindre privata med duktigt folk.
Med åren har det vuxit inte precis mossa men liknande med åldern så jag var där på besiktning, ett problem åtgärdades omgående med skalpell och bedövning. Inga problem och proffsigt gjort. Sitter illa till annars har jag plockat stygnen själv några gånger utan att be om tillstånd.
Hämtade hem husbilen från verkstaden fick skjuts i väntan på reservdelar.
Den startade direkt trots min diagnos om dåligt startbatteri misstänker att det finns några övergångar mellan bobatteri och startbatteri som hållit upp spänningen på bobatteriets bekostnad.
Undersökte slangarna för vevhusventilationen vilket gav upphov till frågor?
Där man fyller på olja så verkar det gå direkt till vevhuset inte som vanligt på ventilkåpan.
Där sitter det en lite knepig slang som jag tror är isolerad mot kyla, den sitter med ett buntband mot en vattenslang vilket gjort att den nästan är sönder klämd sen går den vidare till ventilkåpan och där ligger den vikt så den har en liten eller ingen genomströmning.
Det är uppenbart ett fel!
Men det finns fler frågor beträffande vevhusventilationen. Där det normalt sitter en oljepåfyllning på ventilkåpan sitter det en anordning med två slangar den ena ganska smal går till förgasarhalsen efter själva förgasaren där borde det finnas et undertryck när motorn går.
Den andra mycket grövre slangen går till luftrenaren??
Det ger upphov till ett antal frågor: Varför komplicerar man motorns vevhusventilation? Har det med miljöaspekter redan då innan EGR ventilens inträde. Har det samma dåliga inverkan på körbarheten och bränsle förbrukningen som egr ventilen hade.
Jag skulle vilja ha ett par slangar borttagna och anslutningarna pluggade, den smala slangen som landar på förgasar halsen skulle jag vilja ta bort helt. Den konstigt mjuka slangen från oljepåfyllningen borde tas bort och ändarna pluggas.
Konsten att ta bort oljepåfyllningen är att ha en stor polygrip som kan greppa plåtflänsen sen är det bra att dra rakt upp.
Står lite i valet och kvalet att låta verkstaden fortsätta med min bil eller avsluta och lösa det hela på annat sätt.
Jag ska ha ett samtal och blir det inte positivt kliver jag av och löser det på annat sätt.
På min bil börjar vevhusventilationen från oljepåfyllningslocket via en slang vidare till ventilkåpan närmast vattenpumpen. Det lilla hållet på oljepåfyllningslocket är pluggad. På andra sidan av ventilkåpan mot reservhjulet finns ett lock med två anslutningar.
Det är två slangar anslutna till locket en smal och grov. Den grova slangen är ansluten till slangen som är ovanför förgasaren. Den som är mellan luftburken och förgasaren.
Anslutningsnippeln på den slangen är strypt. Den är av metall och smalnar av.

Jag hade ett oljeläckage från toppen av ventilkåpan som uppstod vid motorbroms. Det rann en oljestrimma ner på grenröret. Det var för stort övertryck i motorn. Jag tog ett beslut och sågade av strypningen på anslutningsnippeln. Då upphörde oljeläckaget.
Dessutom går motorn tystare efter jag sågade av nippeln. Rätt eller fel men det fungerade på min bil.

Den andra och smalare slangen från locket som är direkt ansluten till insuget under förgasaren är ett mysterium. Min teori är att vevhusventilation ska fungera bättre vid motorbroms. Det är övertryck i motorn vid motorbroms och spjället i förgasaren är stängt. Rätt eller det är från.

Jag tagit bort oljefällorna/ flammskydden i båda locken för vevhusventilationen.
Allt för att öka på flödet. Det viktigt att det Inte är några veck på slangarna.

Om man lyfter på ventilkåpan bör man ha lite koll på gummidistanserna under locket. Under där skruvarna sitter för att skruva fast ventilkåpan. Jag har för mig att det finns en del brickor att hålla reda på. Distanserna har blivit hårda som sten, tidens tand har gjort sitt.

Jag håller med dig Bengt att det är lite kaka på kaka med så många slangar till vevhusventilationen. Men jag tror att konstruktörerna har en tanke bakom att det ser ut som det gör. Eller tankevurpa! En stor baksida med den här konstruktionen är att den är känslig för kyla. Det blir lätt majonäs i slangarna och oljefällorna. Även under ventilkåpan kan det bli majonäs. Om man ska använda bilen på vintern bör man nog gör en översyn. På lite nyare Ducato bilar finns förvärmning av vevhusventilationen som tillbehör. Det går kanske att isolera en del. Frusen vevhusventilaionen kan knäcka motorn.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja du förklarar på ett bättre sätt hur det ser ut i min bil. Normalt med sluten vevhusventilation så skickar man in övertrycket i motorn till luftburken till förgasaren det är allt. I de fall spjället är stängt ex motorbroms så har övertrycket ingenstans att ta vägen annat än baklänges ut i naturen.
Jag tror det är därför man har den smala slangen eftersom man får ett ganska högt vakuum i förgasar halsen vid motorbroms och då suger man in övertrycket från motorn direkt tillbaka till motorn lite rundgång förutom att det måste passera förbränningsrummet.
Jag misstänker att det är en miljöanordning som kom strax innan man införde den hatade EGR ventilen. Den medförde i början lägre effekt och högre bensinförbrukning så folk började på olika sätt ta bort den funktionen.
Det hade till följd att svensk bilprovning kollade det väldigt noga så det blev ett skruvande både före och efter.
Att det lilla hålet på oljepåfyllningen är pluggat beror säkert på att det är en likadan burk som sitter i ventilkåpan men där slanganslutningen inte behövs.
Slangen mellan oljepåfyllningen som går direkt till vevhuset och ventilkåpan gör tydligen att vevhuset och topplocket har en utvändig förbindelse med en särskilt isolerad slang.
Om jag inte har fel brukar det finnas en kanal däremellan internt i motorn där oljan tar vägen när man fyller på i ventilkåpan i motorn.
Att man leder den utvändigt är ganska märkligt i mitt fall är ju den mjuka slangen veckad så det lär inte finnas någon förbindelse av den orsakens skull.
Det ryker blått precis efter uppstarten brukar bero på läckande ventiltätningar så några droppar letar sig ner i motorn men det gjorde det ganska mycket på wv motorer ex. passat och då var det ett moln. De hade problem med det.

Jag tänker att jag ska titta på hur jag kan ta bort strypningen som du gjort sen vill jag prova att klämma den smala slangen till förgasaren för mej verkar det som tjyvluft den vägen vilket man inte vill ha där brukar man ju ta vakuumet till servobromsarna men då handlar det inte om något flöde utan mera att man bygger upp ett konstant undertryck.
Om man stör det trycket påverkar det ju bromsen också.
Det man undrar lite över när de bygger motorn så tydligen nya motorer behöver dessa anordningar hur blir det med en sliten motor där det blåser ganska mycket övertryck förbi kolvarna.
Jag skulle nog vilja att vevhusventilationen fungerade likadant som en gammal B20 utan krusiduller.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Idag bytte jag batteri från Biltema 60Ah till Jula 80Ah. Det förefaller som att det gamla Biltema inte är så dåligt utan att det är lite knepigt kopplat med kommunikationen mellan batterierna och inget som finns på papper.
Det som finns handlar mest om Cosmos HD Och jag har lyx skillnaden verkar vara varmvatten en riktig vattentank och toalett med dusch och förmodligen lite annat som bobatteri.
Det finns en omkopplare och en analog voltmeter infälld i instrumentpanelen där kan man växla mellan bo batteri och start dito.
Det förefaller som det händer något mer när man kopplar om misstänker att det har med hopkopplingen av batterierna att göra. Jag har nog blivit lurad hur det fungerar kan vara så att läget på omkopplaren bestämmer vilket eller vilka batteri
Som ska laddas.
Jag tog bort det gamla batteriet ganska enkelt en bult bara att lossa, och polskorna.
Det var lite rost där batteriet stod inte mycket men jag tvättade rent och spolade med vattenslangen. Torkade med en värmepistol sprayade zinkfärg och senare ett par lager vit färg från en gammal flaska. Sen montering och med de två bult som var original att skruva fast det med.
Tyvärr startade inte bilen spolade ganska rikligt vatten i motorutrymmet så det är nog förklaringen, skulle kört fram bilen lite testade startmotorn och den drog fram bilen 1 m utan problem trots uppförsbacke och grus. Har ju toyotan parkerad bakom.
Hämtade alla delar som jag beställt fick köra fram bilen och gå 3 gånger drivaxlarna var större och tyngre än jag föreställt mej. Har nästan bestämt mej att skjuta drivaxelbytet framåt i tiden allt det andra är ganska enkelt jobb enda problemet är att jobba under bilen när ena hjulet är borta och det lutar och är grus under och att en bekant dog under sin Mercedes i garaget.
För några dagar bytte jag batteri på toyotan inte för att den inte startade utan att jag misstänkte problem och använde en voltmeter för kontakten inne i bilen har jag haft stor nytta av, och enligt vad jag själv lärt ut var det dåligt inre motstånd cellspänning och sånt. Det fick stå ett par dagar och det var 12,2v bar ner det till soptunnan och lade över en bit aluminium på polerna ingen gnista inget hände så totalt dött. Bytte i elfte timmen. Eftersom det är start stopp kunde den stannat varsomhelst.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Idag bytte jag batteri från Biltema 60Ah till Jula 80Ah. Det förefaller som att det gamla Biltema inte är så dåligt utan att det är lite knepigt kopplat med kommunikationen mellan batterierna och inget som finns på papper.
Det som finns handlar mest om Cosmos HD Och jag har lyx skillnaden verkar vara varmvatten en riktig vattentank och toalett med dusch och förmodligen lite annat som bobatteri.
Det finns en omkopplare och en analog voltmeter infälld i instrumentpanelen där kan man växla mellan bo batteri och start dito.
Det förefaller som det händer något mer när man kopplar om misstänker att det har med hopkopplingen av batterierna att göra. Jag har nog blivit lurad hur det fungerar kan vara så att läget på omkopplaren bestämmer vilket eller vilka batteri
Som ska laddas.
Jag tog bort det gamla batteriet ganska enkelt en bult bara att lossa, och polskorna.
Det var lite rost där batteriet stod inte mycket men jag tvättade rent och spolade med vattenslangen. Torkade med en värmepistol sprayade zinkfärg och senare ett par lager vit färg från en gammal flaska. Sen montering och med de två bult som var original att skruva fast det med.
Tyvärr startade inte bilen spolade ganska rikligt vatten i motorutrymmet så det är nog förklaringen, skulle kört fram bilen lite testade startmotorn och den drog fram bilen 1 m utan problem trots uppförsbacke och grus. Har ju toyotan parkerad bakom.
Hämtade alla delar som jag beställt fick köra fram bilen och gå 3 gånger drivaxlarna var större och tyngre än jag föreställt mej. Har nästan bestämt mej att skjuta drivaxelbytet framåt i tiden allt det andra är ganska enkelt jobb enda problemet är att jobba under bilen när ena hjulet är borta och det lutar och är grus under och att en bekant dog under sin Mercedes i garaget.
För några dagar bytte jag batteri på toyotan inte för att den inte startade utan att jag misstänkte problem och använde en voltmeter för kontakten inne i bilen har jag haft stor nytta av, och enligt vad jag själv lärt ut var det dåligt inre motstånd cellspänning och sånt. Det fick stå ett par dagar och det var 12,2v bar ner det till soptunnan och lade över en bit aluminium på polerna ingen gnista inget hände så totalt dött. Bytte i elfte timmen. Eftersom det är start stopp kunde den stannat varsomhelst.
Antagligen är det vatten/fukt i kontakten som är på sladden mellan fördelaren och tändmodulen som gör att motorn inte startar. Det är ett standard fel på de här bilarna.

På min bil har den kontakten varit delvis fylld med vatten. Det kan vara lite pilligt att få isär kontakten. En del har råkat ut för att kontaktblecken inte går in i varandra. Då får man bocka blecken lite grann.

Det finns en till motsvarande kontakt vid tändmodulen som också kan behöva få lite tillsyn. Kolla även jordkransen bredvid startbatteriet. Den kransen känner du till.
Bla. tändmodulens minus matas från jordkransen och går via den breda kontakten som sitter på tändmodulen.

Du kan även ha fått ner vatten i hålen för tändstiften.
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Visste inte att det var elektronisk tändning förrän jag hittade en svart box där jag förväntat mej en tändspole!
Nu har jag ju gott om batteri att testa med, tänkte inte så mycket på tändningen är ju van vid diesel.
Ska ju knappast köra någonstans har inte fått de sista delarna än packning till växellådan och upphängning av ljuddämparna som ska vara av typ nitrilgummi istället för den kinesiska plastvarianten som autodoc skickade.
Sen ska man väl inte bända med en fyrkantig mejsel finns ju bättre verktyg. Så varning för BeGes bil i Finspång.
Tiden går fort man tänker inte på att det fanns både elektronik och ledlampor 1987 samma är f.öv. som jag började jobba i Finspång som elektroniklärare eller telerep som det hette.
Hade räknat med brytarspetsar också, men det är skönt att slippa.
När jag fått dit nya bussningar kan jag börja åka lite med bilen, just nu är det svårt att våga köra eftersom reparatören förstörde gummibussningen som satt i länkarmen totalt och det finns risk att det havererar under körning med risk för olycka.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag var 18mil söderut till Capio Ögon i Jönköping idag för kontroll av en mindre blödning så nu är jag klar att opereras även om läkaren avrådde men han kan ju inte se vad jag ser och när jag förklarade så tyckte han att jag kunde göra operationen. Men han var noga med att påpeka att det finns en risk, men jag blir ju i alla fall tvungen att göra den och då är det ingen mening med att skjuta upp den åren går och man blir inte friskare bättre att ta vara på tiden nu.

Den tid jag kunde få som var rimlig är dagen innan årsmötet och det är ingen bra ide att åka dit man bör nog hålla sej hemma tills ögat fått läka, just infektion är väldigt farlig och jag gör som sist bunkrar en del så jag kan hålla mej hemma tills det är riskfritt.
Så tyvärr kan jag inte komma och träffa en del jag känner och en del som känner mej men vi har aldrig träffats.

Jag slipper dock stressa fram lösningar på en del problem med bilen som skaver en del.
Sen finns det en trädgård osv. som behöver handpåläggning.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har inte blivit mycket gjort med Cosmos bilen.
Efter batteribytet startade den inte och kyla och regn och faktiskt en del lathet har gjort att inget blivit gjort.
Elen kan jag så det är bara felsökning som behövs men man skulle ha någon som vrider på nyckeln ibland.

Fick ju ett ryck när jag såg Janne Frisk beg. soffa i nyskick på bra begagnat för rimligt pris. Den gamla fick jag hjälp med att bära ut - vart jo husbilen så där står den och blockerar hela inredningen så inget blir gjort förrän jag får igång den och kan köra till tippen.
Men igår såg jag lösningen på mitt problem med pumpen till vattnet inne.
Det var ju så att jag hittade en lustig mojäng i bilen som varit kopplad till vattnet.
Fick hjälp av en kunnig HBK are.
Det var en apparat som om den var original eller inte skulle med en dränkpump ha sörjt för vattenförsörjningen.
Det finns en strömbrytare som sköter det ovanför kylen.
Det fungerade på den enklare modellen av min bil där man bara hade en kran vid diskbänken.
Min bil har en riktig toalett med tvättställ och dusch altså LYX.
Då måste man ha en pump med tryckvakt och det var förmodligen original men sen hade någon försökt lösa det med en anordning som ses på bild och en dränkbar pump.
Vilket tydligen inte fungerat vartefter man - förmodligen under möda kopplat om det hela så att man måste styra med strömbrytaren vilket inte fungerar om man ska duscha och speciellt när man kan duscha ute vilket är avsikten från den enklare modellen bör man ha en pump med tryckvakt.
Jag hittade den på amazon.se för rimligt pris och valde en jag tyckte verkade lämplig.
Den är på väg hem nu.
Man löser problem lite i taget och till slut med träget arbete och mycket funderande sitter man med en ganska sällsynt bil som knappast inte tappar i värde snarare tvärtom.
Rimliga delar och som det verkar ganska gott om dem, tändmodulen har jag sett för 300kr, tändspolen för 400kr så rimliga priser.
Hyfsat lättjobbat och gott om plats, synd att man inte har tillgång till mekplats och att kroppen protesterar.

20240307_150520.jpg

pump.jpg

Har funderat lite på ett lämpligt filter att lägga på sugsidan i tanken, fördelen är att det inte kan läcka på insidan av tanken sen kan ju slangen få en naturlig vikt som gör att den suger från botten.

Det har skrivits lite om elcyklar vilket utrymme de tar och vad de väger.
Min trehjuling väger 16kg och man fäller ihop den på ett par sekunder med ett handgrepp och tar väldigt lite utrymme faktiskt mindre än den minsta av elcyklar och det går på några sekunder.
Väldigt bra om man har problem med balansen eller knän och har problem både med att gå och en elcykel då blir man oftast sittandes på ställplatsen. Man kan köra på trottaren för det mesta man vill ju inte köra i trafiken marknader och små bilfria gator med mycket folk fungerar den perfekt på i gåfart givetvis, man kör inte fort skulle säga att normalt är max 10km men den går en bit över 20 men det kör man inte.
Jag har en smidig laddare som jag laddar direkt från cigg uttaget i bilen då kan man ladda när man kör och mycket enkelt att lyfta in den i bilen jag alla bilar får den plats i.
 
Toppen