• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Nu ligger du lite illa till Bengt, eller? Fast du brukar kunna trixa dig ur... jag har uppfattat det som att du mest äter helsvensk mat.. mest de fyra vanligaste rätterna, kebab, pizza, hamburgare och fyra små rätter. Och nu plötsligt ska det va hemlagad torskrygg ? Jag tror på Peters idé..vad tror du? Det vattnas i munnen..... fisk är gott. O jag googlade lite som jag brukar. Det stod att det också var nyttigt!

Det finns naturligtvis en lång historia varför jag inte lagar mat, som jag inte kommer berätta här.
Inte så att jag inte kan egentligen jag har gjort mångdubbelt svårare saker i mitt liv.
Att stå framför spiseln jo jag har en med 4 irplattor och lägga ned jobb på att laga mat som jag äter upp på 5 min och sen ska vara tvungen att plocka in i diskmaskin.
Det är inte effektivt varken från arbets synpunkt eller kostnadseffektivt.
Äter sällan fisk då blir det matlåda från restaurangen hemma.
Kan inte minnas att jag någonsin ätit fisk i spanien någon gång!

Kvinnan som stickade min mössa som fungerat bra här med regn och blåst har ett nytt uppdrag.
Att sticka tofflor i storlek 48 som jag kan ha inne i husbilen.
Värmaren klarade natten bra, tyst och fint och ingen lukt.
Blåste 14ms idag men solen sken så jag satt i solen ett bra tag tills jag var tvungen att handla och det kändes i elcykeln att det blåste hårt.
Pratade lite med den nya kvinnan i receptionen väldigt trevlig och öppen.
Victoria mötte jag med elcykeln hon vinkade som vanligt, hon är duktig på att anställa folk som är bra och det hela fungerar väldigt bra alla drar åt samma håll.
Har sovit ganska bra sista tiden tar en tredjedels tablett melantonin dvs 1mg.
Det är helt receptfritt här och finns som hälsokost i carrefour bl.a.
Men jag köper nog från apoteket så att jag kan få rätt. Betalar gärna för att få rätt saker.
Eftersom det är receptbelagt hemma så ska jag köpa med mej så jag har eftersom det verkar utansom det ser ut helt utan biverkningar.
Det är enligt datorn inte receptbelagt i finland heller så man kan handla på Åland.
Var med i Ålands husbilsklubb de har ett ställe mitt emot mariehamn dit man kan åka och stå och bastu finns.
Man kanske skulle åka dit? Man ska även kunna parkera sommartid vid deras yrkesskola där jag varit på kurs.
Fanns en obehörig tjänst och han som hade den blev nervös när jag frågade eftersom jag som behörig skulle bli anställd direkt men lång vinter vad gör man då??
Fin skola med ordning och reda.
Om det finns någon som tar zopiklon sluta med det!
Jag blev lurad av en doktor som skrev ut en massa, fick problem bl.a. sömnapne verkligen otrevligt.

Jodå...du lyckades med det också... inte kostnadseffektivt ... 5 poäng av 5 möjliga.
Men jag tror fortfarande att torskrygg är gott!

PS men det där med melantonin bör du googla lite på...

Senast ändrad:
Vi lagar mat i husbilen men gjorde ett misstag en gång. Vi stekte fisk! Det luktade stekte fisk i 3 veckor!! Fisken får tillagas ute på grillen.

Jag fiskade aborre som ung och ryggfenan var något man måste akta sej för, så torsk rygg låter otäckt i mina öron.
Jag gillar inte lukten när grannarna lagar fisk.
Även kolgrillar är jobbiga grannen har dragit ner mycket på det fick problem med hjärtat och har säkert fått kostråd.

Nu är ju inte detta ett matprogram så varför inte lämna det till förmån för tekniska detaljer i en husbil.
Köpte sliprondeller på lidl med en platta med fäste till borrmaskin vilket jag har med mej och laddaren.
Kanske kan få något gjort problemet är att hitta rätt färg.
Det enklaste är kanske att måla allt under en linje grått eller liknande, färg finns det mycket av mindre sprayburkar 30kr.
men även färgburkar till rimligt pris gäller att hitta en bra grundfärg så kan man göra det jobbet här och köra hem med bilen fläckig och göra klart hemma där man har utrustning för sprutmålning.
Fast själv föredrar jag faktiskt att måla med roller rätt färg och lackroller ger ganska bra resultat.
Matt färg är bra på så sätt att det döljer en del skavanker.
Man får hoppas att vädret blir bättre framöver våren kommer tidigt därför har jag lite bråttom hem i spanien kan det fort bli varmt på denna sidan av Andorra.
Det riktig dåliga vädret har portugal haft och har, kommer ständigt in regn och åska och ganska kallt väder från atlanten.
Så allt dåligt i spanien kommer därifrån.
Jo allt finns här till halva priset på två kina affärer inom 1 km.
Blir ett projekt att planera vad man behöver, blir jag sen inte färdig så kan jag fortsätta hemma
Det är ju långt till sommaren.

Det är ju tråkigt att laga mat till sig själv bara.
Har en god vän som hyr lägenhet i Benmaldena under vintern. Han äter ofta ute men för att fördriva tiden så hyr han ofta bil. Verkar vara väldigt billigt.

Du skriver ofta om ” kinaaffärer”.. har själv varit i tyskl/ frankr/ spanien på många husbilsresor senaste 10 åren , men måste erkänna … vad är det för affärer??? Vad heter dom ..??..
Vilket sortiment har dom..??
Förlåt en okunnig..

Ja kina butiker finns överallt jag har två st på samma gata runt 500m bort. Kommer inte ihåg namnet. Sortimentet är allt!!
Oftast stora här är det som en stor låda med gångar kors och tvärs och varor upp till 3m eller mer.
Köpte en del verktyg där billigt, färg finns bestick cykeldelar billampor massa med belysning kontakter. Listan kan bli hur lång som helst. Köper mycket kläder väldigt billigt och enligt mej bra kvalitet men det får man inte på marknaden eller hemma på sk utförsäljningar eller lidl. Har köpt en väska typ Kånken 20euro samma kostar 1399 på nätet som ska vara original, de tillverkas i något asiatiskt land och verkar vara helt lika. en typ original kånken kostar också 20eu 1199 hemma har ju haft original och varenda söm och lapparna som sitter i ser helt lika ut och använt i 2 år hemma så samma kvalite.
Går att söka på nätet eller fråga någon och man ska välja någon stor, de mindre nära stränderna har ju sortiment för badning och liknande men de andra har allt problemet är att hitta så man måste ta hjälp av personalen. Oftast sitter det en fastlåst vid kassan som kallar på någon som ofta inte kan ett ord engelska så man måste se till att förklara.
Jag har inte hyrt bil men det är ganska billigt har jag förstått de som har kontakter kan hyra mycket billigt lite äldre bilar.
Taxi inne i stan kostar ofta inte mycket mer än bussen hemma. Går bra att betala med kort, de kommer ofta på ett par minuter.
Vinden har avtagit var lite omväxlande sol och moln, läste en bok i flera timmar på läsplattan. Pratade lite med folk men vill inte beröra läget där kan var känsligt.
Åt färdigmat det var revbenspjäll i söt sås men inget till men smakade bra. Åt en liten konservburk med persikor finns i 3 pack. Åt en pizza hos tomaso blev rekomenderad men den var lika dålig som alla hans pizzor kebab pizza dvs lite kyckling med vit sås, påminde inte om kebab. Det var min sista pizza där. Alla affärer har massor med mer eller mindre frysta pizzor men kräver ugn går inte med micro.
Är vädret bra i morgon så tar jag nog en restaurang vid hamnen för att få rejäl mat behövs ibland. Kanske en lite längre tur, ska titta efter färg som den andra kina butiken har gott om, finns en mindre i centrum bland smågatorna men den är nog spansk .
Mycket är ju stängt nu.

Ditt sätt att behandla svenska språket är ibland obetalbart !
Ett platinum-exempel från ovan: i affärerna finns det massor med mer eller mindre frysta pizzor ! Fast det var kanske avsiktligt? Med bengtic vet man aldrig?

Ja kina butiker finns överallt jag har två st på samma gata runt 500m bort. Kommer inte ihåg namnet. Sortimentet är allt!!
Oftast stora här är det som en stor låda med gångar kors och tvärs och varor upp till 3m eller mer.
Köpte en del verktyg där billigt, färg finns bestick cykeldelar billampor massa med belysning kontakter. Listan kan bli hur lång som helst. Köper mycket kläder väldigt billigt och enligt mej bra kvalitet men det får man inte på marknaden eller hemma på sk utförsäljningar eller lidl. Har köpt en väska typ Kånken 20euro samma kostar 1399 på nätet som ska vara original, de tillverkas i något asiatiskt land och verkar vara helt lika. en typ original kånken kostar också 20eu 1199 hemma har ju haft original och varenda söm och lapparna som sitter i ser helt lika ut och använt i 2 år hemma så samma kvalite.
Går att söka på nätet eller fråga någon och man ska välja någon stor, de mindre nära stränderna har ju sortiment för badning och liknande men de andra har allt problemet är att hitta så man måste ta hjälp av personalen. Oftast sitter det en fastlåst vid kassan som kallar på någon som ofta inte kan ett ord engelska så man måste se till att förklara.
Jag har inte hyrt bil men det är ganska billigt har jag förstått de som har kontakter kan hyra mycket billigt lite äldre bilar.
Taxi inne i stan kostar ofta inte mycket mer än bussen hemma. Går bra att betala med kort, de kommer ofta på ett par minuter.
Vinden har avtagit var lite omväxlande sol och moln, läste en bok i flera timmar på läsplattan. Pratade lite med folk men vill inte beröra läget där kan var känsligt.
Åt färdigmat det var revbenspjäll i söt sås men inget till men smakade bra. Åt en liten konservburk med persikor finns i 3 pack. Åt en pizza hos tomaso blev rekomenderad men den var lika dålig som alla hans pizzor kebab pizza dvs lite kyckling med vit sås, påminde inte om kebab. Det var min sista pizza där. Alla affärer har massor med mer eller mindre frysta pizzor men kräver ugn går inte med micro.
Är vädret bra i morgon så tar jag nog en restaurang vid hamnen för att få rejäl mat behövs ibland. Kanske en lite längre tur, ska titta efter färg som den andra kina butiken har gott om, finns en mindre i centrum bland smågatorna men den är nog spansk .
Mycket är ju stängt nu.
Det kändes nog lite obehagligt att gå runt inne i kinabutikernas trånga gångar.inga utrymningsvägar eller skyltning kläder o plast överallt,t.om travar med små gasolbehållare (flera hundra på ett ställe) i en av gångarna.Inga sprinkler,däremot övervakningskameror i mängd.Att vara inne där om en brand utbryter innebär nog att man blir kvar.Plast brinner väl med svart rök,,,det har varit lika på alla ställen jag varit inne i, men tydligen har inget hänt hittills

Jo lidl har pizzor som bara är kylda och tydligen ska bakas färdigt i en ugn, Andra är frysta och behöver mest tinas tror jag de har likadana hemma i finspång.
Jag slarvar mer och mer med både stavning och språket men betalningen räcker inte till en nogrann genomläsning och rättning.
Jag har tänkt på brandfaran många gånger, nu hittar jag rätt bra men först visste jag inte var utgången låg.
Men värsta skräckexemplet är Ikea där man avsiktligt leder kunderna i kilometerlånga om vägar när en liten dold dörr ofta sparar in en lång vandring.

Tillbaka
Toppen