• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag gör lite fel Jag också ibland.
Men som tur är finns de som rättar Mig.
Gör ett litet tillägg.
Jag menar inte att vara ironisk eller som ett påhopp. Jag har lite problem ibland efter stroke att formulera mig riktigt rätt.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det ska vara 50kg sorten blev ju fel men jag har ju inte en moment nyckel. Jag vet att verkstäderna som jobbar på ackord inte sitter och tittar i en bok och använder moment nyckel, när de byter till sommarhjul drar man med en luftmaskin som används oavsett det är plåt fälgar eller aluminium. För såg man att man gick ett varv runt och efterdrog för hand men det händer inte längre. Jo man kan ju använda förlängare som bestämmer momentet men inte det heller har jag sett.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Wessly skrev.

Vill kolla så bromsarna jag har fixat funkar, samma med vä hjullager bak. Kändes lite konstigt att det skulle dras med 7Nm + 30°.
Löst tyckte jag med tanke på hur hårt man ska dra muttrarna fram.
‐---------------------------------
Hejsan, fram är ju lagerspelet på lagren shimsade till rätt lilla glapp, så där är det ju sedan drivaxlarnas splinesade axlar du drar fast stenhårt i hjulcentrumet så de inte rör på sig och glappar upp sig. Att de sedan dessutom håller samman lager m.m. får man så att säga på köpet.
Bak finns det inga shims mellan de två koniska rullagren, så där ställer man ju lagerspelet till lagom (nästan lite glapp) med hur hårt man drar muttern innan man låser den som man gjorde/gör med framhjulen på bakhjulsdrivna bilar, handkraft och lite till bara.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Wessly skrev.

Vill kolla så bromsarna jag har fixat funkar, samma med vä hjullager bak. Kändes lite konstigt att det skulle dras med 7Nm + 30°.
Löst tyckte jag med tanke på hur hårt man ska dra muttrarna fram.
‐---------------------------------
Hejsan, fram är ju lagerspelet på lagren shimsade till rätt lilla glapp, så där är det ju sedan drivaxlarnas splinesade axlar du drar fast stenhårt i hjulcentrumet så de inte rör på sig och glappar upp sig. Att de sedan dessutom håller samman lager m.m. får man så att säga på köpet.
Bak finns det inga shims mellan de två koniska rullagren, så där ställer man ju lagerspelet till lagom (nästan lite glapp) med hur hårt man drar muttern innan man låser den som man gjorde/gör med framhjulen på bakhjulsdrivna bilar, handkraft och lite till bara.

M.v.h. JANKRO.
Jo jag drog lite för hårt till att börja med men märkte att det gick för trögt att snurra trumman, så var tvungen att kolla i två olika verkstads böcker för att hitta momentet. Man/jag lär mig saker hela tiden jag skruvar på min gamla bil.
Tog en liten resa och har inte kört den på ett par veckor och upplever min 35 åriga HB som fantastisk, svag motor ja, men det rullar på och den följer vägen fint. Känner mig inte stressad utan kan njuta av att ha en otroligt väl rustad bil för årsmodellen, servostyrning armstöd värmeväxlare mm och så är det en riktig vinterbil.
Kommer att försöka hålla igång den många år till, men åren och framförallt milen (32000 mil) gör sitt så underhåll krävs.
Tänker ibland att en stor träff med HBn som är äldre 30 år skulle vara roligt. Inte för att min är i utställningskick direkt, men trevligt att se dessa bilar tycker jag att det är. Så jag fortsätter att heja lite extra på gamla husbilar.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har monterat min avloppsventil med slang idag, tyvärr blev det problem med att få fram en kabel där men jag har börjat dra en från bakre änden istället ska bara hitta plus där. Körde upp ena bakhjulet på en ramp så det blir högt i tak under bilen. Är lite att fixa innan jag ska lasta på onsdag em. Men det blir ju bara ett par nätter. Har inte bokat någon mat utan ska ha med mej mat, tänkte ta med vässlan så kan jag åka till en restaurang. Är inte så mycket för musik och dans åker dit egentligen för att se om jag kan träffa lite bekanta från forumet. Likaså är röstning inte intressant känner ju ingen av de som är valbara. Föreningslivets årsmöten har alltid varit ett tvång.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag stannade bara ett dygn i karlstad, jag var nog den minsta och äldsta bilen. Fick en bra plats långt från tältet var lite tystare där. Var aldrig inne i tältet såg inte trevligt ut och massor med folk som satt på bänkar vid långbord. Väldigt mycket ganska nya 8+ m husbilar i ett antal miljonklass.
Med tanke på det fina kök som finns i bilarna och bekväma stolar så har jag lite svårt att förstå det hela social samvaro jo det lät väldigt mycket när man stod utanför nog svårt att föra ett samtal.
Såg egentligen ingen som skriver på forumet, var nog en annan sorts folk tror knappas de deltar aktivt i forumen i de flesta fall, det svar man brukar få varför de är medlemmar är ju rabatterna på försäkring och årsmötet med gratis parkering och musik.
Flera var intresserad av min bil och ganska förvånade över att jag hade allt inne i bilen som finns i en stor bil. Även att jag varit i spanien och övervintrat.
Ja nu har man upplevt det hela! När det blir sommar på riktigt kommer jag köra runt lite Varamobaden i Motala är ett trevligt ställe att stanna till vid har ju bott några hundra meter från stranden. När solen skiner är det som i spanien fast vattnet är oftast kallt men otroligt rent och fint en bit ut. Har ju en uppblåsbar båt med elsnurra. Har bara 65km dit tar en dryg timme.
Sen finns ju tyrislöt i st anna skärgård fint därute var länge sen jag var där och arkösund under 10mil bort. Omberg är ju fint man får köra söderifrån över omberg så kommer man ned till borghamn finns vandrarhem och mat är ju en lite fiskehamn och är det väder går det att bada.

Toppen