• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Fiat Ducato ABS lampa som lyser

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Hej,

Har en Fiat Ducato 2,8 JTD av 2:a generationen (00-01) där ABS lampan lyser.
Kopplade upp mig via ISO 9141-2 uttaget i motorrummet med en Konnwei 808 men kan inte hitta ABS modulen utan mest läser den bara av "live" data från bilen.

Min tanke var att kolla vart felet ligger så jag kan gå därifrån så att jag slipper söka genom att byta delar en efter en och till slut förhoppningsvis lokalisera felet.

Har någon här en ide om vart jag ska börja samt finns det en "OBD" scanner som funkar på äldre fiat (ISO 9141-2) bättre än andra?

God fortsättning

Sakke
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Jag misstänker att det är rätt väg att gå om felet ligger i sensorerna.
Först rengöra och kontrollera att allt ser helt ut. Sedan mäta att det ligger spänning på sensorn samt mäta resistansen för att säkerhetsställa funktionen.

Det får bli ett jobb när sommardäcken ska på i vår.

Tack
Har fått felkod på ABs Fiat ducato 2008. Fel Höger bak, bytt givaer, fixat.
Jägarn
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Eftersom lampan lyser så lever troligen syrerenheten. då är det absolut bättre att felsöka via den dvs uppkoppling via obd kontakten.
att mäta givare med multimeter är inte alltid att rekomendera och avråds ifrån i vissa fall beroende på givartyp.
så undvik att rota i kablar och kontakter i onödan risk att introducera nya fel och skador är överhängande särskilt om man inte är helt säker på vad man gör.

Rekomenderar att du vänder dig till någon med tillgång till diagnos utrustning (troligen villken allbilverkstad som hellst) systemet är så gammalt så det finns med i dom flesta system idag. Bosch / Autel / autocom mfl
 
Toppen