• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT Automat m. farthållare

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Den växlar ner till sist, men inte tillfredställande tidigt nog. bilen hinner nog sjunka till närmare 70km/h från 100km/h innan den fattar att den borde peta in femman eller fyran istället. Och bilen börjar "hoppa" när 6an kämpar på för låga varv.

Du har ett PM:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jeg mistenker at AL-KO og/eller N-B har fått tilgang til å endre parametere i motor og robot for de tunge Arto modeller. N-B har nesten hele tiden justert Agile roboten på Iveco Daily chassis for Flair.

Algoritmene for styring av robotene har et omfattende antall måleverdier fra motorstyringen. Og det vanskelige punkt er at vekslingspunktene opp og ned må ligge tettere mot maks dreiemoment når bilen blir tyngre. Dette fører til høyere drivstoff forbruk og større utslipp av CO2. Sammen med fartshållar blir det en del ekstra å ta hensyn til for algoritmene.

Må har jeg ikke sett parametersettingen som benyttes nå, kun de som var med i den utgaven av Agile som ble levert fra Kongsberg til Iveco.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Med en plåtis 3.0 motor fungerar det perfekt både upp och ner backarna. Är nu som bäst i Tatra bergen mot Slovakien.

Leif
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Den växlar ner till sist, men inte tillfredställande tidigt nog. bilen hinner nog sjunka till närmare 70km/h från 100km/h innan den fattar att den borde peta in femman eller fyran istället. Och bilen börjar "hoppa" när 6an kämpar på för låga varv.

Vår tappar max 2-3 kilometer innan den växlar ner. Tycker snarare att den växlar ner för lätt. Ligger jag i en längre backe så växlar den ner och när den sen når 100km så växlar den upp igen för att växla ner till femman igen vid 97-98. Irriterande så då lägger jag över den i manuellt och låter den ligga kvar i femman tills toppen.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Om jag förstått Stigge44 rätt, som startade tråden o har lämnat in sin husbil på verkstad, då han tycker att de ska justera den så att det fungerar som automat med farthållare utan behov korrigeringar och anpassningar i bl.a. backe, det han betalat ca 20.000 i tillägg för. Honom kan vi nog nu svara att det är en utopi och att alla verkar göra någon form av justering eller anpassning med växeln för att fordonet ska gå på bästa sätt uppför backen. Sedan låter det som Fiats 3.0 motor, helintegrerad bil, kring 4,5 ton är den som synkar bäst med robotlådan (om man undantar plåtisar)
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Hej min bil ha gått 4000mil ja bytte olja i växellåda. Mycket smutsig olja nu växlar den bättre .
 
Toppen