• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT Automat m. farthållare

F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Så, är alla överens om att automat/robotlådan alltid gör rätt ?

Vill bara veta.

:spinny: ja i den bästa av världar. Utmaningen i detta fallet är kanske att en del husbilsförare identifierar sig med och förväntar sig ha samma/motsvarande prestanda som personbilen som swishar förbi, när man nog istället borde utgå från att man har mer gemensamt med de tyngre lastbilarna som "tuffar" på och stånkar upp för backarna längs våra motorvägar.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Undrar vad problemet ligger eftersom på min bil växlar automaten ner o upp efter vad som behövs. Alltså helt problemfritt.
Däremot är det en fördel att peta till växelspaken lite tidigare i backen för att hjälpa bilen med bättre vrid lite tidigare.
Om din bil inte växlar ner är det förmodligen ett fel.

Låter inte som problemfritt eftersom att du känner du behöver hjälpa till med att växla ner inför backen. Låter som du manuellt anpassar till rätt växel för att klara stigningen på bästa sätt.
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Vi har Fiat 3.0 180 2016 med robotlåda i vår 4,5T husbil. kör jag på farthållaren växlar den ner så fort den tappar lite fart i uppförsbacken, betydligt snabbare än om jag kör utan farthållare. Samma sker om jag ligger på plan väg och ökar hastigheten 2gånger snabbt med farthållarens + knapp. Då anser datorn att den behöver växla ner då differensen är för stor mellan inställd hastighet och verklig.
Som flera andra skrivit så går inte robotlådan att jämföra med en snabbväxlande dubbelkopplingslåda som DSG eller S-tronic. Det är en robot som sköter den manuella växlingen. Med tanke på det så funkar den över förväntan.
Var själv fundersam när vi bytte husbil i höstas. Har haft 4 manuella tidigare och var orolig hur automaten skulle fungera vid finrangering. Det visade sig att min oro var obefogad. Vid parkering hemma är det finrangering i backe och sväng vänster/höger som gäller både vid in och utfart och det funkar smidigt. Samma sak vid uppkörning på ramper. Man får INTE använda vänsterfoten för att justera farten med bromsen samtidigt som man gasar då datorn får motstridiga signaler och lamellerna slirar med risk för att förstöra kopplingen.

Däremot vet jag att Fiat hade problem med 150hk automat under några år, men det ska finnas en uppdaterad mjukvara som löser det.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Låter som de fixar nedväxlingarna bättre till 2016. Min 3,0 2015 ör bra och jag är nöjd men just nerväxlingarna kunde vara bättre. Min är 5 ton och jag försöker ofta hålla 100 på gps vilket ofta inte går på 6an...

Kom på att det kanske funkar bättre med nerväxlingar i lägre farter, får prova ngn gång...
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Låter som tråden börjar komma till en konsensus avseende hur vi ska se på robotlådan. :spinny: När vi jämför olika husbilar och växlingsförhållanden så bör man ha med sig svårigheten i jämförelserna, när vi kanske utgår från helt olika sammanhang avseende %-lutning på väg, luftmotstånd (karossbyggnad husbil/vindförhållanden), faktisk vikt (fordonsvikten vid det aktuella tillfället), lastplacering, motorvolym, 50 eller 5000 mil på mätaren, gaspedalsteknik, fokus på resmålet eller hemlängtan :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

En annan sak som jag märkt är att man inte kan ha förardörren öppen när man backar. Då läggs lådan i neutral automatiskt efter några sekunder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.089
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jag har en 2017 2.3 180hk,och den uppträder på samma vis, farten backar betydligt innan den växlar ned, så någon utveckling av växellådan har det nog inte blivit.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Jag har en 2017 2.3 180hk,och den uppträder på samma vis, farten backar betydligt innan den växlar ned, så någon utveckling av växellådan har det nog inte blivit.

Har samma motor och växellåda. Man kan inte jämföra robotlådan med en vanlig automatväxellåda (se tidigare inlägg) Det krävs oftast någon åtgärd från dig om du önskar få ultimat dragläge i början på uppförsbacken, kickdown eller nedväxling med spak - annars kommer varvtal och växling sacka, särskilt om du bara glider in med farthållaren i backen. Vill man få den funktion på växellådan som tycks efterfrågas i tråden blir det nog till att byta tillbaka till husvagn och en stark personbil med vanlig dubbelkopplad automatlåda (en växel i drift och en i väntan på att kopplas in). Med ordinär robotlåda som finns i Fiat och andra lastbilar, så upphör kraften tillfälligt för att nästa växel ska läggas i (precis som du skulle växla själv) Är man då i en uppförsbacke så säger det sig själv att det blir ett tapp - precis som du själv skulle försöka växla för sent med en manuell växellåda. Det som säkert bidrar också är att bilen är Euro6 klassad, har förhållandevis liten cylindervolym, använder dieselns segdragningsförmåga till att försöka spara bränsle och upptäcker "för sent" att den är i en brant uppförsbacke och börjar med ovan beskriven teknik att växla ned. Volvo har utvecklat den första dubbelkopplade automatväxellådan för lastbilar och vi får väl hoppas att tekniken så småningom når husbilarna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Låter inte som problemfritt eftersom att du känner du behöver hjälpa till med att växla ner inför backen. Låter som du manuellt anpassar till rätt växel för att klara stigningen på bästa sätt.

Nu är du nog ute o surrar. Vilken automat ser framåt å kan växla ner innan backen? :rolleyes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Hej Håkan J - har du citerat rätt person som du ställer frågan till ? Mvh Håkan

Då får du läsa tråden från början.
En del säger att den inte växlar ner o jag svarar att min låda växlar ner och beter sig problemfritt.
Däremot kan man hjälpa eftersom min "bil" inte kan se framåt vad som kommer o då påstår du att den inte är problemfri??

Då ställer jag frågan till dig igen då: vilken automat på husbil (blanda inte in lastbilar nu) ser framåt? Svar ingen
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Då får du läsa tråden från början.
En del säger att den inte växlar ner o jag svarar att min låda växlar ner och beter sig problemfritt.
Däremot kan man hjälpa eftersom min "bil" inte kan se framåt vad som kommer o då påstår du att den inte är problemfri??

Då ställer jag frågan till dig igen då: vilken automat på husbil (blanda inte in lastbilar nu) ser framåt? Svar ingen

Då får du läsa tråden från början - eftersom grundpåståemdet är att man ska köra in i en backe (dessutom med farthållare) och automaten ska sköta hela jobbet. Jag påtalade att man vid körning med tunga fordon alla kategorier bör anpassa till rätt växel inför körning i backe. Du inleder ditt inlägg med att säga att din automat fungerar problemfritt i backar, men säger sen i nästa mening att du behöver kompensera inför stigningen genom att växla ner. Jag vill därför påstå att du anpassat växel och varvtal rätt inför backen och att växlingen därför sen kan fungera "problemfritt".
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Då får du läsa tråden från början - eftersom grundpåståemdet är att man ska köra in i en backe (dessutom med farthållare) och automaten ska sköta hela jobbet. Jag påtalade att man vid körning med tunga fordon alla kategorier bör anpassa till rätt växel inför körning i backe. Du inleder ditt inlägg med att säga att din automat fungerar problemfritt i backar, men säger sen i nästa mening att du behöver kompensera inför stigningen genom att växla ner. Jag vill därför påstå att du anpassat växel och varvtal rätt inför backen och att växlingen därför sen kan fungera "problemfritt".

Åhh herre gud, jag ger mig.
Det är dom här inläggen som gör att flera än jag minskar på inläggen.
Tack för mig:rolleyes:
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Efter att läst alla inläggen är jag inte ett dugg klokare än när jag skrev frågan!

Många av Er skulle kunna vara anställda på Fiat, men då rakt inte på utvecklingsavdelningen.
Möjligen har Ni aktier i Fiat, men jag tycker att vi avslutar här!

Men tack för alla inlägg
Mvh
STIG
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Du inleder ditt inlägg med att säga att din automat fungerar problemfritt i backar, men säger sen i nästa mening att du behöver kompensera inför stigningen genom att växla ner. Jag vill därför påstå att du anpassat växel och varvtal rätt inför backen och att växlingen därför sen kan fungera "problemfritt".

Det jag tror Håkan vill säga är att automaten sköter uppgiften den utsätts för i backen och växlar ner. Men man kan vara förutseende och lägga i en lägre växel innan backen så man inte får tappet när den växlar ner mitt i backen. Båda sätten fungerar på våra husbilar. Växlar automaten inte ner utan farthållaren kopplas ur som någon sagt så är den inte rätt programmerad.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Det bästa är att ha allt inprogramerat i kroppen. Det gjorde brorsan på mej på 60 talet.
Blir systemet segt är det bara att ta en kopp kaffe, eller en tupplur, sen är det som nytt igen.
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

Undrar vad problemet ligger eftersom på min bil växlar automaten ner o upp efter vad som behövs. Alltså helt problemfritt.
Däremot är det en fördel att peta till växelspaken lite tidigare i backen för att hjälpa bilen med bättre vrid lite tidigare.
Om din bil inte växlar ner är det förmodligen ett fel.

Den växlar ner till sist, men inte tillfredställande tidigt nog. bilen hinner nog sjunka till närmare 70km/h från 100km/h innan den fattar att den borde peta in femman eller fyran istället. Och bilen börjar "hoppa" när 6an kämpar på för låga varv.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: FIAT Automat m. farthållare

:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen