• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 2008

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008

Precis hemkomna från vår resa till Spanien kan jag berätta att............

Hej Gunnar!
Blir nyfiken när jag ser ditt trasiga däck?
Vad är det för fabrikat?
Hur långt har det rullat?
Hur gammalt är det?
Vinter eller sommardäck?
Ev garantifråga?
/ Hälsn, Bengt
 
H

hianders

Guest
Sv: Fiat 2008

Punka på vänster bak på E4 söder om Uppsala i snöblandat regn och nordlig vind var mitt scenario när jag idag i detalj gick igenom hur ett hjubyte skulle ske under dylika förhållanden.
Det blev mycket plock med dom inblandade grejorna. Bl. a. har jag inrett bagaget så att det går att ta ut reservhjulet som ligger underst och nästan mitt i bagagerummet utan ställa något från bagagerummet på marken.
Det visade sig att jag inte hade någon varningstriangel. En sådan borde väl följt med vid leveransen, eller hur? Det blev en lista på 5-6 saker som måste fixas.
Just när jag avslutat "worst case"-scenariot på E4 kommer min granne som sett aktiviteten runt husbilen och undrar vad jag håller på med.
Han berättar då med många ord och yviga gester om vad han upplevt i samband med en punktering och avslutar: "du ska inte vara säker på att du kan dra fast stålfäljarna med bultarna som hör till aluminiumfäljarna även om bultskallen är ok, dom är troligen alldeles för långa, dom kommer säkert att bottna innan fäljen sitter fast".
Oooops!! Tänkte inte på det. I morgon skall lossa en bult och kolla.

Hasse A:cool:
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Fiat 2008

Hej Belgien
Huur kan du prata om geggamoja efter ha sett GUNNARS däck på bild,det har skrivits mycket om reservdäck här på forumet,och det är väl självklart att ett reservdäck inngår i den utrusningen.
MVH DEicer
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fiat 2008

gunnar.

Undrar samma som Kicki o Bengt, kan det vara ett regumerat däck???

Gurra
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Fiat 2008

Däck Här finns det lite intressant att läsa,b.l.a detta.. DÄCKPROBLEM PÅ HUSBILAR
Ett sedan länge känt problem med husbilar är att däcken kan få överbelastningsskador. Vanligast är det att man får problem på bakaxeln. Problemet kan visa sig som en separation i slitbanan. Man upptäcker skadan genom att man får en obalans (vibrationer) i däcket eller i värsta fall får man en däckexplosion. Detta problem har nu uppmärk*sammats på Europanivå och branschens organisationer ska utarbeta nya regler för hur stor marginal det ska vara mellan husbilens bruttovikt och däckens maximala belastningskapacitet.

Ofta sätts belastningsregler ur spel genom att husbilsbyggaren bygger på ett lastbilschassi (lätt) som från början varit avsett för helt andra belastningar. Husbilsägare väljer dessutom att montera cyklar, eller i värsta fall en motorcykel, längst bak på husbilen och axeltrycket blir därmed exceptionellt mycket högre än det från början avsedda.
Felaktigt lufttryck och överbelastning
Vi har uppmärksammat att husbilar haft problem med original-monterade däck och i flera fall varit utsatta för däckexplosioner. Man har kunnat misstänkta felaktigheter på däcken.
Man har låtit testa däcken bl a hos de oberoende testinstituten DEKRA och TÜV. Dessa institut har intygat att man inte i något fall kunnat konstatera fel på däcken. Skadorna har varit en följd av felaktig användning. Felaktigt lufttryck (för lågt) eller överbelastning har varit orsaken i samtliga fall som testats. Samma problem har även visat sig på en del husvagnar.

Kör aldrig överbelastad!
Kör man husbil och är osäker på om däcken klarar den belastning som de utsätts för, bör man genast kontrollera den verkliga axelbelastningen vid full last. Detta kan vanligen göras vid närmaste Bilprovning eller annan anläggning som har våg för bilar t ex en skrotfirma.
På däcksidan står däckens belastningskapacitet i kod (t ex dubbelkod 99/97 eller enkelkod 89). Sifferkoderna vid dubbelkod står för enkelmonterade resp tvillingmonterade däck. Vid enkelkod gäller koden endast för enkelmonterade däck. Vad koden betyder kan läsas under Belastning och hastighet ovan.

Det är även mycket viktigt att man är noga med hur man lastar bilen. Laster som placeras bakom bakaxeln kommer att ha större påverkan på axelbelastningen än de som placeras rakt över eller framför.

Var alltid noga med att kolla trycket i däcken och kör aldrig överbelastat. Även om du bara kör en kortare sträcka kan detta vara tillräckligt för att skada däcket.
 
H

hianders

Guest
Sv: Fiat 2008

Hej easy rider!

Av precis den anledning du nämner beställdes vår bil (3.500 kg) med Ducato2 Maxi chassi. Belastningsindex 116/118 på däcken och 5.0 bar.

HasseA
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiat 2008

Däcket är av fabrikat Maragoni (år 2002) och ej regummerat. Det hade rullat ca 4000 mil och har fortfarande godkänt mönsterdjup. Jag kommer även att byta däcket på högersidan som jag upptäckt har torrsprickor på sidan. Enlig ADAC-mannen bör man inte köra på däck som är äldre än 5 år, för att inte riskera det som nu hänt.

De nya däcken blir Michelin Agili (snow and ice).

Jag har en gång tidigare med vår VW-buss råkat ut för liknade problem. Den gången var det 2 nya Pirellidäck som redan efter ca 500 mil fick slitbanesläpp. På det ena släppte slitbanan på en bit och på det andra hade det blivit en bulla på slitbanan. Jag fick två nya på garantin, men de tog betalt för de 500 milens användning.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Fiat 2008

Hej easy rider!

Av precis den anledning du nämner beställdes vår bil (3.500 kg) med Ducato2 Maxi chassi. Belastningsindex 116/118 på däcken och 5.0 bar.

HasseA
Då har du rejäl marginal. Själva har vi B-index 111 på alla hjul och 2880 kilo maxvikt,så vår marginal är 1480kg:) men du var värre om jag räknat rätt(1640)kg;)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fiat 2008

Deicer,

Tack för din kommentar men det Gunnar råkade utför är ingen vanlig punktering eller hur då hjälper det inget ? Jag tror att den geggamoja i nödsituation inte alls är så dumt och har fortfarande interesse. Spara vikt är väsentlig utomlands där böterna är skyrocking hög.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiat 2008

De är sk. året runt- eller vinterdäck. Vi har haft detta fabrikat på alla 6 hjulen och varit helnöjda. Dessa två kvarvarande är de som fortfarande har godkänt mönsterdjup, men tydligen hållit för länge och blivit för gamla varför det uppstått sprickor i materialet. Pirellidäcken var också av typen "året runt".
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Fiat 2008

Har själv köpt en ny husbil och i den fanns det en el kompressor och " gegga" att fylla däcken med om det blir en vanlig punka .... men finns det ingen "bäst före datum" på tätningsmedlet? Men mot slitbane släpp så hjälper ju inget mer än att byta däcket .... MVH Leif
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008

Ja du Gunnar!
Är man nöjd med året runt däck så är det naturligtvis bra, men inte bäst!
Året runt däck är j inte bäst på någonting, de är en kompromiss i alla lägen!
Bäst är naturligtvis sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, det är därför de finns!
Att däck inte bör användas längre än ca 5-6 år är väl känt pga torrsprickor.
/ tack för din givna info,
med hälsn, Bengt
 
Toppen