• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 2008

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Var hos Weidars husbilar i Kalmar och kollade på ny husbil.Konstaterade att reservhjulet numera är utbytt med en väska innehållande geggamoja som sprutas in i det punkterade däcket ,samt en kompressor att pumpa däcket med.Om däcket blir förstört vid punkteringen går det inte att reparera med skum.Jag tycker att et reservhjul är bättre,men då sa säljaren att det inte går att byte hjulet själv för att hjulbulterna sitter så hårt att man får ringa efter en bärgningsbil med tryckluftdriven mutterdragare.Om jag vill byta till vinterhjul nån gång är det gummiverkstan som gällar.Kan det verkligen stämma att man måste bärgas till verkstad om däcket är kaput.Någon som har bytt hjul på nya Fiat ?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008

I mina öron låter det som rent nonsens att det inte skulle gå att lossa bultarna själv. Låt vara att de kan sitta hårt men med rätt verktyg och tillräcklig lång hävarm går det säkert. Problemet är kanske att ha med sig allt detta tillsammans med ett tungt reserhjul.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Fiat 2008

Ja vad gör inte tillverkarna! snart måste man ringa dom för att komma in. Dax att reragera. Snart måste vi säga till. Vi husbilsägare & vi som ska köpa en.

Dax att agera.
Mvh
Skoogis
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Fiat 2008

Den säljaren vet inte varför flera husbilar levereras utan reservhjul, har inget med hjulbultarna att göra. Fick ny bil nyligen, kunde ha köpt reserv via återförsäljaren för 1800,-. valde att skaffa själv mycket billigare. Tänkbara anledningar kan vara ekonomi, vikt, många småbilar säljs utan reservhjul, i stället sprayflaska och kompressor eller nödhjul.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiat 2008

Jag har provat att lossa ett hjul på vår husbil med de medföljande verktygen, men det var omöjligt. Med ett hjulkors och en meters rörbit som förlängare gick det dock.

Viss av denna erfarenhet så har jag numera Bosch Assistans som rycker ut och fixar ett eventuellt hjulbytet gratis över hela Europa.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Fiat 2008

Hej det där med Bosch Assistans låter intressant. Är det en slags extra försäkring och vad i så fall kostar en sådan har du lust att berätta lite?
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fiat 2008

Hej golddigger!

Den där husbils säljaren som du pratade med svammlade bara, har vet inte va han snackar om j-ä svammel. du kan fara till nästan vilken tillbehörs firma som hellst och köpa ett verktyg med förlängare så går de ypperligt att byta hjul, byter sjäv mellan vinter och sommar hjul utan problem.

/Gunnar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat 2008

Det er bare to grunner til at reservehjulet byttes ut med tasken med skumstoff og en kompressor:
1. Vekt - sparer fort opp mot 100kg - dvs rom for 100 kg mer last.
2. Pris - tasken med innhold koster under det halve av et hjul og en donkraft med verktøy.

Fornuftige selgere bruker vekt som argument - prisen er i denne sammenheng ikke viktig.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Fiat 2008

För att assistans ska hjälpa dig vid punktering så måste du ha reservhjul med dig har jag hört, utan reservhjul bokseras du till däckfirma och får betala för däksbyttet själv. Jag är inte hundra på att det stämmer men har som sagt hört att det är så.

Om det är någon som vet hur det funkar så tala hjärna om det.

Hls Laika.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Fiat 2008

Falck Euro Assist förutsätter reservhjul, jag har pratat med dom tidigare och fick den uppfattningen att det i praktik vore nästan omöjligt att tillhandahålla samtliga reservhjul, för många olika bilmodeller. Och samtidigt ge snabb servive inom ett par timmar i Sverige, tid utomlands känner jag inte till.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiat 2008

Vi blev tvungna att anlita Bosch Assistans i fjol vid Saarbrücken då kopplingen gick sönder och blev imponerade av deras effektivitet.

Haveriet hände kl 11.50, efter samtalet med deras kontor i Sverige fanns ADAC där 30 minuter senare och konstaterade att bilen måste till verkstad. Bärgningsbilen kom och drog oss till verkstaden dit vi ankom kl 15.30.

Ett dygn senare var bilen lagad och vi kunde köra vidare mot Spanien.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fiat 2008

Var hos Weidars husbilar i Kalmar och kollade på ny husbil.Konstaterade att reservhjulet numera är utbytt med en väska innehållande geggamoja som sprutas in i det punkterade däcket ,samt en kompressor att pumpa däcket med.Om däcket blir förstört vid punkteringen går det inte att reparera med skum.Jag tycker att et reservhjul är bättre,men då sa säljaren att det inte går att byte hjulet själv för att hjulbulterna sitter så hårt att man får ringa efter en bärgningsbil med tryckluftdriven mutterdragare.Om jag vill byta till vinterhjul nån gång är det gummiverkstan som gällar.Kan det verkligen stämma att man måste bärgas till verkstad om däcket är kaput.Någon som har bytt hjul på nya Fiat ?

Jag bytte till sommarhjul igår på vår bil en Rapido 924 F. Den är byggd på Fiat Dukato med Alko-Koberchassie. Den är helintegrerad vilket medför att åtminstone framhjulen sitter längre in under karossen än normalt. Jag använde inget utom det som följer med som standard, både verktyg och domkraft. Det var inga problem med att skifta hjul, behöver man använda förlängning i metersklass är bulten alldeles för hårt dragen. Man behöver inte dra till mer än vad det medföljande verktyget medger. De flesta drar hjulbultarna alldeles för hårt,det bara förstör både bult och hjulnavsgängor. Det som är viktigt är att det är rent mellan fälg och hjullager och att man efterdrar bultarna när man kört ca tio mil för att vara säker på att inte nåt hänt. Det är bra investerad tid att byta ett hjul hemma om man skulle bli tvungen att fixa det själv nån gång, så att man vet hur verktyg och domkraft ska användas.
Ove.G
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008

Med Falck Camper Assist får man hjälp även utan reservhjul.

Kostar några kronor mera än "vanlig assist" försäkring.

Melle
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008

Det är inget problem att lossa hjulbultarna om dom är åtdragna med rätt moment men dom sämsta hjulmontörerna hittar man hos däckförsäljarna som drar alldeles för hårt och struntar i att använda momentnyckeln och då kan det bli problem när man behöver byta hjul.

Det första jag gör när jag fått nya däck monterade på verkstad är att lossa hjulbultarna hemma (där har jag förlängningsrör) och sedan dra till med rätt moment som i mitt fall är 160 nm för 15 tumsfälg och 180 nm för 16 tumsfälg.

Avänder man momentnyckel behöver man alldrig slita i onödan,man drar tills det klickar till och sen är det klart och behöver alldrig fundera på om man dragit tillräckligt.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Fiat 2008

Var hos Weidars husbilar i Kalmar och kollade på ny husbil.Konstaterade att reservhjulet numera är utbytt med en väska innehållande geggamoja som sprutas in i det punkterade däcket ,samt en kompressor att pumpa däcket med.


Hej!
Detta kom på vår Rapido redan från 2007:års modell.:yes:
Anledningen är säkert, som andra skriver, ett sätt att spara vikt och pengar.:wideeyed:
Har inte varit tvungen att använda detta än och hoppas att jag slipper också.
Risken är nog rätt stor att däcket är söndertrasat den dagen man får punktering.:mad:

/Thomas
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008

Om hjulbultarna sitter hårt är det bara att knacka litegrann med en hammare eller en liten yxa på bultnyckeln.
Det verktyget till bultarna som jag har fått med bilen tåler att slå på.
Jag brukar spänna hjulen lite extra inför Polenresor för vägarna kan va dåliga på vissa avsnitt.
Då har jag fått göra på de sättet vid något tillfälle för att få loss dom.
Krister
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiat 2008

Precis hemkomna från vår resa till Spanien kan jag berätta att;

"Några mil söder om Hamburg fick vi slitbanesläpp på ett av bakhjulen. Jag körde inte så fort vid tillfället så jag hann att stanna innan däcket punkterade eller att slitbanan slog sönder hjulhuset på bilen.

Jag ringde Bosch Assistans som ordnade att ADAC kom och byte hjulet mot vårt reservhjul kostnadsfritt. Hela processen från skadan tills vi åter kunde rulla hemåt tog 3 timmar.

Vid en sådan däckskada hjälper inga sprayburkar eller luftpumpar och utan reservhjul hade ADAC istället fått bärga bilen till en däckfirma."

080416 062s.jpg
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fiat 2008

Golddigger,

Jag skulle vilja elimera vikten på husbilen genom att tag bort reservhjulet och använda mig utav en produkt som spruttas in i däcket. Vet du möjligen va denna "geggamoja" hette ?
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: Fiat 2008

Det man måste ha koll på är om man har alufälgar så passar förmodlingen inte bultarna på plåtfälgar som reservhjulet nästan alltid är så det gäller att köpa 5 bultar till reservhjulet.

Stefan
 
Toppen