• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 2,8 JTD -2001

Jonas

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
31868
Medlemskap
2021
Hej,

Vi har en Fiat 2,8 Jtd (Bürstner 572-active) som efter en tids stillastående ej längre ville starta. Efter lite felsökande så fann vi att bränslepumpen i tanken hade givit upp. Vi bytte ut den gamla pumpen och gjorde rent så att nu även bränslemätaren fungerar som den ska. Tyvärr medförde detta ej att bilen startade. Fortsatte då vidare i bränslesystemet och insåg att det ej kom fram något bränsle efter högtryckspumpen (Bosch CP1), trots att den nu fick bränsle ifrån tankpumpen. Plockade då ut Bosch CP1 pumpen och såg att den var full med avlagringar ini, vilket medförde att kolvarna inte kunde röra sig som de ska. Demonterade ner pumpen i detaljer och körde delarna i ultraljudsbad. Därefter, blåste jag rent delarna samt kanalerna med tryckluft. Fortsatte med att montera ihop pumpen med nya packningar och drog åt med korrekt moment. Monterade in pumpen i bilen och testkörde med öppen högtryckskanal ut ifrån pumpen. Inte en droppe diesel kom fram. Har kollat så att den så kallade ”3:rd Valve solenoid” nr 32 drar. https://injectionpumps.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/CP1exploded.jpg

Högtrycks regulatorn har jag bytt till en ny men vet ej hur man kontrollerar om den fungerar.

Nu vet jag ej hur jag ska gå vidare. Efter allt slit är jag inte sugen på att köpa en ny Bosch CP1 pump då jag inte tror att den är slut efter endast 7200 mil. Tacksam för alla tips om hur jag borde gå vidare.

/Jonas
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
hej.
Lyser startspärren (orange)?
Är krockskyddsreläet draget? Det senare sitter inne på väggen nära batteriet och ser ut som ett vanligt relä.
Det har en gummihatt som går att trycka ner. Har det löst ut så klickar det svagt när man trycker ner det.

Lycka till.
 

Jonas

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
31868
Medlemskap
2021
Kan du / har du kolla / kollat att strömmen kommer fram till pumparna som den skall?
Pumpen i tanken får ström när jag vrider på tändningen och den pumpar upp trycket i lågtryckskretsen. Jag har mätt spänningen fram till högtryckregulatorn och vill minnas att den låg på c:a 5 volt men jag ska mäta upp det igen. Kan även försöka att mäta strömmen i morgon. Minns inte vad jag fick för spänning över cut off ventilen (solenoid ventilen) så jag mäter även upp det i morgon.
 

Jonas

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
31868
Medlemskap
2021
Äntligen! Jag hittade en bra sprängskiss och kunde tack vare den lista ut vad problemet var och varför det inte kom in någon diesel till högtrycks kretsen. Det sitter en liten "lubrication valve" smörjningsventil i inloppet som är fjäderbelastad. Den ska tydligen röra sig när trycket i lågtryckskretsen överstiger 0,8 bar. Den visade sig sitta fast trots att den varit i ultraljudsbad. Det räckte att jag stack in ett litet don och tryckte försiktigt så släppte den med ett litet klick. Därefter kom bränslet in i pumpen och ut genom röret som går till common rail delen.
Hittade sprängskissen i manualen på följande websida Bosch CP1 Manuals - Diesel Injection Pumps
Nu är det bara resten kvar. Hoppas att jag slipper att byta spridarna....

Tack för all hjälp
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Äntligen! Jag hittade en bra sprängskiss och kunde tack vare den lista ut vad problemet var och varför det inte kom in någon diesel till högtrycks kretsen. Det sitter en liten "lubrication valve" smörjningsventil i inloppet som är fjäderbelastad. Den ska tydligen röra sig när trycket i lågtryckskretsen överstiger 0,8 bar. Den visade sig sitta fast trots att den varit i ultraljudsbad. Det räckte att jag stack in ett litet don och tryckte försiktigt så släppte den med ett litet klick. Därefter kom bränslet in i pumpen och ut genom röret som går till common rail delen.
Hittade sprängskissen i manualen på följande websida Bosch CP1 Manuals - Diesel Injection Pumps
Nu är det bara resten kvar. Hoppas att jag slipper att byta spridarna....

Tack för all hjälp
Hoppas det inte enbart var det felet till att bilen inte startade. Å andra sidan vet du ju att du har en tät pump...
 
Toppen