• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 2.5td 1998 får inte upp tempen

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag har precis köpt våran första husbil, en hymer från 1998. När jag körde hem den från Trollhättan till Luleå så märkte jag att tempmätaren inte går upp och får således inte upp arbetstemp på motorn. Värmen kommer som den skall så det fungerar iaf.
Testade idag att byta termostat då jag hade en svag misstanke om att den kanske inte stänger som den skall.
Kan tillägga att det låg med en ny termostat i bilen när jag köpte den så problemet verkar ha funnits tidigare.
Efter att jag nu har bytt termostat så går nålen lite högre ( bilden är från när jag körde hem den och röda strecket är hur högt nålen går nu )
Tycker att det blir lite varmare i kupen nu än tidigare så något gjorde det iaf.

Men visst borde tempen gå högre, borde väl ligga närmare 85-90c eller har jag fel?
Vad kan orsaka att den inte når högre i temp?

Snittförbrukningen hamnade på 0,8l/mil när jag rullade hemåt i 85-90km/h vilket jag är helt nöjd med.InkedIMG_5288_LI.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag har erfarenhet av äldre Fiat dieslar så är det svår att få dom till rätta motor temperatur och hytt temperatu när det är kallare ute ... pappskiva framför kylaren hjälper lite.

Om man som vi kör på vintern måste man göra något sådant på de här bilarna för att få upp tillräcklig motortemperatur och därmed värme i bilen.
Motorerna mår heller inte bra av att gå för kalla, både vattentemp och oljetemp behöver komma upp.
Jag sätter för kylluftintagen i fronten, så att genomströmningen genom kylet inte hindras om kylfläktarna behöver jobba,
det fungerar bra för oss.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, för att veta i stället för att behöva fundera så kan man montera en givare i övre kylarslangen med hjälp av en sådan här mellanbit... Ev. från Biltema.
Temp1.JPG

och sedan en enkel mätare som visar rätt värde på vattnet som kommer ut ur motorn och då visar den temp som termostaten verkligen öppnar vid, med kanske bara några grader fel.
Temp2.JPG

Det är ju inte heller alls ovanligt att gamla original tempgivare i motorer inte längre ger rätt mätvärde till instrumenten på panelen, och jag har en känsla av att de ofta ger en för låg tempinfo upp till instrumentet.

M.v.h. JANKRO.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Värmen kommer ju som den skall och den går relativt billigt så jag misstänker att det helt enkelt är mätaren som visar fel. Termostaten är ju även bytt till en ny så.
Blir nog att jag kör på JANKROS förslag och monterar en extra mätare.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Tråkigt nog så ställer vi in husbilen på vinterförvaring på fredag och hämtar ut den igen i mitten av mars. Så det blir vårens projekt att ta tag i detta.
Känns lite vemodigt att ställa undan den efter bara 2 veckors ägande då vi har helt nya dubbdäck på den.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Om det är vemodigt att ställa undan den och ni har nya dubbdäck, varför gör ni det då?
Litet sidospår med frågan men då skulle du få lösa frågan du har redan nu...
Ha det bäst :)
Vi har ingen bra plats att ha den stående när vi inte är ute och åker utan måste flytta den varje dag då det är 24h parkering där den står nu.
Sen skall det snöa ganska kraftigt från och med i morgon och vi brukar ju få ganska rejäla snömängder häruppe.
Nästa vinter när vi är mer vana med husbilen kanske det blir att vi har den ute hela tiden då vi vet vad den klarar.
 
Toppen