• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 2.5td 1998 får inte upp tempen

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag har precis köpt våran första husbil, en hymer från 1998. När jag körde hem den från Trollhättan till Luleå så märkte jag att tempmätaren inte går upp och får således inte upp arbetstemp på motorn. Värmen kommer som den skall så det fungerar iaf.
Testade idag att byta termostat då jag hade en svag misstanke om att den kanske inte stänger som den skall.
Kan tillägga att det låg med en ny termostat i bilen när jag köpte den så problemet verkar ha funnits tidigare.
Efter att jag nu har bytt termostat så går nålen lite högre ( bilden är från när jag körde hem den och röda strecket är hur högt nålen går nu )
Tycker att det blir lite varmare i kupen nu än tidigare så något gjorde det iaf.

Men visst borde tempen gå högre, borde väl ligga närmare 85-90c eller har jag fel?
Vad kan orsaka att den inte når högre i temp?

Snittförbrukningen hamnade på 0,8l/mil när jag rullade hemåt i 85-90km/h vilket jag är helt nöjd med.InkedIMG_5288_LI.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ta fram ugnstermometern och kolla. Ett antal årsmodeller på Fiat visade väldigt låg temperatur på mätaren, men den var okey
Jag har precis köpt våran första husbil, en hymer från 1998. När jag körde hem den från Trollhättan till Luleå så märkte jag att tempmätaren inte går upp och får således inte upp arbetstemp på motorn. Värmen kommer som den skall så det fungerar iaf.
Testade idag att byta termostat då jag hade en svag misstanke om att den kanske inte stänger som den skall.
Kan tillägga att det låg med en ny termostat i bilen när jag köpte den så problemet verkar ha funnits tidigare.
Efter att jag nu har bytt termostat så går nålen lite högre ( bilden är från när jag körde hem den och röda strecket är hur högt nålen går nu )
Tycker att det blir lite varmare i kupen nu än tidigare så något gjorde det iaf.

Men visst borde tempen gå högre, borde väl ligga närmare 85-90c eller har jag fel?
Vad kan orsaka att den inte når högre i temp?

Snittförbrukningen hamnade på 0,8l/mil när jag rullade hemåt i 85-90km/h vilket jag är helt nöjd med.Visa bilaga 202366

Vad stod det för gradtal på termostaten?
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi har samma temp på våran 96:a men vi byte aldrig termostat. Kört så i tre år. Förbrukning runt 1 lit/mil
Värmen kommer som den ska och är bra. Däremot blir den varm när vi kör långa uppförs backar, typ Kassel eller Hallandsåsen, Jönköping eller liknande. Då kan den gå upp över 92-95.
Har monterat en egen knapp till fläktarna som löser det problemet. Jag tror på @larsemil teori !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har samma temp på våran 96:a men vi byte aldrig termostat. Kört så i tre år. Förbrukning runt 1 lit/mil
Värmen kommer som den ska och är bra. Däremot blir den varm när vi kör långa uppförs backar, typ Kassel eller Hallandsåsen, Jönköping eller liknande. Då kan den gå upp över 92-95.
Har monterat en egen knapp till fläktarna som löser det problemet. Jag tror på @larsemil teori !

Om man behöver köra fläktarna manuellt är det fel på något annat, rengör kylsystemet med kylarrensning, spola ur ordentligt med vattenslang och fyll på ny kylarvätska. Om det inte hjälper byt termostat, vi kör med 92 grader året runt arbetstemp 80-90 grader. Bytte kyl i våras det sänkte temperaturen med ca 5 grader permanent.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.811
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min mätare är inte markerad i grader. Visar lite lågt men har mätt med ir termometer. Den visar 82 på toppen vid termostaten. I instruktionsbok står 82 som värde så helt ok. Du kan testa byta givaren. Den kan visa fel. Eller som folk här skriver.. bara köra på.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Om man behöver köra fläktarna manuellt är det fel på något annat, rengör kylsystemet med kylarrensning, spola ur ordentligt med vattenslang och fyll på ny kylarvätska. Om det inte hjälper byt termostat, vi kör med 92 grader året runt arbetstemp 80-90 grader. Bytte kyl i våras det sänkte temperaturen med ca 5 grader permanent.
Mmmm jag vet och byte tom givaren men det gick inte bättre då, tyvärr
 

Robert norra

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
17116
Medlemskap
2024
Jag tror att ni har ett lite allvarligare fel,topplockspackningen har börjat läka någonstans,ett litet läckage som gör att värmesystemet inte är tätt och då uppstår denna effekt.Jag säger inte att det är det felet men det kan vara det.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.811
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.

Har inte problem med läkage. Bara att tempen visar lägre än den verkliga. Lätt att leva med när jag vet att motorn blir 82 grader. Samma som den installerade termostaten.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vad jag har erfarenhet av äldre Fiat dieslar så är det svår att få dom till rätta motor temperatur och hytt temperatu när det är kallare ute ... pappskiva framför kylaren hjälper lite.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bensinare 89:a
Om värmen är på visar tempmätaren ett högre värden än om värmen är avstängd.
Tempgivaren är placerad på ena hörnet av topplocket vad jag kommer ihåg.
När man öppnar värmen ökar flödet över givaren. Slangen från toppen går ihop med slangarna förvärmningen av förgasaren och insug. Vattnet kommer att minska en aning över förgasaren och öka istället över givaren. Det är lite svårt att komma ihåg hur allt är draget utan att se bilen.
Kontentan är att värmen är okej i motorn i båda lägen om värmen är av eller på.
Det blir ett mätfel pga konstruktionen och placeringen av givaren.

Om det är likadant med dieslarna vet jag inte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror att ni har ett lite allvarligare fel,topplockspackningen har börjat läka någonstans,ett litet läckage som gör att värmesystemet inte är tätt och då uppstår denna effekt.Jag säger inte att det är det felet men det kan vara det.
Ja det kan säkert vara en orsak får man avgaser via topplocket som lägger sej framför en stängd termostat så kommer den inte att öppna vid rätt värme men vad som brukar hända är att när den öppnar så får man cirkulation som stänger termostaten och så får man en ständigt upprepande förändring av tempen som brukar visa sej i givaren och mätaren som ett föränderligt utslag.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jag tror att ni har ett lite allvarligare fel,topplockspackningen har börjat läka någonstans,ett litet läckage som gör att värmesystemet inte är tätt och då uppstår denna effekt.Jag säger inte att det är det felet men det kan vara det.
Om toppackningen är trasig och den trycker in vatten i motorn, borde inte oljan bli gråaktig då ?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag tror att ni har ett lite allvarligare fel,topplockspackningen har börjat läka någonstans,ett litet läckage som gör att värmesystemet inte är tätt och då uppstår denna effekt.Jag säger inte att det är det felet men det kan vara det.
Denna slutsats är helt felaktig, vid trasig toppackning blir temperaturen högre, inte lägre. Så länge det blåser full värme inne i kupén när du kör vid minusgrader är det inget fel oavsett vad mätaren visar.
 
Toppen