• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Femte växeln, igen, "skvirrande" ljud på 5:an

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
FIAT DUCATO 2.5 TDI 1996
Ja femte växeln har debatterats många ggr hr på forumet.
Men jag vet inte om jag läst något om denna fråga.
Vid pådrag, dvs nedtryck av gasen uppstår ett skvirrande, eller skavande ljud, man får vara fjäderlätt på gasen för att undvika detta.
Ibland även vid motorbroms på femman.
Detta oljud fanns redan när bilen köptes för 10 000 mil sen.
Idag ligger den på 18 000 mil
Efter att ha kört upp i 80 till 90 km/h brukar det försvinna och man kan köra utan ljudet på femman.
Det hela verkar vara helt enkelt att dreven för femman inte blir smorda ordentligt innan man varvat upp på fyran.
Någonstans har jag läst att röret som leder in olja till femman kan bli tätt, är detta vanligt?
Kan det löna sig att öppna kåpan till femman och rensa? Syns röret lätt, ? Bör var enkelt att göra själv.
Såg att det är gummipackning på den kåpan.


Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det är ju ett tag sedan jag var under kåpan på en -94/-02'a :msn_tongue:, men..........

1: Jag har inte några uppgifter på moment tyvärr, men de sitter och skall dras med högt moment så de absolut inte kan lossa???
På första generationens lådor så handlar det om runt 200Nm i alla fall. I de här lådorna har man/jag/vi nog dragit väääldigt hårt bara.

2: Lilla drevets mutter har en fläns på uppsidan som man knackar ner i två spår på axeln. Syns lite på bilden.
Femmans växel.låsning..JPG

3: Ja, om man håller undan tummen :D.... Ja, det går ju (vet jag) men man får ju dålig känsla för hur hårt man har dragit åt när man bara slår på en drivdorn, så något lämpligare vapen är nog att föredra.

Tråkigt om de ändrade utväxlingarna har tagit slut....... Men billigare.

Här har du en annan länk till till en "vanlig" utväxling från Holland/EU som jag fått, om du vill slippa svenska införselavgifter. Blir något billigare. Tyvärr så vet man inget om ev. skillnad i kvalité.
FIAT DUCATO 2.8D 5TH GANG SET 58 ZÄHNE 1994-2002 Komplettset | eBay

Och här har du en bild på ett drev i princip helt rensat på ingreppskugg som jag också fått nyligen.
Femmans växel rensat drev..JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tack för bra svar Jankro!
Du är tidigt igång kl 00.01, eller kanske sen kväll.
Ja SVT byter ju dag klockan 0600....
Ja då vet jag vad som krävs för att göra jobbet.
Även om man lägger en sats på lager och lägger ut jobbet så är det nog bra att se till att ha grejer.

Sista mailet till England skrev jag att "jag kollar om en månad" dvs om de fått hem lägre kuggtal.
Så får vi se till våren och nästa säsong om det har kommit nåt.

Ja kvalitetsmässigt är en bra fråga.
Att tillverka kugghjul av den här typen kan göras med både klass och fusk.
Det krävs rätt stålkvalitet, när de är frästa gäller sätthärdning, dvs man härdar ytan ner till ett visst djup. Sen skall formen slipas in till rätt tolerans och yta. Dvs kuggarna får en seg och stark kärna och en glashård yta med rätt mått.

Ungefär som en ny skruvmejsel, den har hård yta och bra form. (ja inte billigast möjliga verktyg förstås....)
Slipar eller filar man den blir den mjuk då ythärdningen försvinner.
Klart att de som gör sådan här kugghjul kan sin sak, och har rätt utrustning, men klart att det går att funska...

Det är ju ändå små kugghjul för en stor effekt som skall överföras.

Roysan
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hitade den här firman.
det är en drevsats med kuggförhållandet 34/53 skapligt pris men man får inte med synkningen, den finns separat.
SYNKRONISERINGSKIT 5AN DREV
Finns tydligen i lager.
Svensk firma tydligen.
Någon erfarenhet av denna firma?

Roysan

Hejsan, verkar ju bra, och vettigt pris i förhållande till en del andra priser faktiskt.
Samt inte minst bara ett "svenskt" telefonsamtal bort om något krånglar eller inte helt passar.
Det är ju möjligt att det går att använda din synksats som sitter i bilen för den stora ingreppsringen går att vända på då bara ena sidan används till femman och brukar därför vara ok. just i taggarna om den aldrig blivit vänd tidigare.

Den använda och slitna/stukade sidan på en rings bommar som alltså går in i drevets ingreppskugg och som absolut inte skall användas igen tillsammans med nya delar.
P8010132.JPG

Den oanvända sidan på samma ring.
P8010133.JPG

Men det kan nog vara värt att få hela uppsättningen ny kan man tycka, för bommarna och andra saker är säkert lite slitna och uppglappade, och inte minst synkringen som skall suga fast i konan på nya drevet bör ju vara perfekt från början.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, utan att gå för djupt in i funktionen för då behövs det mer bilder och pilar m.m..... Men kulorna med sina fjädrar håller ringen i läge i mitten, eller i läge åt ena sidan när växeln är i, eller egentligen när drevet är fastkopplat till utgående axel för att beskriva verkligt vad som händer.

(Det finns klicklägen på axlarna som flyttar gafflarna också, och den funktionen gör samtidigt att när en växel är i så kan inte en växel till kopplas till utgående axel...... Vilket skulle frambringa en fullständig explosion i lådan.)

Anledningen till att ringen har två användbara sidor är att den ring som sitter som ex. mellan 3'ans och 4'ans växel är likadan och då är fri i mitten som här och trean ett klick åt ena hållet och fyran ett klick åt andra hållet....... Därav använder man samma gaffel och flyttar ju inte växelspaken i sidled utan till trean och sedan rakt, klick, klick till fyran. När man sedan flyttar växelspaken i sidled så innebär det att man kopplar in en annan gaffel... ex. gaffeln till ringen mellan ettan och tvåans växel i stället.
Jaaa, kort sagt det är därför man har en möjlighet att vända på ringen till femman om man skulle satsa på enbart ny drevsats, för femman har ju ingen 6'e växel "på andra sidan ringen".

Den tunnare ringen om du menar den med räfflor är den omtalade synkringen, den är lite konisk vid räfflorna och ytan på drevet vid pilen har motsvarande kona.
Femmans växel synkring pil.jpg
Femmans växel synk pil.jpg

När man börjar lägga i en växel så gör ringen och drevets kona med hjälp av fjädertrycket och kulorna att ringen som snurrar med utgående axeln varvtal tar med sig drevet och sätter exakt samma varvtal på det... när man sedan gör sista lilla rörelsen på spaken för växelläget så trycks ringens (förra inläggets bilder) taggar in i de omtalade ingreppskuggen på drevet och då är just den växeln fastlåst till utgående axel.
När synkningen är dålig av någon orsak så lyckas inte ringen sätta samma fart på drevet som den själv har utan det slirar lite, och det är då det berömda skrapet hörs när ingreppskugg som inte håller samma fart trycks in i varandra.
(Det kuggskrapet har alltså inget alls att göra med de drivande kuggen på kugghjulen, som nog annars är en allmän missuppfattning.)

Hmm. det får räcka så......... :msn_tongue:.

(Man kan väl också tillägga att när man plockar bort och även plockar ihop dessa delar så har fjädrar och kulor en väldigt stor tendens att för ett ögonblick se vägen till frihet, och det innebär att demontering och montering bör ske med minst ett gammalt lakan utbrett under bilen för när de rymmer så går det för det mesta fortare att köpa nya än att hitta de som är på rymmen.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har nu beställt och fått delarna , dvs drevsatsen med 35/58 kuggar.
DREV 5ANS VÄXEL DUCATO BOXER JUMPER DIESEL 1994-2002

Samt synkroniseringsatsen. SYNKRONISERINGSKIT 5AN DREV

Dessvärre är måtten på synkroniseringskitet fel, synkringen, dvs konan som skall passa mot konan i stora drevet, är bara 58 mm, konan på stora drevet är 65 mm
Ingreppskuggarna har även de för liten diameter. samt fel antal ingreppskuggar. 36 istället för 42 st . (Då har jag räknat in de tomma områdena).

Så den kiten skickar jag tillbaka.

Det finns en separat synktring, SYNCHRONIZER DUCATO 280/290, som är besrikven med mått och kuggtal, den ser ut att kunna funka
Även en separerat yttre bussning; SYNCHRO YTTRE BUSSNING M5GT JUMPER,BOXER,DUCATO 1994-2002

Sen får man återanvända kulor och fjädrar från den gamla kiten i bilen.

Min fråga till forumet är då:
Finns det två storlekar av de här delarna? Kanske den lilla synksatsen är för äldre bilar? Min bil är en 2.5 TDI 1996.

Jag har ingen lust att börja plocka isär på bilen och mäta upp i detta vinterväder, det blir först i Aprill
Utan får chansa på att det passar.


Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, och vänta.
""Det finns en separat synktring, SYNCHRONIZER DUCATO 280/290, som är besrikven med mått och kuggtal""

280/290 är första generationens bilar/lådor ca. -82 till -94 och borde nog inte alls passa till din gen.2 låda.
Det är synd att de har lite dålig ordning på delarna och inte har dem i klump beroende på vart de passar.
Det gör ju också att de skickar det man beställer utan att veta vad man vill.
Dålig hjälp, men ringen är är till äldre lådor i alla fall......

Har du provat med det svenska kontaktnummret längst ner på sidorna.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo tydligen borde man plocka isär först och beställa delar sen.
Jag tänkte bara vara praktisk och ha delarna hemma när lusten faller in.
Jag har god kontakt med firman och de skall skicka fraktsedlar för retur.

Men bilen är från 1996, och då skall ju de delar med de större måttan passa, så jag tänker behålla dreven.
Och sen ev beställa den lösa synkringen.

Men frågan är om det finns två storlekar på de här sakerna, och om då dreven bör funka?


Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo tydligen borde man plocka isär först och beställa delar sen.
Jag tänkte bara vara praktisk och ha delarna hemma när lusten faller in.
Jag har god kontakt med firman och de skall skicka fraktsedlar för retur.

Men bilen är från 1996, och då skall ju de delar med de större måttan passa, så jag tänker behålla dreven.
Och sen ev beställa den lösa synkringen.

Men frågan är om det finns två storlekar på de här sakerna, och om då dreven bör funka?


Roysan


Nu är jag inte kunnig på Fiat, men har läst här att när dessa husbilar var "nya" så klarade inte 5:e växeln att smörjas tillräckligt bra vid lite lägre fart, med skador som följd, då byttes det ganska ofta till en lägre 5'a som funkar bättre i "husbilsfart". Så 2 olika storlekar på dreven bör finnas.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo PetrK, det är just därför jag beställt en drevsats med annat uppväxlingsförhållande.
Dvs men får lite högre varv på motorn vid körning på 5:an.
Jag har beställt en drevsats för bilar 1994 till 2002, och de ser rätt ut
Jag beställde även synksatsen, det anses lämpligt att byta även de delarna om man gör den här operationen.
Men jag fick en för liten synksats, och frågan gäller nu om det förekommer olika storlekar på de här drevsatserna till 5:an.
Eller om synksatsen jag beställde var för äldre bilar men mindre växellåda.
Firman jag köpte av har mått och årsmodeller angivna för de felsta delar, men inte synksatsen, jag beställde den i tron att den skulle passa till de drev man har. däremot finns en drevsats som passar synksatsen, men de är även de mindre för äldre bilar.
Nu finns dock separata delar för synkningen, som har rätt mått.
Men för säkerhetsskull demonterar jag och mäter upp innan jag beställer med delar.
Det jobbet blir inte i vinter utan i vår, då det är rimligt att ligga och böka under bilen.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo jag såg det, men måtten stämmer med de kugghjul jag har köpt. den snykringen skulle passa på de kugghjul jag har nu
Och kugghjulen stämmer ju med årsmodellern.
Nå nästa steg är att se om kugghjulen passar, genom att öppna och mäta.

Men som du menar ju jankro så är delarna mindre på senare årsmodeller????
Jag tycker det ser tvärs om ut.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är jag inte kunnig på Fiat, men har läst här att när dessa husbilar var "nya" så klarade inte 5:e växeln att smörjas tillräckligt bra vid lite lägre fart, med skador som följd, då byttes det ganska ofta till en lägre 5'a som funkar bättre i "husbilsfart". Så 2 olika storlekar på dreven bör finnas.

Det fanns t.o.m. tre olika.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Verktyg för att lossa hakmutten för stora drevet.
Hittade dessa verktyg på Kina ALI Express.
5.26SEK 96% OFF|Sucks Nut|adjustable Half Moon Wrench Set - 10-size Nut Hook Spanner For All Applications

Ofta ser man hemgjorda verktyg där ett rör slipats ut till fyra hakar, och sen svetsats fast på ett handtag.
Själv har jag utgått från hylsa med 1/2 fäste och filat fram fyra hakar.
Dessa verktyg och även sådana muttrar finns i alla storlekar på ALI. Muttern kallas "four slot round nut"

Ett tips för den som vill laga sin 5:e vx.
Själv har jag inte ännu fått tummen ur att byta till mina nya drev med lägre uppväxling än.....

Roysan
 
Toppen