• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Femte växeln, igen, "skvirrande" ljud på 5:an

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
FIAT DUCATO 2.5 TDI 1996
Ja femte växeln har debatterats många ggr hr på forumet.
Men jag vet inte om jag läst något om denna fråga.
Vid pådrag, dvs nedtryck av gasen uppstår ett skvirrande, eller skavande ljud, man får vara fjäderlätt på gasen för att undvika detta.
Ibland även vid motorbroms på femman.
Detta oljud fanns redan när bilen köptes för 10 000 mil sen.
Idag ligger den på 18 000 mil
Efter att ha kört upp i 80 till 90 km/h brukar det försvinna och man kan köra utan ljudet på femman.
Det hela verkar vara helt enkelt att dreven för femman inte blir smorda ordentligt innan man varvat upp på fyran.
Någonstans har jag läst att röret som leder in olja till femman kan bli tätt, är detta vanligt?
Kan det löna sig att öppna kåpan till femman och rensa? Syns röret lätt, ? Bör var enkelt att göra själv.
Såg att det är gummipackning på den kåpan.


Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Min bil 1996, och den har aldrig varit trögväxlad.
Frågan gäller i huvudsak vad det skvirranade ljudet är, och om oljetillförseln kan bli igensatt.
Ljudet kan knappast ha med ingreppskuggarna att göra, vi har ju sett bilder där dessa har gått av.
Men de lär orsaka en smäll om de går av.
Är det risk för haveri om man kör med skvirret, dvs inte är tillräckligt fjäderlätt på gaspedalen?

Royssn
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min bil 1996, och den har aldrig varit trögväxlad.
Frågan gäller i huvudsak vad det skvirranade ljudet är, och om oljetillförseln kan bli igensatt.
Ljudet kan knappast ha med ingreppskuggarna att göra, vi har ju sett bilder där dessa har gått av.
Men de lär orsaka en smäll om de går av.
Är det risk för haveri om man kör med skvirret, dvs inte är tillräckligt fjäderlätt på gaspedalen?

Royssn

Har du bytt olja i lådan?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, måste erkänna att jag har inte till fullo orkat kolla in hela funktionen med smörjningen till femman, men det är ju inte direkt oljan som kommer i röret som på en gång smörjer femmans växelkugghjul. Rännan mynnar ut in i en plåt som sedan har rör så att olja rinner in i axlarna, som i sin tur får olja i sina håligheter och då i sin tur smörjer alla glidlager som sitter på alla växelhjulen 1till 5, kan kanske se lite olika ut beroende på årsmodell.
Alla växlar/kugghjul inne i lådan är ju alltid i ingrepp och snurrar hela tiden med sin egen utväxling, så allt rör sig hela tiden (utom backväxeln). Sedan gäller det bara vilken växel som är låst till utgående axel och då driver fram bilen. För att alla skall kunna snurra med sin egen hastighet som alltså inte är den hastighet som axeln snurrar med på sina glidlager (finns säker andra dyrare konstruktioner) så måste glidlagren smörjas rejält hela tiden genom hål så oljan kommer ut från sin axels hålighet till glidlagren.
Det som i huvudsak smörjer själva kugghjulen till femman är oljan som ligger inne i kåpan och nedre kugghjulet hela tiden badar i. Den oljan piskas upp och skulle inte den finnas så skulle dreven gå torrt. Oljan från rännan kommer ju också till nytta för att fylla upp plåtkåpan med den oljan. När oljan nått en viss nivå så rinner den tillbaka in till själva delen med de andra fyra växlarna.
Det är därför om man hissar upp bilen så den lutar lite åt höger så rinner bara den skvätt olja ut som ligger i kåpan och smörjer femmans drev.
Rännan med delar är av plast och något kan kanske hända med plast, men att det skulle klägga igen verkar på gränsen till omöjligt.
Det blir ju rätt stora axialkrafter på lagren till dreven med sina snedskurna drev för att gå tyst, så det är mycket som kan låta utan att vara farligt.
Det skulle ev. kunna vara att någon bytt drevet och delarna till synkning och ingrepp men inte det lilla drevet så det ger lite oljud ifrån sig för att kuggen inte helt stämmer mellan dreven, helt omöjligt att veta tyvärr, men har det funkat i mer än tiotusen mil så borde det gå några till.
Det finns också en stor bricka som skall ligga rätt för att få dreven i samma läge till varandra har jag för mig.

Några bilder (som är lånade).

Kåpan borta och rännan syns uppe till vänster vid kugghjulet.
P8020153.JPG

Kugghjulen borta och rännan syn rejält. Hur rännan ser ut på andra sidan väggen som fångar upp oljan kan man ju inte veta tyvärr, men......??
P8010143.JPG

Kåpan med ingång för rännan till höger och smörjrör till axlarna.
P8020154.JPG

Gummipackningen som funkar igen om den inte har stelnat till av någon anledning... Men med lite packningssilikon som hjälp så funkar det i ändå i så fall.
Hålet är till för röret.
P8020156.JPG

Lite svårt att beskriva med ord och det är mer än tio år sedan jag var inne i en sådan låda och bytte drev.... Därav lite diffust o_O.
Jag har för mig att det skall vara 2.7L olja i lådan..... Men varför behålla några dl. olja kvar i flaskan till ingen nytta är nog den allmänna uppfattningen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tack för alla inlägg synpunter och klokheter!
Topaz och Montreal, ja jag har bytt olja med rekommenderade inteervall, kör med 3 l olja.
Se annan tråd där jag funderade omkring oljeslitaget, och försökte test a den gamla oljan.
Samt tråden där jag bytte packboxen vänster axel.
Det är efter bytet av packoboxen helt tort under motor och VX-läda.
Jag fyllde olja baserat på uppskattningar om hur mycket olja som läckte ut.

Tack Jankro för intressanta saker, och att det lär finnas en del varianter. Bilderna är bra!

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Topez, jag nämnde att ljudet har funnits i 10 000 mil , sen jag köpte bilen.
Under tiden med läckaget fyllde jag på olja då och då.
Vilket lager menar du? Finns det på 5 :e vx under den kåpan?

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Topez, jag nämnde att ljudet har funnits i 10 000 mil , sen jag köpte bilen.
Under tiden med läckaget fyllde jag på olja då och då.
Vilket lager menar du? Finns det på 5 :e vx under den kåpan?

Roysan
Har du märkt om ljudet i lådan påverkas av hur varmt det är ute.
Det har ganska varmt i sommar. Låter det mer när du har kört långt med bilen.
Jag har en 89:a, den första växellåda versionen. Den låter mer när jag har kört långt med bilen. Det hörs tydligast vid tomgångskörning. Min bil har ingen hasplåt under motorn. Jag tror att det är en fördel, då kyls växellådan av fartvinden under den varma årstiden. Det är kanske sämre att vara utan hasplåten under den kalla årstiden.
Min växellåda har låtit illa i 30 år så det är nog ingenting du behöver oroa dig för.
De här lådorna låter en del. Det är bara så.
Det viktigaste är att inte segdra och köra för sakta på 5:e växeln, men det vet du.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Nej vid tomgång är den helt tyst.
Påverkas inte av värmen.
Endast oljud vid pådrag på femman.

Imponerande med 30 år på din bil Herbert!
Jag tänkte i alla fall köra 4 år till för att få veteransstatus och skattefrihet.

Roysn
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Lagret sitter innanför dreven till 5:an. Men när du kör på 5:e växeln går ju kraften igenom lådan o ut till dessa drev innan den vänder tillbaka in i lådan igen. Det gör att dessa lager belastas mer vid körning på 5:e växeln, vilket då gör att jag tror att oljudet kommer därifrån. Men oljud är alltid svårt att beskriva o höra. Är säkert inte så farligt att köra med om det inte blir värre. Lådan har säkert läckt även innan du fick tag i bilen. Det är ju så att för låg oljenivå är källan till dom
flesta problem på dessa lådor.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Låtr rimligt Topaz, men då belastas ju dessa lager även vid körning på andra växlar.
Ja förmodligen bara att köra tills det blir värre.
Nej läckaget började för ett pr år sen då jag bytte dämpar fram, dvs fjäderben.
När navet var löst kunde man tipp ut navet och då drogs drivaxeln ut, och olja rann ut.
Jag tryckte in drivaxeln och skadade då troligen packboxen.
Efter det läckte lite olja men jag fyllde efterhand.

Den utbytta packboxen, ser fin ut, men ser man noga så är fjädern sträckt på ett ställe, och ett lite jack i tätningsytan syns, troligen det jag åstadkom .

Att detta inte händer på höger sidan beror ju på att där sittr drivaxeln fast i axiell riktning av stödlagret.

Så lådan har inte gått med för lite olja.

Största önskningen är dock ny drevsats med lägre uppväxling.
Dvs ngt högre varv på femman, då nuvarande körning i 80 - 8 km/h varken är bra med fyran eller femman.
Vägar i nordvärmland är inte så snabba. Däremot grusvägskörning i 50 - 60, är utmärkt på fyran.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Roysan, jag råkade att hitta en drevsats som finns ibland till lådan -95 till -02 i England. Det är den satsen som de förr kallade 120v/min ökning av motorvarvtal vid landsvägsfart, men skall man vara ärlig och räknar på det så blir det ungefär 115v/min vid landsvägsfart. Önskvärt vore kanske 200 till 250v/min men en sådan utväxling har inte funnits till lådan gen.2.
Man måste köpa full sats både drev och hela ingrepps/synkdelen för att det skall bli bra. Det finns en som skall montera en sådan sats under veckan och jag skall få lite uppbackning på resultatet är lovat.
Å andra sidan sett så är mycket högre uppväxling som fanns av motorvarvet till gen.2 lite surrigt och tråkigt på motorväg och långförflyttningar.
Jag har länken i en annan dator om du är intresserad.

Ven vet, det kanske kan bota oljudet på femmans växel också.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
JA det kunde vara intressant att se och läsa o en sån sats, och vad kostar.
Oljudet, ja det är ju såpass svagt att det inte stör, dessutom kör jag aldrig så att det uppstår, utan är fjädelätt på gasen.
Men för framtiden och för att känna sig säker på att köra på femman ja!

de
Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag har bara en bild just nu av text. Den är ju inte precis gratis ungefär samma pris som de tog i Sverige när det begav sig, och verkade ha höjts för varje batch de får hem dessutom, skall kolla i kväll.
Ooo så är ju inte England med i EU, men kanske satsen sänds från annat håll för det blev visst inte moms och avgift på något har jag för mig.
Här har du texten så länge.
------------------------
Femmans växel rext.JPG
----------------------

Återkommer. M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hmm, en intressant prisutveckling på satsen. Tittade på äldre annonser som ligger kvar började på Euro 449 till 539 och nu 659, men i o.f. det är vad de kostade för länge sedan även fast det var gott om olika utväxlingar.

Här är den i alla fall.
Femmans växel kompl..JPG

I samband med något som svider lite brukar jag citera en kompis fru när han snålar på något inköp.
"Priset gråter man bara över en gång när man handlar, misstaget att inte handla kan man få gråta över många gånger."

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tack för det Jankro!
Intressant.
Men rätt dyrt....
Men som du säger köper man inte idag så finns det inte när det behövs i morgon.
Går det sönder blir ju bilen värdelös, kanske går att få tag på bättre beg låda, men det lär bli ännu dyrare.
Får överväga noga....

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det blir lite besvärligt när man hamnar uppåt de summorna bara för att få något som man redan har och som inte syns men troligen i alla fall gör lite skillnad på gången och inte minst troligen tar bort risken för ras av femman.
På fullt allvar så brukar jag ha hennes rätt visa ord i minnet när jag står och velar över något som kan förebygga framtida elände men man tvekar över för "det går ju rätt skapligt ändå"........... Än så länge i alla fall :confused: .

Det kommer säkert/troligen att finnas originalutväxlingar rätt länge till om femman skulle rasa i framtiden. Men då är ju din "vinst" bara skillnaden mellan den billigare originalvarianten och priset på den här omväxlade.
Det finns ju dessutom ett litet plus vid ev. försäljning med ny förbättrad femma.

M.v.h. JANKRO.
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har haft lite kontakter med firman som säljer drevsatser nu.
Den som du Jankro länkar till, med 34/53 kuggar finns inte mer säger man.
EN standard är betydligt billigare, den här : FIAT DUCATO 2.5 / 2.8 DIESEL COMPLETE 5TH GEAR KIT 35 / 58 TEETH 1994 - 2002 | eBay
Överkomligt pris att ha på lager för framtiden, så ev beställer jag en sådan.

Han som svarade mina mail, är väldigt kortfattad, man får fråga om hela tiden, han läser inte vad jag skriver.
Men nu är frågan om det kommer sådan kugghjulsatser med 34/53 igen och när.
Vi får se vad svaret blir.

Jag har studerat lite om bytet, av kuggsatsen.
tydligen en 36 mm mutter på lilla hjulet. Och en hakmutter på stora drevet.
Har en 36 mm hylsa som bör funka på muttern, men tänker mig göra ett verktyg för hakmuttern.

Mina frågor i ämnet:
1. Är dessa muttrar hårt dragna, kan ej hitta moment?
2. På hakmuttern finns ett låsbleck, dvs man viker upp en plåtflik. Finns en sån även på lilla drvets mutter?
3. Såg någon som använde dorn och hammare för att vrida hakmuttern, är det OK?

Roysan
 
Toppen