• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Felaktigt värde utetemperatur Fiat

peo56

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35086
Medlemskap
2025
Har en Fiat 2017 halvintegrerad. Utetemperaturen i som visas i förardisplayen är alldeles för hög.
Just nu ute ca 15 grader, den visar 49.
Har bytt sensorn i spegeln, ingen skillnad.
Jämförde resistans i gamla och nya sensorn, var samma.
Har kopplat loss batteriet i nån timme, ingen skillnad.

Den har uppenbarligen betydelse för klimatanläggningen som tycker att den behöver ösa på vad den kan för det är så varmt ute :).

Nåt tips på vad göra?

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej
Finns en uppdatering för detta, vilket även gäller farthållaren som ofta då går ojämnt i aktiverat läge.
Denna uppdatering gällde Fiat med 3 Liters motorn och robotlådan.

Jag höllt på att bli galen när man körde i köer i Europa, och typ 35 grader ute.
Jag visste att programvaran fanns men ingen på Fiat centralt verkade vilja hitta uppdateringen.

I höstas lyckades Anders på Fiat professional i Ekeby utanför Helsingborg hitta programmvaran.
Han la in den på min Hymer i höstas, och peppar, peppar ta i trä. Det verkar fungera. Har dock inte utsatt husbilen för extremvärme ännu.

Mvh Per

peo56

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35086
Medlemskap
2025
Kollade nu och den står på °C, ändrar jag till °F blev det nåt på 150.
Och detta började faktiskt förra året med att den skata men säkert visade mer och mer, men tänkte inte så mycket på det när vi var till Lofoten (var ju rätt kallt i april). Bytte som sagt sen sensorn men när det inte hjälpte fick det vila tills nu.
Ska kolla med min verkstad ang uppdatering, men som sagt det fungerade som det skulle under 2022 och 2023 (köpte Malibun 2022).

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025
Kollade nu och den står på °C, ändrar jag till °F blev det nåt på 150.
Och detta började faktiskt förra året med att den skata men säkert visade mer och mer, men tänkte inte så mycket på det när vi var till Lofoten (var ju rätt kallt i april). Bytte som sagt sen sensorn men när det inte hjälpte fick det vila tills nu.
Ska kolla med min verkstad ang uppdatering, men som sagt det fungerade som det skulle under 2022 och 2023 (köpte Malibun 2022).
Hej.
Vi har haft liknande fel på vår Ducato 2018. I vårt fall så ändrade sig temperaturen under färd så den visade inte samma felaktiga temperatur hela tiden. I vårt fall bytte jag givaren med tillhörande kabel och kontakt som ansluter till kretskortet i vänster dörr. Jag handlade detta via Augustin i Tyskland och började med att koppla in den nya givaren till kortet utan att dra den till backspegeln och den visade då rätt temp. Efter detta var det bara att dra kabeln den rätta vägen. Detta har fungerat sedan dess vilket är cirka ett och ett halvt år.

Mvh
Janne

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025
Hej
Har också funderat på det här med utetemperatur. Jag hittar ingenstans var man kan se den. Har inte något på digitala displayen mellan analoga mätarna. Ej heller på infotainment-skärmen. Några tips? Fiat årsmodell 2023.
Mvh
Claes

peo56

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35086
Medlemskap
2025
Hej.
Vi har haft liknande fel på vår Ducato 2018. I vårt fall så ändrade sig temperaturen under färd så den visade inte samma felaktiga temperatur hela tiden. I vårt fall bytte jag givaren med tillhörande kabel och kontakt som ansluter till kretskortet i vänster dörr. Jag handlade detta via Augustin i Tyskland och började med att koppla in den nya givaren till kortet utan att dra den till backspegeln och den visade då rätt temp. Efter detta var det bara att dra kabeln den rätta vägen. Detta har fungerat sedan dess vilket är cirka ett och ett halvt år.

Mvh
Janne
Min visar inte heller samma hela tiden, men alltid för mycket.
Antar att det är en PTC-givare så dålig kontakt kan ge högre värde.
Givaren har jag bytt. Får riva dörren och kolla kontakten.
mvh Peo

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Jag slår er alla med råge.
Efter att satt in ny vänsterspegel (med givare) och kopplat exakt likt hur den gamla satt så hoppar temperaturen mellan - 40 och + 70 grader fram och åter fullständigt utan system.
Fiat CI Kuros plåtis 2014. Temp anges endast i bilens instrumentpanel, och ej på husdelens panel, och varit kopplat så från början.
Känns lite jobbigt att montera av igen och reklamera till den tyska firman, så tills vidare sticker jag ut handen för att känna om det är kallt eller varmt.

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025
Min visar inte heller samma hela tiden, men alltid för mycket.
Antar att det är en PTC-givare så dålig kontakt kan ge högre värde.
Givaren har jag bytt. Får riva dörren och kolla kontakten.
mvh Peo
Det räcker med att lyfta upp den lilla panelen där knapparna för fönsterhissarna sitter. En liten skruvmejsel i framkanten på panelen räcker för att lyfta upp den. Kontakten sitter ansluten på ett litet kort under panelen.

Toppen