• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fel på Fiat.

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fel på Fiat.

Hej!

Då borde det ju vara enkelt att FIAT Sverige hade en kontakt där så vor ju delarna här på ett par dar.
Campinghälsningar Curt.

F

F.d. 3605

Guest

suneA,
Några speciella fel o brister som du känner till på nuvarande modellen av Renault Master ?

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Husse

Vi har en ADRIATIC Vision baserad på Renaultchassiet med 3.0 liters motorn.
Bilen levererades i mitten november -06 och har nu rullat 2600 mil.

Visserligen har det varit och är en hel del problem med bodelen, men inget alls har krånglat avseende Renault.

Vi är mycket nöjda med Renaulten som känns pigg och hyfsat bränslesnål.

På semestern fick den bekänna färg ordentligt när vi bla passerade fyra alppass i Schweiz utan några problem med bromsar, etc.
Till skillnad mot de två tidigare Fiatar som utsattes för samma behandling.

ds

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Vill bara säga att även vi är nöjda med våran FIAT -07. Det enda läckage jag har upptäckt i motorrummet är från skarven på plastrännan . Kommer precis som Pettersson att täta den med lämpligt tätningsmedel.Ingen rost i motorrummet ännu, förhoppningsvis inte senare heller.Rullar på väldigt mjukt och tyst på sina Michelin camping däck.Är mycket imponerad av den smidiga motorn som drar fint från låga varv på alla växlar trots
endast 130 hk

Hälsningar från en nöjd FIAT - ADRIATIK ägare:mcride:

F

F.d. 12360

Guest

Sammanfattningsvis kan man saga att man maste ha lite TUR vid valet av bilmodell. Jag har haft en mercedes e-klass som gick 10000 mil utan ett enda fel. Samtidigt ett par modeller av Bmw 5 serie med en massa problem.Trots att detta marke ar ett av de mest tillforlitliga enl motormannen.
Min nuvarande bil volvo v70, bara visa nyckeln totalt problemfritt.

Jag hade nog aldrig valt en Fiat som personbil men som husbilschassie ar den perfekt.

Golfhalsningar

Hans B

Ps. Hor av er nar det galler golf nar ni ar i Alicantetrakten Ds.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hundvakten
Fick inte du något fel på någon framvagnsbussning.
Tror du skrev det i någon tråd.

:wink: Jag kanske kommer ihåg fel:wink:

F

F.d. 3581

Guest

Jo, det stämmer. Det blev ett ordentligt klonkande från vänster fram. Och det var - om jag minns rätt - bakre bärarmsbussning vänster fram. Gummit hade släppt från metallen så det blev metall mot metall.

ds
vid min jämförelse mellan fabrikaten så är jag lite orättvis mot Fiat, eftersom Renaulten bara gått halva sträckan till dags dato.
Man skall väl inte ropa hej, förrän man är över bäckenet - eller vad det heter.....

ds2

P

PAM 97

Guest

Jag kan bara säga att jag är mycket nöjd med bilen går som en klocka 0,9 milen, en Adriatik 06:a 2,3 vi har kört 1600mil nu:yes: :yes:

F

F.d. 2621

Guest

Vi har samma fel på vår nyaMultiJet 160 / 3.0 l motor som många andra vittnat om, dvs detta med kvarstående vatten på motorblocket - ett klart konstruktionsfel, som Fiat måste ta ansvar för.
Efter att ha tätat den läckande gummilisten under vindrutan med tejp, tätningsmassa och popnitning av de två plastskivorna i mitten, kunde jag klart konstatera att något vatten inte längre blev stående på motorblocket. Inte efter körning och inte efter regn på stillastående bil. Med andra ord, vatten som kommer in genom de två gallren på huven är inte problemet.
Fiat har tagit fram en plåt, som ska monteras på/över motorblocket och under motorhuven. Kostnaden är ca 1500.- Att göra en gummilist för vindrutan, som är absolut tät, är enligt uppgift i stort sett omöjligt, allt enligt Fiat-verkstaden i Kungsbacka.
Vi kommer att rikta en skriftlig reklamation till Codat i Fritsla, som levereat bilen och de får föra vidare saken till Dethleffs i Ty, som i sin tur får föra saken vidare till Fiat. Vi har inte köpt någon husbil av Fiat. Köplagen gäller fullt ut !
Vi kan heller inte räkna med något ansvarstagande eller reklamationsbehandling från Fiat Sveriges sida. De har inte importerat de husbilar, som säljs av de olika svenska husbilsföretagen. Vi kan heller inte förvänta oss någon form av allmänt återkallande för åtgärdande av problemet från Fiat Sveriges sida. Var och en "drabbad" husbilsägare får ta upp ärendet med sin leverantör av bilen.
mvh Renee i Onsala

F

F.d. 10180

Guest

Hej Kölis! Är det sant att det är ny ledning Fiat Swerige hoppas att det blir bättre med garanti åtagande har vari si &så med det STORT problem.Håll koll på jordanslutningen från bateriet det finns målafärg som inte är bortaget innan montering även fäst bulten finns det målafärg KOLLA så blir det inget problem med hastigsmätaren
som visar vad som helst vid dålig jordkontakt vår Fiat har maskinelt funkat med belåtenhet
Verkstan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4972

Guest

Efter att genom åren -92 till -07 avverkat ett antal (6) husbilar varav fem stycken sk. Europachassien där Fiat/Citroen/Peugeot ingår så vill jag nog hålla med om att det genomgående har varit onödigt mycket fel och brister.
När man byggt på bodelen så är chassiet i det närmaste fullastat. Detta påverkar naturligtvis både bromsar, fjädring, motor och växellåda mm. Detta ser vi då som låg kvalite på lastbilschassiet, när det kanske i verkligheten är underdimensionerat för våra behov.
En orsak till är nog att chassiet ej verkar vara utprovat och dimensionerat för vårt kalla klimat, igenfrysta vevhusventilationer med sprutande olja och motorras som följd, fastfrusna generatorer och kamremmar etc. Min Fiat -00a frös fast i marken då jag hade varmt inne i bilen och snö smälte på framrutan, vattnet rann ned genom dräneringskanalerna som tyvärr slutar strax ovanför drivaxeln på höger sida, där frös vattnet till en ispelare som gjorde det omöjligt att flytta bilen utan att först täcka för och ställa en kupevärmare under bilen för att tina loss den. Dessutom hade den ovanligt många fler fel än de tidigare bilarna vi haft.

Vår nuvarande husbil (6) rullar på Mercedes Sprinter 316 Cdi och har nu körts i drygt 6000 mil utan ett enda irriterande fel. Den årliga underhållsservisen med olja och filterbyten kostar lite mer än för Fiaten men det är det värt. Enda nackdelen med Mercedes tycker jag är att chassiet har för liten spårvidd och mjuk fjädring. Annars går den sagolikt fint, den 5-cylindriga motorn har ett enormt vridmoment och går mycket tyst. ABS-bromsarna är mer än tillräckliga även vid full last ”(överlast)”
/Lars

F

F.d. 4879

Guest

Hej Kölis! Är det sant att det är ny ledning Fiat Swerige hoppas att det blir bättre med garanti åtagande har vari si &så med det STORT problem.Håll koll på jordanslutningen från bateriet det finns målafärg som inte är bortaget innan montering även fäst bulten finns det målafärg KOLLA så blir det inget problem med hastigsmätaren
som visar vad som helst vid dålig jordkontakt vår Fiat har maskinelt funkat med belåtenhet
Verkstan

I Sverige vet jag inte men den Italienska ledningen är ny. Vet tyvärr inte vad ledningen är den här veckan i Sverige..

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Fel på fiat? se forum :fiat recall 5222-5220-5223-5209-5251- 5247-5221-5219.o.s.v.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej Göte!
Vet inte riktigt vad du är ute efter? Jag tycker nog att det vore ett större problem om Fiat inte lade ut sina recalls till sina verkstäder (mfl), det är standard att göra så inom hela bilvärlden, gäller inte bara Fiat alltså!

För övrigt "hacka" på den som satt bilen på marknaden och inte underrättar slutkunden om de recall som finns, med detta avses t.ex Hobby, Hymer, mfl

De husbilar, byggda på Fiatchassie, som gör sin service på en Fiatverkstad får vid dessa tillfällen sin bil kontrollerad mot Fiats recall lista, detta utan att kunden skall behöva säga till om detta! Om verkstaden vid service inte gör detta så har de "slarvat", de ska kolla!

Naturligtvis har Renault, Mercedes, mfl likartade system och hantering av sk recalls!
Mvh, Bengt 333

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Fel på Fiat ja det finns det. Olika bilar enligt nedan ålder vid köp. Ungefärlig körsträcka 2000 mil/år
  1. Fem år gammal Fiat Elnagh. Havererad torkarmotor när bilen var 7 år.
  2. Ny Fiat Elnagh. Löst kontaktstift (efter sex mån) gör att gör att bilen inte kan startas, ingen ström till immobiliser. Lager vänster bak (efter två år) osmort enligt verkstad.
  3. Ny Fiat Elnagh utan problem i 3 år
  4. Två år gammal Fiat Hymer. Startmotorproblem solenoiden trasig 2 månader efter köp. Generator Slut efter 4 år.

F

F.d. 25038

Guest

Jag är "skitnöjd" med min FIAT ,en 2006 den"gamla" hytten bara lite nyfiken om de finns nga sk recalls på den gamla modellen tror den kallas för 244 2,8

häls Mikael o Carina:spinny:
Finns säkert nån gammal släpig concorde som har mitt namn
på regget om tio år.

Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Samma här. Också helnöjd men konstigt nog vill man byta iallafall.

Kommer att köpa ett "såll" med all säkerhet.

Toppen