• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på Fiat.

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sitter hemma på kammarn och funderar över alla fel som rapporterats på Fiat.Listan är lång:Ihopskrumpna bränsletankar,Rasade växellådor(5:ans drev)Kontaktproblem med bränsleinsprutningen.Kallras på passagerarsidan,AC problem,Sönderblåsta takluckor,Huvudbromscylinder,Läckande vindrutor på nya Fiat med rostskador som följd,Sönderfrusen generator,Fastfrusna torkaraxlar,Dåliga lås-lätt att bryta sig in i,mm, mm.Det finns säkert fler fel som inte är rapporterade.

Många fel är allvarliga och kostsamma.Jag tycker att vi som klubb borde sätta hårt tryck på Fiat och generalagenten och alla tillverkare av husbilar och informera press och konsumentverket etc. om alla problem.

Det finns ingen anledning för oss att komma till verkstaden med sänkt huvud och skrapa med foten och be om hjälp.Istället borde vi explodera i raseri och tillsammans kanalisera vår ilska mot Fiat och kräva ut ansvar av både ekonomiskt och kvalitetsmässigt.Kanske finns det någon i klubben som är jurist och kan hjälpa till?

VI ses väl vid septemberträffen i huskvarna (Drättinge Stefanstorp) i anslutning till Elmia.

Hoppas att många kommer dit så att vi kan utbyta åsikter och naturligtvis umgås och ha trevligt.

M.V.H. Göte 27
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fel på Fiat.

Ja det är ju lätt att se Fiat som ett rent sktmärke med tanke på hur mycket fel det är på bilarna och alla felen kan man läsa om här. Man kanske också skulle titta på hur många husbilar som byggs på Fiat? Idag i princip de flesta. Varför? Jo det är faktiskt rätt bra grejer men dom har ett lågt pris som gör att husbilstillverkaren köper chassina och därför är väl 8 av 10 husbilar idag byggda på Fiat, tacka f-n för att det är dom som har flest fel och brister.. Min erfarenhet av Fiat är att det mesta rostar, mycket på grund av dålig eller okunnande vad gäller skötsel. Servar man bilen efter intervallerna så är det ingen sämre bil än någon annan. Att sedan servicekänslan från agenturen har varit låg är väl bara att beklaga men nu verkar den ha vaknat till och man har förstått allvaret i det hela. Fiats koncernschef har även gått ut och lovar att Fiat ska ha ännu bättre kvalitet och garantier än vad japanerna har inom max två år, inget dåligt löfte och idag går Fiat också mycket bra igen med ny ledning!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Fiat.

Köpte vår bil en Eura 692 HB -03 till julen -02 . det var en perfekt bil för våra önskemål. Den är byggd på Fiatchassi. Det är vår första husbil som vi nu haft i fem semestrar och avverkat 5300mil med. Småfel som vi haft har Fiat stått för utan problem. I love Fiat. Bilen är som en dröm att köra. Ej omdrevad men med KCR-box som varit med i stort sett alla milen.

:twitcy: Fan vad glad jag är att jag äger den enda som Fiat produceras som problemfri bil.:twitcy:


Innom snar framtid blir den kanske till salu och jag kan sälja den som den mest perfekta Fiat som gjorts. Det vill säga problemfri.

:wub: Har nu i helgen avverkat 70mil genom dalarna och den höll hela vägen:wub:



Tackar dig Kölis här i mitt inlägg.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fel på Fiat.

Ja, det är ett väldigt klagande på FIAT men min går då också utan problem. Hade en Mercedes innan och det var då sannerligen ingen hit, den var både törstig och bullrig plus andra småfel. Hade också ett intressant samtal med en bilbärgare från E6 norr om Göteborg på Elmia i fjor och han påstod då bestämt att han bärgade fler Sprinter än Ducato. Det gällde ju då alla och inte bara husbilar.

Nej, jag tror det är så att har man en Merca så klagar man inte för då har man ju lagt ut 50-60.000 i 'onödan medan den billiga Fiaten är det OK att klaga på.

Men oavsett märke skall man ju naturligtvis inte låta sig nöja utan stå på sig och få felen rättade.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Fel på Fiat.

:) Vad tycker ni, fördel nackdel Renault -Fiat ?
För även Renault borde väl ha nackdelar eller ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Fel på Fiat.

Tillbaka hemma i Espana efter 3 manader och 1300 mil, totalt problemfritt med var Pilote med Fiat 160 motorn.
Ett alldeles underbart lattkort chassie, har alltid kort automatvaxlat pa mina vanliga bilar och var lite tveksam till 6 vaxlar. har fungerat perfekt dock tycker jag nog att 1-an ar lite lagt vaxlad.

Motorn ar val knappt inkord an men har dragit nastan exakt 1 l/mil. Ett mycket bra betyg pa denna motorn tycker jag.

Kommer att lamna in bilen imorgon for ett par smajusteringar och kommer da att ta upp problemet med vatten ovanpa motorn.

Vi far se vad fiat Alicante kommer att saga, aterkommer i arendet.

Sommarhalsningar 28 grader pa dagen och nu ute pa altanen 24.:D
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Fiat.

Ja som Kölis skriver, de flesta husbilarna byggs på Fiat så då måste det statistiskt också dyka upp en del fel.

Vi är Helnöjda med Fiat, Första husbilen en Hymer -88 byggd på Fiat-14, när vi köpte den hade den väl gått en sisådär 17.000 mil. Den körde vi i 3 år och ca 3.500 mil utan ett enda problem.
Vår Eura 690HS-00 har nu gått 8.000 mil, den går som en klocka fortfarande.

Vi kör husbilen året om.
;) Carina & Gunnar
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Fiat.

Hej, vår Dethleffs 2004 är en Fiat 2.8 JTD, 1850 mil, felen som har varit är glapp på elektroniken till spridaren på tvåans cylinder, detta åtgärdades på garantin utan knot.
Det andra var ett batteri som 'dog', gick inte att ladda. Detta inträffade en månad efter garantin gått ut, fick betala 1500kr för ett nytt batteri.
Det som jag inte gilllar är utväxligen på fyrans och femmans växel. Om jag behåller bilen till nästa säsong ska det till en omdrevning av lådan.
För övrigrt tycker jag att det är en ok bil som drar strax under litern vid normalkörning.
Nästa bil blir också en Fiat, 3.0 Multijet 160hkr med 6-växlad låda.
Detta var mina synpunkter på Fiaten... så här långt, peppar, peppar...

" If things seem under your control, you're just not going fast enough."
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Fiat.

Hej hopp..

Vi är helnöjda med våran Fiat:yes: ..hämtade ut våran nya Homecar c 601-07 25 maj i år med 130 multijet motorn..redan kört över 1060 mil :wub: sedan dess.inga problem bara att tuta o köra..går så tyst o fint..är helnöjda.:D
Det enda vi kan klaga över är det där med regn vid spridarna i motorn..men det fixade stefan själv med lite silikon på plastrännan i mitten..*no problemas..* Men Fiat verkstäderna vet ju numera om det..så dom jobbar med problemet....:yes:

Alla märken har väl alltid några problem som uppstår..inte bara fiat..vet många med renualt och mercedes som inte är glada:confused: och som hellre vill ha Fiat!!

Dalahälsningar från Fiatnöjda...Stefan & Lotta;)
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Fiat.

K & P Express
Om du inte har typ KCR-box på bilen så rekomenderar jag dig att prova det. Den kanske felaktiga utväxlingen står i relation till den ganska låga effekten. Du får en mycket körbarare bil.

Som jag skrivit tidigare har vår bil nästan rullat hela tiden från ny med KCR-box och det är bara possitivt. Sedan beror det förstås på var man mestadels kör omkring. Åker man nästan bara i Sverige och mycket på små 70-vägar så då kan jag förstå att en omdrevning passar.
Men åker man som vi lite på för och eftersässong i Sverige och sedan runt 7-800 mil i Europa varje semester så tycker jag att femman är perfekt växlad.

Därför ser jag fram emot att få äga en Fiat med 160 hk och 6-växlad låda.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Fiat.

Hej där! Husse i Sundsvall.

Nu har vi kört ca. 2800 mil och står inför 3000 mils servic. Bilen går som en klocka och det enda jag gjort var ett oljebyte med filter i våras. Då stod mätaren på 1700 mil. Vi gör 3000 mils servicen efter Elmia, för sen bärdet av till Charmonix. Föresten det finns en sak som retar mig. Står bilen framåtlutad och lutar aningen åt höger så tändersig service lampan. Vet du något om detta? Föresten vad det dig vi träffa i Vadstena Elmia helgen i fjol?
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Fel på Fiat.

Hej igen

Glomde att tillagga att bilen gar ovanligt tyst. Kor pa continentaldack samt att
hjulhusen ar isolerade pa Piloten.
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Fel på Fiat.

När det är så mycket fel på Fiat, GÖTE27, är det inte dags att bojkotta alla husbilar med Fiat chassi ?
Kanske vaknar dom då, eller ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fel på Fiat.

Det skulle inte bli många husbilar kvar att välja på.

Att det kommer fram många fel på Fiat beror med stor sannolikhet på att de flesta husbilarna är byggda på Fiat chassi. Trots att vi har haft problem med växellådan på vår husbil så tror jag inte att med annat chassi skulle alla problemen försvinna.
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Fel på Fiat.

Tydligen är Renault större än Fiat på transportsidan enl. en handlare jag känner, med Renault Master.....eller har jag fel ?
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Fel på Fiat.

Den som är etta bland BODELSBYGGARE är fortfarande FIAT Chassi "Orginal" och med
AL-KO Kober Chassi för lågbyggnad, men RENAULT är etta i EUROPA när det gäller "Transportbilar" Lätt Lastbil.
När det gäller den tidigare Renault MASTER så finns och fans det hyllmeter med klagomål att skriva och klaga om.
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Fel på Fiat.

hej
DEt fanns tidigare ett innlägg kallad FIATSÅLLET DEN BESKREV FEL PÅ FIAT kanska alvarliga fel ,jag tror att inte Fiat generalagent ens tar ansvar för dessa fel
mvh Danne
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fel på Fiat.

Hej!

Inlägget FIAT "sållet" 2007 lever fortfarande och har besökts av många. Jag vill inte påstå att FIAT som bil är sämre än andra men hanteringen av felärenden är otroligt knölig och leveranstiderna på reservdelar allt för långa. Det ska inte ta 8 veckor att få fram en rem till generatorn. Min FIAt-verkstad har tre andra märken och på de andra märkena är hanteringen mycket enklare. FIAT måste sluta med att skylla ifrån sig vad det gäller Husbilar och kalla dom direktimporterade eller vad dom nu säger. FIAT som tillverkare måste ju se till att det fungerar vart dom än säljer sina bilar.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fel på Fiat.

Felet med reservdelar och annat i Sverige kan vara att Fiat inte har ett eget bolag utan förlitar sig på en generalagent. I Tyskland får man fram reservdelarna över natten.
 
Toppen