Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har haft fast tank men inte mer, var upp i Norrland " kallt " och åkte skidor, toan blev full och skulle tömmas, åkte till en tömningsplats, vad hade hänt, utloppet hade frusit, fick ligga med den hårtork för att få den upptinad.
Bosse
Concorde har ett system där man kan välja att antingen skicka spillning till en kassett eller en fast tank på 120 liter.
Den erfarenheten jag har av detta är att det är bekvämare att använda kassetten.
En annan faktor som avgör, jag inbillar att det luktar när jag använder den fasta tanken.
Därför har jag bestämt att vi bara skall nyttja kassetten.
( Dock har hustrun en förmåga att trycka på fel knappar med jämna mellanrum)
//T
Husbilskonstruktörerna är märkvärdigt konservativa! Kemtoiletter och absorptionskylskåp. Sådant som man hade i sommarstugan för bortåt 100 år sedan. Vattentoiletten och kompressorkylskåpet är uppfunna för länge sedan.
Jappe
På den tiden var sommarstugan inte ansluten till kommunalt vatten och avlopp. När du plockat bort hjulen och parkerat permanent går detta kanske fixa även till bilen?
aake
Hej Lundsholm
Jag tror inte det har något med tryck eller täthet i i själva toa-systemet som gör att det kan lukta.
Husbilstillverkarna vet idag hur man gör dessa konstruktioner täta.
I Concorde finns det inbyggda sprinklers som tvättar toa-system för att eliminera lukt.
Men ändå är uppkomsten av odör ofrånkomlig.
En sådan konstruktion är den böjliga spiralslangen för tömningen. ( 3-4 meter lång )
Inget kul att ha den liggande i husbilen efter att man skickat ut 120 liter svartvatten genom den.
Den doften som den sprider i husbilen räcker för mig, för att jag skall avstå.
Kan vara att jag är överkänslig, ( hustrun påstår detta.)
//T
Hmm, förstår inte. Mitt permanentboende är inte anslutet till kommunalt vatten eller avlopp. Innebär det att mitt hus står på hjul?
/M
Husbilskonstruktörerna är märkvärdigt konservativa! Kemtoiletter och absorptionskylskåp. Sådant som man hade i sommarstugan för bortåt 100 år sedan. Vattentoiletten och kompressorkylskåpet är uppfunna för länge sedan.
Jappe
Aake, ditt husbilsliv är extremt! Du uppsöker ju trakter som många skyr på vintern när det är som svinkallast. De flesta vill ha sol och värme, ställer t.o.m. av sina bilar på vintern, och då är det inga problem med strömförsörjningen till kompressorkyl och toilettkvarn.
Terränggående husbilar utrustade till max för att klara av extrema förhållanden är en specialitet, få förunnade. De som använder sina husbilar vid skidorter och liknande brukar kunna få el vid stolpe o.s.v.
Jappe