• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast toatank

aohlin

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5860
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av toa med fast tank? Hur gör man med tömning,
undrar en som spekulerar kring köp av bil med en sådan toa!
Tacksam för synpunkter aohlin.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank?

Concorde har ett system där man kan välja att antingen skicka spillning till en kassett eller en fast tank på 120 liter.

Den erfarenheten jag har av detta är att det är bekvämare att använda kassetten.
En annan faktor som avgör, jag inbillar att det luktar när jag använder den fasta tanken.
Därför har jag bestämt att vi bara skall nyttja kassetten.
( Dock har hustrun en förmåga att trycka på fel knappar med jämna mellanrum)

//T
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank?

Jag har haft fast tank men inte mer, var upp i Norrland " kallt " och åkte skidor, toan blev full och skulle tömmas, åkte till en tömningsplats, vad hade hänt, utloppet hade frusit, fick ligga med den hårtork för att få den upptinad.
Bosse
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Fast toatank?

Jag har haft fast tank men inte mer, var upp i Norrland " kallt " och åkte skidor, toan blev full och skulle tömmas, åkte till en tömningsplats, vad hade hänt, utloppet hade frusit, fick ligga med den hårtork för att få den upptinad.
Bosse

Vi har haft fast tank!Var inte någon höjdare! Aldrig mer för våran del!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank?

Concorde har ett system där man kan välja att antingen skicka spillning till en kassett eller en fast tank på 120 liter.

Den erfarenheten jag har av detta är att det är bekvämare att använda kassetten.
En annan faktor som avgör, jag inbillar att det luktar när jag använder den fasta tanken.
Därför har jag bestämt att vi bara skall nyttja kassetten.
( Dock har hustrun en förmåga att trycka på fel knappar med jämna mellanrum)

//T

Luktar det då nån tryckt fel??? Vore intressant att veta, jag tycker det verkar suveränt med båda lösningarna samtidigt...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fast toatank?

Husbilskonstruktörerna är märkvärdigt konservativa! Kemtoiletter och absorptionskylskåp. Sådant som man hade i sommarstugan för bortåt 100 år sedan. Vattentoiletten och kompressorkylskåpet är uppfunna för länge sedan.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank?

Vi hamnade i Dovre fjäll för nåt år sen, hyrde en stuga i vildmarken långt från allt som heter turism & sedvanliga kommoditeter. Stugan var OK (inga spår efter rökare ellr hund/katthår) och vi hade det nödvändigaste så vi klarade oss.
Strax innan vi skulle åka hem efter att ha utforskat stora delar av Dovre och lyckats fotografera myskoxar, vi tog en runda på kampningen och hamnade plötsligt på en betongplatta med ett galler mitt i + en vattenslang hängande intill. Först trodde vi att det var en plats där man kunde tvätta bilen, men det visade sig att det var en tömningsplats för husbilar med inbyggda tankar... ...mitt i "ingenstans"? Detta var en av anledningar att vi började "tro" på en egen samlingstank. För säkerhets skull har vi ändå alltid plan "B" med möjlighet att tömma själva kassetten... En rapport följer under hösten 2015!

PS. SOG borde vara en bra lösning mot "dålig lukt", får se om det stämmer! DS.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank?

Hej Lundsholm

Jag tror inte det har något med tryck eller täthet i i själva toa-systemet som gör att det kan lukta.
Husbilstillverkarna vet idag hur man gör dessa konstruktioner täta.
I Concorde finns det inbyggda sprinklers som tvättar toa-system för att eliminera lukt.
Men ändå är uppkomsten av odör ofrånkomlig.

En sådan konstruktion är den böjliga spiralslangen för tömningen. ( 3-4 meter lång )
Inget kul att ha den liggande i husbilen efter att man skickat ut 120 liter svartvatten genom den.
Den doften som den sprider i husbilen räcker för mig, för att jag skall avstå.
Kan vara att jag är överkänslig, ( hustrun påstår detta.)

//T
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank?

Husbilskonstruktörerna är märkvärdigt konservativa! Kemtoiletter och absorptionskylskåp. Sådant som man hade i sommarstugan för bortåt 100 år sedan. Vattentoiletten och kompressorkylskåpet är uppfunna för länge sedan.

Jappe

På den tiden var sommarstugan inte ansluten till kommunalt vatten och avlopp. När du plockat bort hjulen och parkerat permanent går detta kanske fixa även till bilen?

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fast toatank?

Vattentoilett kräver inte kommunalt avlopp! Den kan naturligtvis anslutas till tank vare sig det gäller sommarstuga eller husbil.

Jappe
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fast toatank?

På den tiden var sommarstugan inte ansluten till kommunalt vatten och avlopp. När du plockat bort hjulen och parkerat permanent går detta kanske fixa även till bilen?

aake

Hmm, förstår inte. Mitt permanentboende är inte anslutet till kommunalt vatten eller avlopp. Innebär det att mitt hus står på hjul?

/M
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank?

Hej Lundsholm

Jag tror inte det har något med tryck eller täthet i i själva toa-systemet som gör att det kan lukta.
Husbilstillverkarna vet idag hur man gör dessa konstruktioner täta.
I Concorde finns det inbyggda sprinklers som tvättar toa-system för att eliminera lukt.
Men ändå är uppkomsten av odör ofrånkomlig.

En sådan konstruktion är den böjliga spiralslangen för tömningen. ( 3-4 meter lång )
Inget kul att ha den liggande i husbilen efter att man skickat ut 120 liter svartvatten genom den.
Den doften som den sprider i husbilen räcker för mig, för att jag skall avstå.
Kan vara att jag är överkänslig, ( hustrun påstår detta.)

//T

Vår slang ligger i ett speciellt rör med lock som hänger under bilen! :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank?

Hmm, förstår inte. Mitt permanentboende är inte anslutet till kommunalt vatten eller avlopp. Innebär det att mitt hus står på hjul?

/M

Inte mitt heller, det är dock anslutet till vatten och avloppsledningar nedgrävda på frostfritt djup.
Det är oftast nybörjare i hobbyn som ber om råd i frågor av detta slag och jag befarar att vissa får bekymmer om man inte ens antyder om de problem som fast toatank medför. Men det vet du eftersom jag redan tidigare berättat om att jag för många år sedan köpte en Niesmann Clou med ett sådant system. Så pass komplicerat att hitta någonstans att tömma efter våra vinterutflykter att vi kompletterade med en minsta sortens Porta-potti. Synd på en i övrigt utmärkt vinterbil!
Även om man själv råkar bo så att man har tömningsmöjligheter, inte har ett meterdjupt snötäcke och ett tungt betonglock över trekammarbrunnen, så kan det bli problem att bli av med bilen den dag man vill byta. Det är inte mer än fyra år sedan jag backade från ett köp av en i övrigt extremt välutrustad Bocklet just pga fast toatank.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank?

Husbilskonstruktörerna är märkvärdigt konservativa! Kemtoiletter och absorptionskylskåp. Sådant som man hade i sommarstugan för bortåt 100 år sedan. Vattentoiletten och kompressorkylskåpet är uppfunna för länge sedan.

Jappe

Nog vet du att vi moderna killar har fläktsystem till våra toakasetter så att vi slipper både lukt och kemikalier? Och även trots att jag i mina två senaste bilar har haft kompressorkyl så vill jag ändå hävda att de gasoldrivna skåpen har sina fördelar på vintern, drar ingen ström och fungerar bättre än kompressorskåpen vid sträng kyla, detta gäller särskilt frysfacket.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fast toatank?

Aake, ditt husbilsliv är extremt! Du uppsöker ju trakter som många skyr på vintern när det är som svinkallast. De flesta vill ha sol och värme, ställer t.o.m. av sina bilar på vintern, och då är det inga problem med strömförsörjningen till kompressorkyl och toilettkvarn.

Terränggående husbilar utrustade till max för att klara av extrema förhållanden är en specialitet, få förunnade. De som använder sina husbilar vid skidorter och liknande brukar kunna få el vid stolpe o.s.v.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast toatank?

Får sitere en venn som er økologisk bonde: den største katastrofen for det naturlige jordbruk var oppfinnelsen av vatntoalettet. Før den tid fikk en etterfyllt humuslaget, nå mister en mange steder flere cm i året. Industrijordbruket "klarer" seg med vatn, kjemikalier og kunstgjødsel, økologibonden må karre til seg det han kan skaffe av kompost og husdyrsgjødsel.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fast toatank?

..och snålspolande toaletter gör att man får ta det insparande vattnet för att spola rent avloppsrören efter alla stopp som blir (Berlin). Människan är duktig på att lura sig själv.



/M
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank?

Aake, ditt husbilsliv är extremt! Du uppsöker ju trakter som många skyr på vintern när det är som svinkallast. De flesta vill ha sol och värme, ställer t.o.m. av sina bilar på vintern, och då är det inga problem med strömförsörjningen till kompressorkyl och toilettkvarn.

Terränggående husbilar utrustade till max för att klara av extrema förhållanden är en specialitet, få förunnade. De som använder sina husbilar vid skidorter och liknande brukar kunna få el vid stolpe o.s.v.

Jappe

Vår bil har inte dubbelgolv, fyrhjulsdrift, vattenburen värme, vi står aldrig vid stolpe, vi har absorbtionskyl, fast toatank, fast gastank under bilen, framhjulsdrift, vi åker på vintern och fryser aldrig (utom när gasen tog slut en natt) vad gör vi för fel? :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50825

Guest
Sv: Fast toatank?

Hej

Har just fått vår nya husbil med fast tank. Ser att du verkligen förespråkar för det. Min fråga efter att sökt på både nätet och talat med kommunen är att det verkar vara väldigt svårt att finna tömmningsplatser. Har dueller någon annan några tipps vore det guld värt . Vi har tappningen under bilen.
 
Toppen