• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fast gasoltank

Sv: fast gasoltank

Har en fast och en komposit..
Är det bästa vi investerat i till husbilen.
Billigt att tanka och har bara komposit flaskan som reserv...
Har aldrig använt den
Det spelar ju ingen roll vart man är i Europa så kan man ju fylla den.
Inget krångel med olika flaskor och annat tjafs.

/Magnus
 
Sv: fast gasoltank

För jösse namn! Blanda INTE ihop LPG och fordonsgas!!! LPG, motorgas, gasol, propan och butan är det vi använder i husbilar, husvagnar och fritidsbåtar.
CNG och fordonsgas däremot är något helt annat, och används så gott som enbart som drivmedel. 200 kilos tryck! LPG (gasol på svenska) = lågt tryck. CNG (fordonsgas) = högt tryck!!!!!!!!
 
Sv: fast gasoltank

Ytterligare en som blandar ihop bokstavskombinationen LPG med fast tankanläggning (med överfyllnadsskydd). LPG använder vi allesamman, antingen vi har lösa flaskor eller fast anläggning!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: fast gasoltank

LPG er fellesnamn for propan og butan samt alle blandonger av disse to. En vanlig tankpumpe for LPG pumper med noe høyere trykk enn det som er flaskene. Den gamle måten å fylle flasker på med å løsne på sikkerhetsventilen og bruke naturlig trykk for å flytte flytende gass inn i flasken til den er full er trygg med ren butan. Men med pumpetrykk er den ikke forsvarlig. Med pumpe er det kun vekt og beregning som er uten stor risiko. En leser av flaskens taravekt, veier flasken før fylling og regner ut hvor mange liter som skal til før flasken er full. For en P11 skal totalvekten maksimalt bli tara pluss 11 kg. Etter fylling skal resultatvekten kontrolleres.

En flaske som er fylt korrekt tåler mye, en overfylt kan i beste fall slippe ut gass via sikkerhetsventilen om flasken blir oppvarmet - ekstremt kan den eksplodere. Butan har mye lavere trykk ved alle temperaturer en normalt vil oppleve, av denne grunn er det 13 kg butan på en P11 flaske - den er full!

Tank med 80% fyllings stopp har god sikkerhet og er laget for fylling med punpe.
 
Sv: fast gasoltank

Hej!
Vi är lite sugna på att montera fasta tankar.
Så kom frågan upp.....hur gör man om man t.ex står på en camping i Portugal/Spanien i några veckor på vintern, säg kanske 2 månader? Då måste man väl köra iväg med bilen och fylla? Läste att några fyller/byter flaskorna på plats, men det kan man väl inte göra med fasta?
Många funderingar och kanske självklart svar..men bättre att fråga så får man förhoppningsvis svar :rolleyes::confused:

Hälsningar Kerstin
 
Sv: fast gasoltank

Förutom att köra iväg till närmaste LPG-mack så finns ett par andra varianter: antingen har man en fast monterad tankflaska och en vanlig flaska. Då har man tankflaskan enbart som reserv och kan byta den vanliga när den blir tom eller så kan man montera ur en eller båda tankflaskorna och fylla dem. Men båda dessa varianter kräver väl att man kan ta sig till en gasolfyllare eller att man har en flaska som en ambulerande gasolförsäljare byter?
 
Sv: fast gasoltank

Hej!
Vi är lite sugna på att montera fasta tankar.
Så kom frågan upp.....hur gör man om man t.ex står på en camping i Portugal/Spanien i några veckor på vintern, säg kanske 2 månader? Då måste man väl köra iväg med bilen och fylla? Läste att några fyller/byter flaskorna på plats, men det kan man väl inte göra med fasta?
Många funderingar och kanske självklart svar..men bättre att fråga så får man förhoppningsvis svar :rolleyes::confused:

Hälsningar Kerstin

2 månader i Portugal räcker och blir över!
 
Sv: fast gasoltank

Hej!
Vi är lite sugna på att montera fasta tankar.
Så kom frågan upp.....hur gör man om man t.ex står på en camping i Portugal/Spanien i några veckor på vintern, säg kanske 2 månader? Då måste man väl köra iväg med bilen och fylla? Läste att några fyller/byter flaskorna på plats, men det kan man väl inte göra med fasta?
Många funderingar och kanske självklart svar..men bättre att fråga så får man förhoppningsvis svar :rolleyes::confused:
Hälsningar Kerstin

Javisst, du har rätt. Men det gör inget för det är ändå så bekvämt, enkelt o billigt. Står du på en camping så har du ju en bra plats att åka tillbaka till. Så haka loss, åk o tanka, klart.
 
Sv: fast gasoltank

Gasolen i tanken (egentligen en stålflaska med inbyggd flotör och mätare) varar länge men ändå tar slut och behöver fyllas på ibland. Samma sak med färskvattentanken och även grå/svartvattentanken som behöver fyllas och tömmas då och då. Det är bara att starta HB'n och köra iväg, fixa det nödvändiga och även passa på att handla andra förnödenheter. Allt ingår i det man kallar för husbilslivet...
 
Sv: fast gasoltank

Hej, kostade 5800 kr för att få en fast tank utan filter monterad, lite väl dyrt, 3000 kr mer normalt
 
Sv: fast gasoltank

Har kört genom Tyskland och Frankrike, inte en enda bensinstation kunde fylla våran fasta gasolflaska, man har bara motorgas LPG, med ett tryck på 200 bar. Gasolflaskan tål bara 16 bar. Hade jag vetat detta hade jag inte monterat en fast tank.
 
Tillbaka
Toppen