• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Farthållare

Totte

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
32490
Medlemskap
2025
Är det någon som haft problem med farthållare på Fiat ducato 2.3 multijet från 2010?

Totte

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
32490
Medlemskap
2025
Det går slå till så att den gröna lampan tänds men farthållaren slår ej till. Varit och läst felkoder fick upp dålig signal till gasspjäll. Vet ej om det är spaken eller gasspjället. Kan det höra samman att egr ventil och gasspjäll behöver rengöras? Har kollat på brytaren vid bromsen den verkar röra sig som den skall. Det sista som hände innan den la av var att bilen accelererade själv och sen gick det inte att använda mer.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag hade ett burrande ljud speciellt på tomgång, det försvann när man rörde gasen lite för att sedan återkomma.
Körde så två år och kunde inte hitta problemet.
Under de åren så var farthållaren lite svajig och tappade ibland hastigheten helt.
Hittade sedan vad som lät, pillade sönder den och fick aldrig ihop den igen.
Jag fick köpa en ny. Sedan var ljudet borta och farthållaren har fungerat sedan dess.
Den heter tryckomvandlare och sitter på plåt ovanför motorn när du öppnar huven.
Två slangar och en ljuddämpare är tillkopplade.
Den har något med egrventilen att göra.
Hoppas det kan bara till hjälp.

Totte

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
32490
Medlemskap
2025
Nu är felet löst. Besökte skroten i Sjöbo och pratade med en som viste hur spakarna var monterade i spakcentralen. Fick demontera facket under ratten 3 stjärnskruvar då kommer man åt de 4 3mm insex som håller plasten vid spakarna tog också bort plasten framför ratten 3 3mm insex. Koppla loss kontakten till farthållaren och bände försiktigt ut plast clipsen och drog ut hela spaken. Man kunde dela hela kontaktstycket och se att släden som gick över kretskortet hade kommit ur sitt läge pga av fettet var borta. Efter rengöring och lite nytt fett och hopmontering provkörning allt fungerar. Kontaktsläden gick så tungt att den hoppade ur sitt läge. Allt detta gjordes utan att demontera airbag ratt och hela rattstångsbrytaren med klockfjädern. Samm sak går att göra.med de andra spakarna. Felsökning med dator ger oftast inga riktiga svar då jag lagt 1500 utan något rimligt svar bara att byta saker för 7-8000.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu är felet löst. Besökte skroten i Sjöbo och pratade med en som viste hur spakarna var monterade i spakcentralen. Fick demontera facket under ratten 3 stjärnskruvar då kommer man åt de 4 3mm insex som håller plasten vid spakarna tog också bort plasten framför ratten 3 3mm insex. Koppla loss kontakten till farthållaren och bände försiktigt ut plast clipsen och drog ut hela spaken. Man kunde dela hela kontaktstycket och se att släden som gick över kretskortet hade kommit ur sitt läge pga av fettet var borta. Efter rengöring och lite nytt fett och hopmontering provkörning allt fungerar. Kontaktsläden gick så tungt att den hoppade ur sitt läge. Allt detta gjordes utan att demontera airbag ratt och hela rattstångsbrytaren med klockfjädern. Samm sak går att göra.med de andra spakarna. Felsökning med dator ger oftast inga riktiga svar då jag lagt 1500 utan något rimligt svar bara att byta saker för 7-8000.
Tack för riktigt bra lösningsbeskrivning. Guld värt för oss alla! :)

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
Hej! Har köpt en annan husbil som hämtades ut i Torsdags En Adria s680 st 2011. FIAT
Jag klagade på kopplingen som tog väldigt långt ner och ibland svårväxlad.
Vet att jag kanske är i fel tråd, men detta har med farthållaren att göra.
När vi körde så kopplade jag in Farthållaren en stund, när vi skulle svänga av så kopplades farthållare ur vid bromsning. ( SOM ÄR RÄTT) men när jag skulle frikoppla för att växla ner så åkte Pedalen nästan helt i botten, å därmed svårt att få in växlar.
Är det någon som vet om detta har med farthållaren att göra.:(

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej! Har köpt en annan husbil som hämtades ut i Torsdags En Adria s680 st 2011. FIAT
Jag klagade på kopplingen som tog väldigt långt ner och ibland svårväxlad.
Vet att jag kanske är i fel tråd, men detta har med farthållaren att göra.
När vi körde så kopplade jag in Farthållaren en stund, när vi skulle svänga av så kopplades farthållare ur vid bromsning. ( SOM ÄR RÄTT) men när jag skulle frikoppla för att växla ner så åkte Pedalen nästan helt i botten, å därmed svårt att få in växlar.
Är det någon som vet om detta har med farthållaren att göra.:(
Du har problem med kopplingen, åk tillbaka till den du köpt bilen av.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Kopplingens funktion har inget med farthållaren att göra.
Det enda som koppling och farthållare har ihop är att farthållaren ska slå ifrån när kopplingspedalen trycks ner, precis som när bromspedalen trycks ner.
Antingen är kopplingen uppsliten eller feljusterad.
Slirar den på kopplingen?

Totte

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
32490
Medlemskap
2025
Om bilen har stått stilla en tid kan det hända försök att lyfta upp pedalen med foten eller händerna. Samma sak hände mig förra året när jag besiktade. Drog den upp och ner ett antal gånger sen har den fungerat i 1 och ett halvt år.

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
Om bilen har stått stilla en tid kan det hända försök att lyfta upp pedalen med foten eller händerna. Samma sak hände mig förra året när jag besiktade. Drog den upp och ner ett antal gånger sen har den fungerat i 1 och ett halvt år.
Har försökt det, men inte något bättre resultat. enl verkstad så måste kopplingen bytas på garantin, men när kan jag inte få besked om nu.

Toppen