• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farthållare, eftermontering

F

F.d. 58363

Guest
Hej alla HB experter!

Står inför ev köp av en HB men kravet är Farthållare vilket den saknar.
Finns många trådar gällande farthållare men hittade ingen som gav svar på mina frågor.

Märke: Fiat Ducato-05
Motor: 2.8 TGV

- Är det möjligt att eftermontera farthållare och vart vänder man sig bäst?
- Om det är möjligt, har någon av er gjort det själv?

Rent generellt så undrar jag också om det är en bra motor/drivlina och om det är något man bör se upp med?

/Fabbe
 
Hej alla HB experter!

Står inför ev köp av en HB men kravet är Farthållare vilket den saknar.
Finns många trådar gällande farthållare men hittade ingen som gav svar på mina frågor.

Märke: Fiat Ducato-05
Motor: 2.8 TGV

- Är det möjligt att eftermontera farthållare och vart vänder man sig bäst?
- Om det är möjligt, har någon av er gjort det själv?

Rent generellt så undrar jag också om det är en bra motor/drivlina och om det är något man bör se upp med?

/Fabbe
Vad är det för motor?,aldrig sett den förut.
Arne
 
Det står 2,8 TGV i annonsen? Har sett på nätet att det skrivs 2.8 Jtd/Tgv. Den är på 107 KW
 
Jag har monterat på en av våra tidigare husbilar med 2.8 l motor,en 2006.Tror det var en waeco sats köpt från conrad elektronik.Allt som behövdes fanns med o var inte så omöjligt att få dit.Styrenhet,vaacumklocka till gaswire,mageter som jag satte på ena drivaxeln,brytare för kopplingspedalen o knappsats.Svårast var nog att få till kopplingsbrytaren.Den fungerade felfritt i alla år vi hade bilen,men det är mera än 10 år sen o nu finns dessa kanske inte kvar.
//
 
Köpte en från PDQ och det var inga problem att montera den men lite svårt att hitta var jag skulle hämta hastigheten från men der löste sig på min MB Sprinter 1996
 
På den 2,8 2005 som vi hade satt det en eftermonterad PDQ farthållare.
Gaspedalen på den bilen var kopplad elektriskt till motorn och farthållaren kopplades in i serie i den kopplingen. Alltså ingen gaswire eller vacuumklocka.

Den satt i bilen när vi köpte den, tror den hade monterats av en Uppsalafirma. Tyvärr gick den sönder så jag monterade bort den. Det är ett gäng sladdar och ett par brytare (vid kopplings- och bromspedal) som skall på plats vid installationen. Lite pyssel men inte omöjligt. Eventuellt har jag en pdf-kopia på den manual som hörde till, där kan man få en hum om hur installationen går till.
 
Tackar ödmjukast för era svar. Som jag då förstår det så ska det inte vara några problem med att montera in en farthållare.

Vad säger ni om om motormodellen då? Det är den största 2,8 litern på 146 hk men är den tillförlitlig?
Ni får ursäkta men jag är novis.
 
Då är det motorn med tillägget "Power" i beteckningen, en lite starkare variant av standardutförandet 128 hk.
Den är en slitvarg enligt min begränsade erfarenhet. Kamremmen skall bytas vart 4-5 år enligt instruktion, kolla när den senast är bytt på den bil du funderar på så du vet när den kostnaden kommer.

(Jag hittade beskrivningen på farthållar-installation, bifogar den.)
 

Bilagor

Då är det motorn med tillägget "Power" i beteckningen, en lite starkare variant av standardutförandet 128 hk.
Den är en slitvarg enligt min begränsade erfarenhet. Kamremmen skall bytas vart 4-5 år enligt instruktion, kolla när den senast är bytt på den bil du funderar på så du vet när den kostnaden kommer.

(Jag hittade beskrivningen på farthållar-installation, bifogar den.)
Tack för det Mats!
 
Det är väl så den heter i en Land Rover, om den är 107Kw/145 Hk heter den 2,8 JTD Power hos Fiat.
Fast den i rovern där är mekanisk och jtd är common rail med elektronisk styrning.
Farthållaren finns i boxen redan ska gå att eftermontera kontrollspaken från alfa 156 enligt en en del engelska sidor, min donator bil hade kontrollerna i ratten så jag bygger nog bara om dom lite.
 
Fast den i rovern där är mekanisk och jtd är common rail med elektronisk styrning.
Farthållaren finns i boxen redan ska gå att eftermontera kontrollspaken från alfa 156 enligt en en del engelska sidor, min donator bil hade kontrollerna i ratten så jag bygger nog bara om dom lite.

Om Land Rovern har mekanisk insprutning har den förmodligen inte 145Hk utan i storleksordningen 120-130Hk.
Fiat har 122Hk med 2,8 och mekanisk insprutning, 128Hk som JTD, och 145Hk som JTD Power med variabel turbo.
 
Fast den i rovern där är mekanisk och jtd är common rail med elektronisk styrning.
Farthållaren finns i boxen redan ska gå att eftermontera kontrollspaken från alfa 156 enligt en en del engelska sidor, min donator bil hade kontrollerna i ratten så jag bygger nog bara om dom lite.
Så du tror att allt redan finns förberett? Tar gärna länken till de engelska sidorna.
 
Så du tror att allt redan finns förberett? Tar gärna länken till de engelska sidorna.
 
Hej alla HB experter!

Står inför ev köp av en HB men kravet är Farthållare vilket den saknar.
Finns många trådar gällande farthållare men hittade ingen som gav svar på mina frågor.

Märke: Fiat Ducato-05
Motor: 2.8 TGV

- Är det möjligt att eftermontera farthållare och vart vänder man sig bäst?
- Om det är möjligt, har någon av er gjort det själv?

Rent generellt så undrar jag också om det är en bra motor/drivlina och om det är något man bör se upp med?

/Fabbe
Jag har en Knaus Sunliner -05 /FIat Ducato 145Hk, den har en eftermonterad farthållare som sitter på ratten. Fungerar felfritt - vet inte fabrikat då bilen står på vinterförvaring. Att montera ska inte vara omöjligt.
 
Min farthållare på en Fiat 2,8 td ( mekanisk) funkar inte, lampan som man engagerar den med lyser grönt men inget händer. Vaccumklockan är hel.
Några bra tips eller ställe som kan fixa? Bor i Uddevalla.
 
Hej Try again!
Vilken bilårsmodell har ni?
Har du kollat om det finns fler säkringar till systemet och att dom är hela?.
Har du kollat magneter o givare om dessa sitter rätt och inte lossnat alt
flyttat läget på någon av drivaxlarnas drivknutar?.
Har du kollat strömställarna på koppling- och bromspedal- strömställarna?
Dessa finns inte alltid. Beror på årsmodell med du säger att vakuumklockan är tät
så detta låter som om du skall ha dessa givare/strömställare.
Om en av pedal strömställarna är trasig eller feljusterad så kommer inte farthållaren att aktiveras.

Du får gärna ta lite foton på manöverenheten och "dator enheten" så vi kan se vilken modell på
systemet du har. //mvh Tony
 
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen