• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare, eftermontering

Fabbe69

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Lidköping
Hej alla HB experter!

Står inför ev köp av en HB men kravet är Farthållare vilket den saknar.
Finns många trådar gällande farthållare men hittade ingen som gav svar på mina frågor.

Märke: Fiat Ducato-05
Motor: 2.8 TGV

- Är det möjligt att eftermontera farthållare och vart vänder man sig bäst?
- Om det är möjligt, har någon av er gjort det själv?

Rent generellt så undrar jag också om det är en bra motor/drivlina och om det är något man bör se upp med?

/Fabbe
 
F

F.d. 940

Guest
Hej alla HB experter!

Står inför ev köp av en HB men kravet är Farthållare vilket den saknar.
Finns många trådar gällande farthållare men hittade ingen som gav svar på mina frågor.

Märke: Fiat Ducato-05
Motor: 2.8 TGV

- Är det möjligt att eftermontera farthållare och vart vänder man sig bäst?
- Om det är möjligt, har någon av er gjort det själv?

Rent generellt så undrar jag också om det är en bra motor/drivlina och om det är något man bör se upp med?

/Fabbe
Vad är det för motor?,aldrig sett den förut.
Arne
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Jag har monterat på en av våra tidigare husbilar med 2.8 l motor,en 2006.Tror det var en waeco sats köpt från conrad elektronik.Allt som behövdes fanns med o var inte så omöjligt att få dit.Styrenhet,vaacumklocka till gaswire,mageter som jag satte på ena drivaxeln,brytare för kopplingspedalen o knappsats.Svårast var nog att få till kopplingsbrytaren.Den fungerade felfritt i alla år vi hade bilen,men det är mera än 10 år sen o nu finns dessa kanske inte kvar.
//
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Köpte en från PDQ och det var inga problem att montera den men lite svårt att hitta var jag skulle hämta hastigheten från men der löste sig på min MB Sprinter 1996
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
På den 2,8 2005 som vi hade satt det en eftermonterad PDQ farthållare.
Gaspedalen på den bilen var kopplad elektriskt till motorn och farthållaren kopplades in i serie i den kopplingen. Alltså ingen gaswire eller vacuumklocka.

Den satt i bilen när vi köpte den, tror den hade monterats av en Uppsalafirma. Tyvärr gick den sönder så jag monterade bort den. Det är ett gäng sladdar och ett par brytare (vid kopplings- och bromspedal) som skall på plats vid installationen. Lite pyssel men inte omöjligt. Eventuellt har jag en pdf-kopia på den manual som hörde till, där kan man få en hum om hur installationen går till.
 

Fabbe69

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Lidköping
Tackar ödmjukast för era svar. Som jag då förstår det så ska det inte vara några problem med att montera in en farthållare.

Vad säger ni om om motormodellen då? Det är den största 2,8 litern på 146 hk men är den tillförlitlig?
Ni får ursäkta men jag är novis.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Då är det motorn med tillägget "Power" i beteckningen, en lite starkare variant av standardutförandet 128 hk.
Den är en slitvarg enligt min begränsade erfarenhet. Kamremmen skall bytas vart 4-5 år enligt instruktion, kolla när den senast är bytt på den bil du funderar på så du vet när den kostnaden kommer.

(Jag hittade beskrivningen på farthållar-installation, bifogar den.)
 

Bilagor

  • Farthållare 1 av 2.pdf
    255,4 KB · Visningar: 125

Fabbe69

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Lidköping
Då är det motorn med tillägget "Power" i beteckningen, en lite starkare variant av standardutförandet 128 hk.
Den är en slitvarg enligt min begränsade erfarenhet. Kamremmen skall bytas vart 4-5 år enligt instruktion, kolla när den senast är bytt på den bil du funderar på så du vet när den kostnaden kommer.

(Jag hittade beskrivningen på farthållar-installation, bifogar den.)
Tack för det Mats!
 

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
Det är väl så den heter i en Land Rover, om den är 107Kw/145 Hk heter den 2,8 JTD Power hos Fiat.
Fast den i rovern där är mekanisk och jtd är common rail med elektronisk styrning.
Farthållaren finns i boxen redan ska gå att eftermontera kontrollspaken från alfa 156 enligt en en del engelska sidor, min donator bil hade kontrollerna i ratten så jag bygger nog bara om dom lite.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast den i rovern där är mekanisk och jtd är common rail med elektronisk styrning.
Farthållaren finns i boxen redan ska gå att eftermontera kontrollspaken från alfa 156 enligt en en del engelska sidor, min donator bil hade kontrollerna i ratten så jag bygger nog bara om dom lite.

Om Land Rovern har mekanisk insprutning har den förmodligen inte 145Hk utan i storleksordningen 120-130Hk.
Fiat har 122Hk med 2,8 och mekanisk insprutning, 128Hk som JTD, och 145Hk som JTD Power med variabel turbo.
 

Fabbe69

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Lidköping
Fast den i rovern där är mekanisk och jtd är common rail med elektronisk styrning.
Farthållaren finns i boxen redan ska gå att eftermontera kontrollspaken från alfa 156 enligt en en del engelska sidor, min donator bil hade kontrollerna i ratten så jag bygger nog bara om dom lite.
Så du tror att allt redan finns förberett? Tar gärna länken till de engelska sidorna.
 

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
Så du tror att allt redan finns förberett? Tar gärna länken till de engelska sidorna.
 

Husbilsharry

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Östersund
HBK-Nr
32984
Medlemskap
2024
Hej alla HB experter!

Står inför ev köp av en HB men kravet är Farthållare vilket den saknar.
Finns många trådar gällande farthållare men hittade ingen som gav svar på mina frågor.

Märke: Fiat Ducato-05
Motor: 2.8 TGV

- Är det möjligt att eftermontera farthållare och vart vänder man sig bäst?
- Om det är möjligt, har någon av er gjort det själv?

Rent generellt så undrar jag också om det är en bra motor/drivlina och om det är något man bör se upp med?

/Fabbe
Jag har en Knaus Sunliner -05 /FIat Ducato 145Hk, den har en eftermonterad farthållare som sitter på ratten. Fungerar felfritt - vet inte fabrikat då bilen står på vinterförvaring. Att montera ska inte vara omöjligt.
 

Try again

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
28028
Medlemskap
2024
Min farthållare på en Fiat 2,8 td ( mekanisk) funkar inte, lampan som man engagerar den med lyser grönt men inget händer. Vaccumklockan är hel.
Några bra tips eller ställe som kan fixa? Bor i Uddevalla.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Try again!
Vilken bilårsmodell har ni?
Har du kollat om det finns fler säkringar till systemet och att dom är hela?.
Har du kollat magneter o givare om dessa sitter rätt och inte lossnat alt
flyttat läget på någon av drivaxlarnas drivknutar?.
Har du kollat strömställarna på koppling- och bromspedal- strömställarna?
Dessa finns inte alltid. Beror på årsmodell med du säger att vakuumklockan är tät
så detta låter som om du skall ha dessa givare/strömställare.
Om en av pedal strömställarna är trasig eller feljusterad så kommer inte farthållaren att aktiveras.

Du får gärna ta lite foton på manöverenheten och "dator enheten" så vi kan se vilken modell på
systemet du har. //mvh Tony
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen