Sv: försvåra för ev. rånare
Vad jag tror är det bästa och effektivaste larmet är ett hembyggt. Jag har ett likadant i verkstaden och det går att bygga ett likadant i husbilen då det går på 12 volt. Anledningen till att jag har det på 12 volt i verkstaden via ett bilbatteri med underhållsladdare är att även om tjyven bryter strömmen (220V) så fungerar larmet ändå med batteri backupen. Man sätter helt enkelt magnetsensorer på alla öppningsbara dörrar och fönster (inte så kul med stålgaller på fönstren i en husbil..). Koppla in det hela på något av bilens batterier via ett par vanliga enkel reläer. Göm en knapp på utsidan som du bara själv hittar (om du vill använda det även som tjuvlarm när du inte är i bilen) och om det är en husbil, även en inne i bilen som du kan aktivera larmet med. Fördelen med larmet är att det låter tills batteriet är slut, nackdelen är att nån kan bli sur över att det låter i flera timmar.. (vi hade ett likadant i vår butik, Polisen såg rätt sur ut när jag kom en halvtimme efter att larmet hade löst ut men sa att det var effektivt, alla tre kvarter runt hade vaknat *L*). På taket på verkstaden har jag ett roteande gult ljus plus ett Grover Fire Horn, ett sånt som sitter på brandbilarna som man tar till hjälp när inte sirenerna räcker.. Man kan ju sätta dit en elektronisk siren istället (finns på Biltema billigt) och ett roterande ljus med magnetfäste och cigg uttag koppling (finns på Swedol bla) så man inte behöver ha det på jämt. Kan ju dras ut via en taklucka. Finns ingen tjyv i världen som går in om det börjar låta djävulen eller om det blinkar på taket, finns även blå glas till "saftblandaren".