• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

försvåra för ev. rånare

F

F.d. 4972

Guest
Sv: försvåra för ev. rånare

Håller med dig Sigge, vi oroar nog oss alla lite i onödan. Vi har åkt husbil under 5-6 veckor varje sommar nere i sydeuropa sedan 1992 och aldrig blivit utsatta för vare sig rån, överfall eller inbrott.
Se till att lägga undan stöldbegärliga prylar och dölj dina tekniska installationer, gps, datorställ, mm så bilen blir ointressant för tjuven.
Följande hände oss en gång vid ett varuhus. Vi parkerade,låste,larmade och spärrade framdörren från insidan. När vi kom ut från varuhuset med en vagn fylld till bredden kom vi inte in vår bil, ty en större transportbil hade ställt sig så nära vår bil att vår bodelsdörr kunde ej nås. Så vi fick snällt vänta tills de också hade handlat, fransmän jaja. Vi föll på eget grepp som det heter. Tur att det inte regnade.

Så ett gott råd till ni som låser ihop framdörrarna, se till att ni parkerar bilen så ni alltid har bodelsdörren tillgänglig.
/Lars

Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Att bli utsatt för inbrott är aldrig rolligt - men som tur är så sker det ju inte så ofta. Jag ställde frågan i en tidigare tråd hur många av klubbens medlemmar som hade haft inbrott - det kom inget svar vilket jag tolkar som att det är väldigt sällsynt.
När vi köpte vår senaste bil bestämde vi oss för att ha så få dörrar som möjligt - så därför har vår bil bara en dörr - fungerar perfekt.

Hälsningar
Kurt

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2025

Tror faktiskt att jag svarade på den tråden, eller var det en annan...?
Hursomhelst har vi faktiskt råkat ut för inbrott. I det fallet bröt man upp en sidoruta till bodelen, kröp in och tog bilstereon. Så säker kan man aldrig vara.
Det viktigaste är nog att föja Sigges och Lasse-Hymers (m.fl.) råd hur man handskas med stöldbegärliga prylar.
/Håkan

Inge K

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025

Hej Benndix
Dekalen du undrade över ser ut så här
Mvh Inge K

Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Ja naturligtvis skall man vidta så många säkerhetslösningar som möjligt. Jag tror att bland det viktigaste är att visa ett säkerhetstänkande och som du skriver att inte skyllta med allt stöldbegärligt som finns i bilen.

Behöver man ha med sig extra guldsmycken för att gå ut på restaurang under semestern? Kanske ligger de säkrare hemma i kassaskåpet.

Senast ändrad:
F

F.d. 50004

Guest

:wideeyed: Tack för alla användbara tips ang .att försvåra för rånare.Det finns en del att
fundera över.
Det där med hunden är inte dumt.

:cool: hasse och Lena

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2025

När man läser alla inlägg här känner man sig lätt lite schizofren...
Jag tycker så här: Vidta de säkerhetsåtgärder som behövs för att man ska känna en acceptabel nivå av trygghet, vilket naturligtvis varierar från person till person. Och ta inte med onödiga dyra prylar.
Risken för inbrott verkar vara väldigt liten och skulle det ändå hända så är det väl inte hela världen?
Prylar går ganska lätt att ersätta. Möjligen kan en stulen plånbok orsaka en hel del trassel.
Då är en allvarlig sjukdom/trafikolycka betydligt värre.
Så sköt om hälsan. Gå många och långa promenader. Sluta rök.
Och framför allt - kör försiktigt!
Och det där med hunden är inte alls dumt :yes:
/Håkan

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Inför en födelsedag hade våra barn problem med present så de kollade vad det mest onödiga var som man kunde ge en husbilsägare, efter div utredande blev det en säkerhetsbox (säljs av Kama mfl) - den var lyckad för oss där förvarar vi extra kontander, pass, färjebiljetter, extra nycklar, smycken (som vi inte törs lämna hemma pga ett flertal inbrott där) - det funkar bra för oss.
Hälsn

Toppen