• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första resan på länge

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så kom jag ändå fram till Skellefteå, provade att hitta nattplats på väg från Umeå. Men snö och is gjorde att jag inte hittade något bra. Så åkte på.
Det har varit en fin resa, många platser har jag sett. Att inte ha bråttom utan låta det ta tid, är en bra taktik.
Ännu en gång har min gamla buss gjort ett bra jobb. Den har nästan 27000 mil på mätaren, lite skavanker här och där. Men den har gjort sin tjänst, och ännu verkar den rulla på.
Har förhoppningar om några år till, det är ju billigt ägande nu. Vilket passar mig bra, försäkring på 1812 kr och besiktning mm. Lite trött i motluten och motvind, men nästan 3m hög med alkov. Lilla motorn på 84 Hk får jobba, hur många av hästarna är kvar efter så många mil.
Ska resa hemåt igen om ett par veckor eller så, då hoppas jag att den rullar på lika fint som hittills. De 73 milen har varit njutbara och jag hoppas på en lika fin resa hem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er en 2.5 dieselmotor fra 1990 så har den mange tusen mil igjen, eller som en spesialist sa det om en jeg hadde - motoren holder lengre enn resten av bilen om du skifter olje og filter regelmessig. Eneste unntak fra den tid var en 1.6 liter Fiat diesel som var laget for Ritmo og ble brukt i noen få Ducato hovedsakelig for det italienske markedet - den tålte ikke lange motbakker.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Om det er en 2.5 dieselmotor fra 1990 så har den mange tusen mil igjen, eller som en spesialist sa det om en jeg hadde - motoren holder lengre enn resten av bilen om du skifter olje og filter regelmessig. Eneste unntak fra den tid var en 1.6 liter Fiat diesel som var laget for Ritmo og ble brukt i noen få Ducato hovedsakelig for det italienske markedet - den tålte ikke lange motbakker.
Hej, nej det är inte diesel utan en besin motor på två liter och 84 Hk. Men jag har läst att Jancro säger att de är långlivade. Honom tror jag på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er kun en sak den gamle gode PSA motoren ikke tåler, det er varmgang - dette grunnet de løse cylinderforingene som klipper topp pakningen slik at det kan gå vann i oljen og omvendt. Skjer dette så må pakningen byttes umiddelbart ellers går det som for oss i 1999 - motoren skar seg i Paris, heldigvis var vi kommet inn på campingen i Bois de Bologne. Fikk med hjelp av NAF (norske varianten av M) fatt på en begagnad motor i brukbar skikk så det ble med en uke i en campinghytte og noe mer tid for å bese Paris enn planlagt. Motoren er enkel og slitesterk, satt opprinnelig i Peugeot 504.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, ska försöka att ta hand om den.
Har satt en extra kylfläkt på kylaren, som jag styr via en strömbrytare.
Byter olja ca 1000 mil.
I övrigt eftersom det behövs.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Wessly, din extra fläkt vid kylaren låter som en bra idé varma sommardagar. Har du någon bild som visar hur du monterat den?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Just nu regnar det väldigt mycket ute så väntar med bild. Vilket kanske blir svårt ändå att få till. Men, monterat den brevid andra fläkten med hjälp av egna fästen. Dessa har jag fäst i nedre balken och även den övre balken.
Inga konstigheter alls, bockat till plåt borrat hål och skruvat fast. Funktionell men kanske inte vackrast. Tog en mm
tjock plåt, det har fungerat något år nu.
Så är det beroende på vilken fläkt du sätter dit hur fästen ska vara. Jag plockade bort min på delplocken i Kungsåra. Men det finns väl nya att köpa, om man vill det.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack Wessly. Jag får öppna huven och kolla lite närmare var man kan sätta en fläkt. Jag hade lite överhettning vid ett tillfälle i somras, en mycket varm dag, efter att ha kört för fullt i 3 timmar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack Wessly. Jag får öppna huven och kolla lite närmare var man kan sätta en fläkt. Jag hade lite överhettning vid ett tillfälle i somras, en mycket varm dag, efter att ha kört för fullt i 3 timmar.

Har skrivit det tidigare i någon tråd, börja med att byta kyl, termostat och kylarvätska, och skölj ur systemet ordentligt med kylarrensning, så behöver ni förmodligen inga extra fläktar. De här bilarna är i original gjorda för att gå i varma klimat, mycket varmare än vårt, så kylsystemen är inte underdimensionerade! På vår bil gjorde bytet ungefär 5 grader lägre arbetstemp.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Montreal, ja du har en poäng där. Min Ducato är importerad från Italien och förre ägaren har kört mycket därnere, så den borde klara en högre temperatur. I min är till och med boilern borttagen. Gasledningen till boilerpannan pluggad och sladden till manöverdosan klippt. Så den har nog gått endast i sydeuropa kan jag tänka mig.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Visst kan det vara rätt att bilen borde klara sig utan extra fläkt. Jag fick problem vid köbildning och närmare 30 grader varmt. Berodde på ärgade kablar till fläkten.. på landsväg har jag aldrig behövt fläkten. Men det räcker ju med en gång att fläkten krånglar.
Så i förebyggande syfte monterade jag en extra fläkt.
 
Toppen