• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första resan på länge

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
På grund av sjukdom har jag inte åkt på ett halvår. Så det känns spännande att vara ute på vägarna igen.
Tänker mig norrut, Skellefteå är målet.
Första etappen gick upp till Valbo, en lugn natt bakom Ikea. Tänker mig vidare mot Söderhamn och flygplans museum där. Har passerat under 40 års tid, men aldrig kollat in museet.
Tänker ta några dagar på mig att åka dessa 73 mil till Skellefteå. Får se vilka äventyr som väntar.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så då har jag kikat på flyg museet, väldigt mycket historia att ta till sig.
En trevlig vandring bland gamla plan och saker som hör till.
Stannar kvar i Söderhamn och tänker äta lite lunch, det blir nog en tupplur också. Nästa stopp blir Hudiksvall, lite vandring i stan och ett besök på Biltema. Lampan över diskbänken lyser dåligt, så tänker byta den mot en LED armatur. Lysrören har väl gjort sitt.
Det blåser ganska mycket, min buss gillar inte kombinationen backar och motvind. Men jag har inte bråttom, så det får väl gå lite segt i motluten.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Dagen sprang iväg, men lite Hudiksvall ändå. Det blåser ordentligt kallt tycker jag, men en liten promenad blev det.
Sedan bort till B-tema, köpte en LED armatur och monterade på plats. Vilket ljus det blev, skulle ha gjort det tidigare. Nu kom bra att ha lådan och lite verktyg till nytta. Har svårt att inte fylla på med diverse bra att ha saker.
Man vet ju aldrig, kanske man behöver en liten skruv eller en bit tätnings list.
Lite kablar kan aldrig vara fel, inte silver tape heller. Var på 60 års fest och det skulle göras en skylt vid vägen.
Men pennor hade glömts bort, så min silver tape löste problemet.
Blev sugen på en god middag, peppar biff med helstekt tomat och zucchini.
Tänker göra pizza imorgon, aptiten ökar i bussen.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så blev det dags att hitta nattplats, jag gillar att fri campa. Hitta små oaser lite enskilda och ostörda. Försökte på några ställen, men det finns ju snö i Norrland. Så åkte till Galtströmens bruk, nere i hamnen. Fick stå själv hela natten, bara vinden som sällskap.
Det är vackert här, och plogat så att köra fast gör man inte. Kollade vid skatan men för mycket snö.
Kikade lite på båten, den låg tidigare utanför Skellefteå vid båt museet.
Så känns lite närmare dit.
Dagen får börja med frukost, sedan blir det Sundsvall. Gillar att promenera i city, får se hur kallt det blåser idag.
Tar en sväng till Birsta är det tänkt, behöver fylla på med lite mat.
Skulle vilja åka upp till norra berget, men om det blåser mycket är det kallt däruppe. Man ska ju akta sig för att bli förkyld i dessa dagar.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Sundsvall, blåser ganska mycket och vaknade med lock för ena örat. Så någon promenad blev det inte.
Åkte till apoteket och köpte en gummiblåsa, så efter lite varmt vatten hör jag igen. Blev en tur in på Ikea, köpte en magnetlist att ha till knivar.
Ska kanske montera ikväll, lite nöje ska man ha. En tupplur vid Ica Maxi och sedan för att vakna kaffe och en bulle.
Åkte vidare till Merlo slott, ett vackert bygge. Synd att det är stängt, men värt att komma tillbaka för en visning.
Dags att söka nattläger, får se vad jag hittar.
 

Bilagor

  • IMG_20200314_155843649_HDR.jpg
    IMG_20200314_155843649_HDR.jpg
    1,7 MB · Visningar: 29

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, tack sover bra i min gamla Nordic från 90. Fryser gör man inte, och trampa runt utan sockar är inget problem. Veteran i år men fungerar jättebra, har det jag behöver.
Klart du ska utnyttja bussen, synd att inte ta sig iväg och uppleva vintern också. Ha det så gott
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sundsvall, blåser ganska mycket och vaknade med lock för ena örat. Så någon promenad blev det inte.
Åkte till apoteket och köpte en gummiblåsa, så efter lite varmt vatten hör jag igen. Blev en tur in på Ikea, köpte en magnetlist att ha till knivar.
Ska kanske montera ikväll, lite nöje ska man ha. En tupplur vid Ica Maxi och sedan för att vakna kaffe och en bulle.
Åkte vidare till Merlo slott, ett vackert bygge. Synd att det är stängt, men värt att komma tillbaka för en visning.
Dags att söka nattläger, får se vad jag hittar.
Hoppas du inte kör omkring med knivar på magnetlisten,har sett skräckexempel på detta,lycka till på resan!
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag övernattade vid Merlo slott, gjorde pizza och klockan drog iväg och mörkret kom. Så stannade kvar, väldigt lugnt så jag sov gott. Lite frukost och disken jag lämnat från igår. Blev morgon bestyr. Åkte till Härnösand och letade reda på länsmuseet på murberget. I mitt tycke ett väldigt fint museum, med fina utställningar.
Köpte några födelsedags presenter i affären i entrén.
Det blåser mycket idag också, och några snöflingor har jag sett. Mötte en saltbil på E4an, så det väntar väl oväder. Stannat i Älandsbro dags för lite lunch, blir pizzan som blev över.
Det blåser så bussen gungar i vinden, det blir kämpigt i backarna framöver
Tänkte besöka Hemsö fästning, men det är inte öppet annat än för grupper.
Hur jag än räknar är jag bara en.
Får se vad jag ska hitta på härnäst.
Nu först och främst lunch.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, hur har du värmen , kör du med egna uppfinningar, själv har jag luftvärme men tycker inte det räcker, skoj att läsa om dina färder.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
hej, hur har du värmen , kör du med egna uppfinningar, själv har jag luftvärme men tycker inte det räcker, skoj att läsa om dina färder.
Hej, det är vattenburen värme, inte golvvärme. Värmeväxlare från motorn, och väldigt bra isolering. Gör att det håller värmen. Första vintern jag körde fricampade i minus 24. Ställde upp temperaturen till 25 grader, och lade mig och sova. Vaknade tre timmar senare blöt i svett, hade 28 grader varmt. Går att ställa pannan på kallt, eller temperaturen. Och jag hade den ställd på kallt. Dörr till hytten gör mycket för att hålla kylan borta.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Startade från älandsbro efter mat och kaffe, blåste så det nästan gick vågor i kaffekoppen:). Snart nog kom Högakustenbron med pylonerna fram .
Har stannat där så ofta, men med den vind som var åkte jag vidare. Svängde av mot Svartnora över den bro som jag undrat över i så många år.
Det blev en resa med vacker utsikt, men mycket branta backar och väldigt kurvig. Blöt is gjorde att jag tog det väldigt försiktigt, undrade ibland om jag skulle kunna ta mig uppför backarna. Ned kommer man alltid, men brant nedför och skarpa kurvor gjorde att det blev i sakta mak.
Till slut kom jag tillbaka till E4an igen, en extra sväng som jag gillar och kanske gör om sommartid. Vid Docksta svängde jag in mot campingen och linbanan, väldigt stängt men säkert vackert på sommaren. Stannade vid Skuleberget, fyllde lite vatten och tömde latrin. Man passar på när man kan.
Tycker det är för mycket ljud från E4an där, så åkte vidare till ö-vik. Lagat lite fuskmat, färdig nasi goreng.
Tänkte natta över vid Fjällräven, för att imorgon kolla in vad som finns att köpa.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Vaknade klockan 01 ca, det stormar så det tjuter i husbilen gungar lite också.
Är tacksam för den tidigare ägaren som monterat extra fjädrar till stötdämpare bak. När man kör känner man inte av vinden, är verkligen kurs stabil. Men resonansljuden i bussen är svårt att göra något åt. Så flyttade på mig för att hitta lä för vinden. Blev vid Willys, ser ingen skylt mot natt parkering. Hoppas få sova några timmar ostört.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Att flytta på sig var bra, men E4an passerar på ett par hundra meter. Så ljud från lastbilar och bilar störde väldigt. Jag vill ha ganska tyst när jag ska sova, är lättväkt. På vägen tankade jag bussen, trotts alla backar och motvind. Var förbrukningen 1.23 l/mil under 40 mils körning. Känner mig nöjd med det, har på sommaren åkt på litern. Men mina dubbfria vinterdäck rullar nog tyngre.
Åkte tillbaka till Fjällräven, blåser fortfarande mycket. Men tänkte att jag ska göra besöket, för första gången.
Ätit lite frukost, men en extra kopp kaffe blir bra. Ska köra några mil sedan, men blir att sova middag.
Ska besöka en gammal vän i Nordmaling, fem mil dit ungefär.
Men vill inte köra när jag är trött, så vila är viktigt.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så har jag besökt Fjällräven, mycket fina kläder mm. Men för mig som pensionär alldeles för dyrt. Tycker jag klarar mig med kläder av kanske sämre kvalitet. Gick omkring i butiken ganska länge, men kom ut med alla mina pengar i behåll. Efter ännu en kopp kaffe, startade jag resan mot Nordmaling. Solen skiner och luras att tro det är varmt ute. Men vinden kyler mer än man kan tro. Väl framme i Nordmaling, ringer jag min vän. Hon är snart 90 år, och lite orolig för att smittas av Corona. Så vi skjuter upp besöket tills jag reser hem igen.
Lägger mig och sover en timme, vaknar hungrig. Så fixar lite mat och diskar efter maten. Bestämmer mig för att stanna till i Umeå. Köpte en magnetlist till, då borde knivar hållas på plats. Gick runt i Avignon men väldigt lite folk. Några var det men inte många. Åter till bussen, sugen på kaffe igen. Funderar på de sista 14 mil som återstår av resan. Blir nog en natt till efter vägen, har inte bråttom.
 
Toppen