• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första fästingen för året!!

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Första fästingen för året!!

Hej,
vi köpte direkt hos Elvingson i hantverksbyn i Rättvik när vi körde förbi. Sedan när hunden tappat sitt så köpte vi ett nytt hos samma firma men nu via nätet. Det gäller att mäta runt halsen om man köper via nätet. Vår hund är så liten så han får ha ett halsband i kattstorlek, men det går ju bra. Elvingson är troligen den firma som startat detta så vitt vi förstår.
Karin:wink:
 

goran52

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
5307
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Har en dvärgschnauzer och har använt Scalibor med bra effekt.Börjar alltid med att använda halsbandet kortare stunder under första
veckan och sedan hela dagar men aldrig på natten.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Saga brukar få klåda runt halsen när vi sätter på nytt halsband. Vi fick rådet att skölja av halsbandet med vatten, och sedan låta det ligga framme ett par dygn innan vi sätter på det - funkar - ingen klåda!
Sedan kan man ju fundera på det här med miljögifter och att skölja ut gifter i vattnet - men det är en helt annan historia.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Har en dvärgschnauzer och har använt Scalibor med bra effekt.Börjar alltid med att använda halsbandet kortare stunder under första
veckan och sedan hela dagar men aldrig på natten.

Funkar det om du tar av det varje natt?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Saga brukar få klåda runt halsen när vi sätter på nytt halsband. Vi fick rådet att skölja av halsbandet med vatten, och sedan låta det ligga framme ett par dygn innan vi sätter på det - funkar - ingen klåda!
Sedan kan man ju fundera på det här med miljögifter och att skölja ut gifter i vattnet - men det är en helt annan historia.

Låter vettigt, tror jag ska prova. Vi får hoppas det är sådana gifter som reningsverken kan klara av.

Hade ju kommit nån ny variant i år av annat fabrikat. Jag frågade om det på apoteket men dom visste inget, bara sålde... Tyckte själv det var konstiga "storlekar" över eller under 8kg tror jag det var. En av beståndsdelarna samma som Scalibor, sen nån skillnad också, men den nya var 150kr dyrare så det fick bli Scalibor igen...
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Första fästingen för året!!

Ja, vitlök är inte alls bra för humd, vilket är synd. Vi kör med vitlök i torkad flingform till vår häst och det fungerar faktiskt riktigt bra. Under tiden vi hade två katter (numera bara en), upptäckte vi enorm skillnad mellan de två katterna. Skillnaden var att på vår hel-vita, den som finns kvar, kryper någon enstaka fästing omkring, de sätter sig i princip aldrig. På den andra katten, som vi fick ta bort, förekom flera fastsittande fästingar per dag. Tror HÅRT på att fästingar har något slags seende, och skyr alltså vitt, där de enklare kan bli upptäckta.

Sedan snart tre år har vi en hund. Där är det väldigt svårt att hitta fästingskydd. Vi har testat bärnsten, nåt mysko pulver i maten, nån kontig bricka som ska vara laddad med bioenergi(?), halsband i oilka versioner och droppar i nacken. Då det är en vattenhund och tomten gränsar till en sjö, blir det en hel del spontanbadande viket gör de yttre skydden sämre som val. Dels för jycken, dels för fisk, grodor, musslor m fl vattenlevande djur som vi har i sjön.

Så det stora hoppet står till att kylan gått HÅRT åt de små plågoandarna. Månadssnittet på temperatur för mars låg 4,5 grader lägre detta år än förra året, sett över hela dygnet och hela månaden. Under hela vintern har det isolerande snölagret nästan helt saknats hos oss, så vi håller tummarna:dog:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Testa med öljästtabletter på hunden i stället, min får två om dagen. Hunden/katten skall inte behöva en massa gift på sig. Min hund väger ca 20 kg.

Lycka till Eva
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Första fästingen för året!!

Tack, Schnauzerkillen! Det tipset kom inte långt bortifrån! Folk från Lerum kan man lita på! :bye:

Vi ger idag extra B-vitamin, men vi kan ju ta bort det för att ersätta med öljästtabletter som också är fulladdade med B-vitamin.

Tack för tipset! :dog:
 
H

hianders

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Nu har vi tagit vår första spruta mot TBE (hjärnhinneinflammation orsakad av fästingar), 410 kr/st. En spruta till om en månad och sen ytterligare en i höst. Även om vi inte bor i TBE-drabbade områden så åker vi ju omkring med hb och man vet ju aldrig var de små liven finns och förflyttar sig till för platser i vårt land.

Inger
:yes::spinny:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

FIXODIDA - det "naturliga skyddet" mot fästingar rekommenderas bl a avJonas Wahlström på Skansen. Vi ska denna säsong prova detta giftfria alternativ på våra hundar efter att ha haft riktigt miserabelt dålig effekt med de andra, mera högljutt marknadsförda medlen innehållande olika nervgifter, som kan ha mycket negativ effekt på både hundarna och husse och matte men som fästingarna själva inte verkar ha några problem med! ! !

Kostnaden blir ungefär densamma som för de andra medlen, och nu återstår att se hur effekten blir med detta Fixodia (Ixodia = fästing på latin).

Har någon i läsekretsen någon erfarenhet av detta?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

FIXODIDA - det "naturliga skyddet" mot fästingar rekommenderas bl a avJonas Wahlström på Skansen. Vi ska denna säsong prova detta giftfria alternativ på våra hundar efter att ha haft riktigt miserabelt dålig effekt med de andra, mera högljutt marknadsförda medlen innehållande olika nervgifter, som kan ha mycket negativ effekt på både hundarna och husse och matte men som fästingarna själva inte verkar ha några problem med! ! !

Kostnaden blir ungefär densamma som för de andra medlen, och nu återstår att se hur effekten blir med detta Fixodia (Ixodia = fästing på latin).

Har någon i läsekretsen någon erfarenhet av detta?

Vi har ingen erfarenhet men följer med intresse hur det går för er, hoppas ni uppdaterar med hur resultatet blir, låter ju mycket intressant.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

En ensam röst i etern - från Lundholms och tack för den! - kom det om detta "giftfria och naturliga" skyddet mot fästingar! ! Frugan efterlyste erfarenheter bland hundfolk på Facebook och fick tämligen många svar om att det inte alls givit några bra resultat.

Ja, vad ska man tro!? Det får bli dessa Scalibor-halsband en säsong till - eller?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

En ensam röst i etern - från Lundholms och tack för den! - kom det om detta "giftfria och naturliga" skyddet mot fästingar! ! Frugan efterlyste erfarenheter bland hundfolk på Facebook och fick tämligen många svar om att det inte alls givit några bra resultat.

Ja, vad ska man tro!? Det får bli dessa Scalibor-halsband en säsong till - eller?

Vi har redan satt på Scalibor så det får väl gå ett tag. Jag är rädd för att prova nytt för vi har så fruktansvärt mycket fästningar och förra året fick ena hunden Anapolios och två år sen den andra Borelia, båda trots Scalibor... Men vi körde Exspot på prov ett tag och i perioden mellan kurerna (när en dos tagit slut och innan nästa verkat) var 4-6 vecka så plockade vi ca 30 fästningar per dag och hund... Det dom absolut fått minst fästningar av är Scalibor och ändå sjukdomar 2 ggr, hur skulle det vart utan??? Jag vet att det är giftigt men sjukdomarna och alla mediciner mot dom är väl ännu värre - pest eller kolera... Dessutom bor vi ju i TBE område så vi vill ha in så få som möjligt även för människors skull, vi är vaccinerade men hur bra är det skyddet? Dessutom har vi gäster som vill leka med hundarna och många av dom är inte vaccinerade.

Som jag sagt nån annan gång, den som utrotar fästningarna borde få Nobel pris. Dom har ju inget värde i nån näringskedja och ställer till det för oss likväl som viltet!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Här i Kungsbacka finns det i nuläget - mig veterligt - en enda större affär för utrustning för allehanda husdjur, foder mm. Den heter Arken Zoo och är säkert rekorderlig på många sätt. De gör all tänkbar reklam för detta Fixodida-medel och varnar högljutt för de andra medlen, som enligt dem innehåller NERVGIFT och som väl därför endast får säljas på apoteken.

Som vanligt är det marknadskrafter och vanlig vinstoptimering som styr vad som är SANNING. Ämnet är tillräckligt stort för att man borde kunna få vetenskapligt bevisade resultat om hur de olika medlen på marknaden verkligen fungerar - I ALLA AVSEENDEN ! Som det är nu är det rena lotteriet - och förbaskat dyrt och dåligt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Vi har Arken zoo i Karlstad men mycket sällan jag är där, vi har 4-5 st till att välja på. Jag har också hört om nervgiftet, lär vara därför dom inte ska ha halsbanden på sej när dom badar. Det ska inte vara värre för hunden att det blir blött men om dom tappar halsbandet blir det lokal fiskdöd där det hamnar, skröna eller ej, vet ej... Men har man ett Scalibor påsatt så hårt det ska vet inte jag hur dom ska tappa det, i alla fall om dom är det minsta lång eller strävhåriga.

Intressant fråga du tar upp, Flat Mates, om forskning, kikade nu på SKKs hemsida och det lär vara 784000 hundar ungefär i Sverige och ingen har forskat eller vågat offentliggöra resultaten från forskning om fästingmedlen. Kanske är det som du är inne på för starka marknadskrafter för att det ska vara bekvämt. Vilket medel säljer mest? Är det dom som inte vill ha fram resultat? Eller vem är det??? Oavsett så är det mycket dåligt att vi inte får veta.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Kan meddela att vid vårt besök på Öland så kan vi konstatera att vi aldrig upptäckt så mycket fästingar som i år, trist! Räcker med att katterna är ute i fem minuter så kryper det 2-3 stycken på pälsen....Normalt där vi håller till på södra ön så kan det vara en om dagen möjligen, men i år tycks det vara hysteriskt.
 
B

Bernerbus

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Jag är uppfödare av Berner Sennen och sätter alltid på expot vid leverans av valparna, altså vid åtta veckor. Har gått hur bra som helst.:yes:
 
Toppen