• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första fästingen för året!!

H

hianders

Guest
Idag togs den första lilla äckliga fästingen!! Nu blir det Exspot och sen ska vi vaccinera oss mot TBE!

Hoppas innerligt att "tack vare" den långa och sega och kalla vintern att det blir mindre fästingar i år!!! Hatar dessa små illvilliga battingar!!

Inger
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Inger,
har du använt Expot tidigare?
Det påstås att att många hundar av collie-ras blir sjuka av Expot.
Håll uppsikt på förgiftnings-symtom om du använder det för första gången.

Benny & Ingrid
 
H

hianders

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Hej Ingrid & Benny!

Ja vi har alltid använt Exspot och det har fungerat på alla våra fyra hundar!! Men, tack för påpekandet. Jag vet att collie-raser kan vara känsliga men våra har alltid klarat det.

Däremot vet jag att bekanta som har cairn terrier och har använt "halsbandet" fått förändirngar i hundarnas personlighet så det vill vi inte använda!

Inger
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Knappt man vill tacka för sån information:wink::):)

Men det är väldigt bra att få reda på att dom är på G. Vi har sluppit i år ännu.

En fråga, hur små valpar kan man använda fästingmedlen på? Vi får en åtta veckors valp den 2/5 och bor tyvärr i ett väldigt tätbefolkat område när det gäller de där fästningarna. Vi ha haft både Annapolios och Borelia på hundarna på några år, så... Fästing medel ett måste
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Efter många år som uppfödare av flatcoated retrievers har jag mist allt förtroende för framför allt dessa f-b halsband men även för de olika oljeliknande produkterna.

Min syster är uppfödare av cairnterriers i Skåne, där hon har likartade erfarenheter men också betydligt lägre förekomst av fästingar ö h t. Hon använder vanlig matolja som hon blandar upp med vitlök. Inte särskilt vetenskapligt eller bevisat på något sätt, men hon tror att det fungerar lika bra som något av de där dyra produkterna med diverse gifter.

I fortsättningen gäller daglig noggrann kontroll av hundarna och effektiva borttagningsapparater och naglar!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Efter många år som uppfödare av flatcoated retrievers har jag mist allt förtroende för framför allt dessa f-b halsband men även för de olika oljeliknande produkterna.

Min syster är uppfödare av cairnterriers i Skåne, där hon har likartade erfarenheter men också betydligt lägre förekomst av fästingar ö h t. Hon använder vanlig matolja som hon blandar upp med vitlök. Inte särskilt vetenskapligt eller bevisat på något sätt, men hon tror att det fungerar lika bra som något av de där dyra produkterna med diverse gifter.

I fortsättningen gäller daglig noggrann kontroll av hundarna och effektiva borttagningsapparater och naglar!

Vi har i perioderna mellan att dropparna slutat verka och den nya dosen hunnit verka fått plocka mellan 30 och 40 fästningar per hund och dag där vi bor. Jag tror inte en sekund på att vi då lyckats fånga alla så några finns fortfarande. Har man sen haft en hund med allvarlig Borelia och allvarlig Annaplasmos de sista åren och det enorma lidande dessa sjukdomar medför då finns det bara en sak som gäller halsbanden - ja jag vet hur giftiga dom är, men riskerna är betydligt mindre än att inte ha dom - vi har ingen uppfödning men väl erfarenhet av hundar sen mitten av sextiotalet så lite har även jag lärt mej under åren.

Ställer åter frågan, hur gamla ska valpar vara före man använder fästingmedlen?
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Jag hoppas på mindre förekomst av fästingar i år då vi inte haft någon snö och kälen ligger nära en meter djup
 
H

hianders

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Lundsholm! På Exspot-förpackningen står det att medlet ej skall användas till hundar eller valpar under 5 kg kroppsvikt. Kontakta annars veterinär eller tillverkaren av medlet; Schering-Plough Animal Health. Exspot förhindrar inte att fästingen hoppar på hunden men däremot så dör den inom 24 timmar har tillverkaren förklarat för mig en gång.

Det har skrivits om vitlök och fästingar i andra trådar men jag tror lite grand på vitlökspulver i maten. Fästingen har ju inga ögen men kan tydligen skilja på ljus och mörker (på något sätt) och de går på vibrationerna i marken när de hoppar på ett värddjur. De går också på det kropparna utandas (värme och koldioxid) och om det finns vitlöksrester kanske de inte gillar detta.

Vår före detta granne´s i Uppsala (som är veterinär) son gjorde ett examensarbete om fästingar som jag har plockat ovanstående från. Skall leta rätt på dokumentet igen!

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Första fästingen för året!!

Hej,
vi har också fått dåliga erfarenheter av både halsbandet och Expot. Hunden (dvärgpudel, snart 12 år) tålde tidigare halsbandet men helt plötsligt ett år gick det inte längre. Med katten (snart 6 år) var det likadant fast med Expot. Vi fick bada katten två gånger för att få bort allt eftersom han mådde mycket dåligt och bara skakade. Sedan dess har vi bärnstenshalsband på båda två. Det har vi haft ett par år nu och inte hittat en enda fästing på något av djuren.
Karin:wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Första fästingen för året!!

BÄRNSTENSHALSBAND (garanterat giftfritt) hade vi på katterna förra året och det fungerade jättebra. Inte 100-procentigt (vilket medel gör det) men nästintill! Enda problemet var att Lurven fick in en tass innanför det elastiska halsbandet en gång men jag ska försöka utveckla produkten i år så att det inte inträffar igen.

Möjligen ger bärnstenen upphov till statisk elektricitet i pälsen vilket då på något sätt skulle avskräcka fästingen. Jag har sett att det har kommit plasthalsband med liknande egenskaper i handeln i år.

Jappe

PS. Jag provade det "kemiska stridsmedlet" på Millan för några år sedan. Både hon och jag blev illamående av medlet så det gör vi inte om!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Finns dessa bärnstenshalsband ute i handeln, och i s f under vilket märke och till vilket pris? Man blir ju onekligen nyfiken!

Om det skulle uppvisa en klar positiv funktion, så vore det ju nästan i Nobelpris-klassen och det skulle sprida sig snabbt som en präriebrand bland hund- och kattkretsar!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Första fästingen för året!!

Jag kommer inte ihåg var vi köpte dom. Det blir till att Googla! Troligen finns det lycksökare i den här branschen som i alla andra branscher så det gäller att köpa på rätt ställe, antar jag.

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Lite snabbfakta om fästingar.

Livscykeln för en fästing består av fyra stadier, ägg, larv, nymf och hanne/hona. När fästingen sugit blod ökar vikten xa 100 ggr. Det är viktigt för fästingen att suga blod en gång i varje staidum för att kunna utvecklas. Honan kan lägga upp till 2000 ägg (!!) men gör det bara en gång innan hon dör.

Varje utvecklingsstadium varar i ungefär ett år. Det gör att hela livscykeln vanligtvis tar tre år men beroende på klimatet kan den tiden variera mellan två till sex år. Hannens bakre del är svart medan honans bakre del är röd.

Finns mycket mer fakta men jag kan inte skriva allt som finns i detta examensarbete.

INger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Första fästingen för året!!

Bernstein eller på norsk og dansk rav og gresk elektron har meget sterk utvikling av statisk elektrisitet (begrepet har namn fra elektron!) ved gnidning mot spesiellt kattepels. Har selv liten tro på noen virkning på korthårede hunder, selv langhårede har noe mer fett i pelsen enn en katt så virkningen blir svakere.

Råsteiner av rav er relativt billig, polert til smykkestein blir det fort dyrt.
Østersjøen og særlig Baltikum er området med størst forekomst av disse steinene.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Knappt man vill tacka för sån information:wink::):)

Men det är väldigt bra att få reda på att dom är på G. Vi har sluppit i år ännu.

En fråga, hur små valpar kan man använda fästingmedlen på? Vi får en åtta veckors valp den 2/5 och bor tyvärr i ett väldigt tätbefolkat område när det gäller de där fästningarna. Vi ha haft både Annapolios och Borelia på hundarna på några år, så... Fästing medel ett måste

Valpen ska vara minst 7 veckor enligt vår Scaliborförpackning.

Vi har använt scaliborhalsband i 10 år till vår storpudel. Bara tagit enstaka fästingar som krupit i pälsen - endast en som satt sig.
Däremot undrar jag om det utvecklats fästingar med nedsatt känslighet mot scalibor? Förra året fick vi byta halsband på hösten, då effekten verkade avta. Tidigare år har halsbandet haft effekt hela säsongen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Jag hoppas på mindre förekomst av fästingar i år då vi inte haft någon snö och kälen ligger nära en meter djup

Kan bara hålla med dej Walle53, de sista åren har vintrarna varit skonsamma mot krypen så vi får hoppas på en vändning i år.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Valpen ska vara minst 7 veckor enligt vår Scaliborförpackning.

Vi har använt scaliborhalsband i 10 år till vår storpudel. Bara tagit enstaka fästingar som krupit i pälsen - endast en som satt sig.
Däremot undrar jag om det utvecklats fästingar med nedsatt känslighet mot scalibor? Förra året fick vi byta halsband på hösten, då effekten verkade avta. Tidigare år har halsbandet haft effekt hela säsongen.

Vi har använt Scalibor på våra tidgare Airedale terriers efter att ha provat bärnsten, och olika varianter av droppar. För oss har halsbandet fungerat perfekt. Dock hade vi samma erfarenhet som ni i fjol men tror det berodde på den långa fästingsäsongen, var hos oss 8-9 månader med fästingar och Scalibor verkar bara 6 månader. Nu bor vi några hundra meter från Vänern och har hundar som älskar vatten så dropparna är inte mycket att räkna med, ta av och på halsbandet funkar enkelt. Dessutom med trimraser som "växer" beroende på hur nytrimmade de är har jag klippt av en dm längre än som behövs och satt fast änden med silvertejp och då kunnat justera vid behov.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen för året!!

Bernstein eller på norsk og dansk rav og gresk elektron har meget sterk utvikling av statisk elektrisitet (begrepet har namn fra elektron!) ved gnidning mot spesiellt kattepels. Har selv liten tro på noen virkning på korthårede hunder, selv langhårede har noe mer fett i pelsen enn en katt så virkningen blir svakere.

Råsteiner av rav er relativt billig, polert til smykkestein blir det fort dyrt.
Østersjøen og særlig Baltikum er området med størst forekomst av disse steinene.

Jag tror du kan vara nåt på spåren med de olika pälsslagen, på Airedales funkar inte Frontline, däremot Exspot och Scalibor. Jag har själv inte ränkt på fetheten av pälsen, intressant tanke. Med din förklaring ser man lite logik i det hela, tack Knut.
 
F

F.d. 50015

Guest
Sv: Första fästingen för året!!

Jag kommer inte ihåg var vi köpte dom. Det blir till att Googla! Troligen finns det lycksökare i den här branschen som i alla andra branscher så det gäller att köpa på rätt ställe, antar jag.

Jappe

Hej!
Vi köpte bärnstenshalsbandet i affären på Djursjukhuset i Malmö. Det bör förmodligen finnas i andra städers Djursjukhus!

Hälsningar
Ann
:dog:
 
Toppen