• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Navigeringen sker offline på både Navigon och iGo Primo som är modernare och bättre än de fasta navigatorerna och dessutom hittar satelliterna mycket snabbare tack vare aGps.

Jag vet - Anders men, det generelle download behov på resa gjennem Europa krever oftere download - den avhengighet, er man fri for med laptop med normal mindst 160 GB kapacitet samt en ekte GPS - ikke en assisted aGPS.
(- och mere end 2.000 dkr. til kjøp av mobilt bredband )

Den daglige laptoppen och det mobile bredband følger med i husbilen och om 5 - 10 år er WiFi en "by i Afrika" - tror jag :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

aGPS bruker datakommunikasjon hver gang det trengs et nytt fastpunkt - har ikke sett hvor mye dette blir av trafikk, men prøv å stenge av data trafikken og du ser at aGPS er død.

Det finnes på nettet flere eksempler på mange hundre kroner i data trafikk på smarttelefoner som ikke er brukt til data, men a-gps er blitt aktivert. Typisk regning på $50 på en måned ved ca. $1 pr. MB.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Jag har i och för sig min roaming avstängd men annars kan det röra sig om något tiotal kB per uppkoppling.
Man behöver inte ha aGps påsatt men den snabbar upp sökningen av satelliter initialt.

En annan lösning är TomToms aktiva hållare med inbyggd GPS-mottagare, högtalare och mikrofon som tillåter handsfree-samtal,
samt sist men inte minst - laddning under navigering.

visual0_l.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Jag hoppas det blir samma pris som i faktureringsland + max. 20% till utlandet.
Norge och andra länder med geografiska problemer - bara mindre täckning.
Da får vi alle jelpe Norge med at bli bettre.

Tack Anders och andre för en god debatt - den måste gjerne forsätte.

Anders - jag vill naturligvis respektere Iphone och android brukere såvel som forskjellige GPS'er, husbiltyper etc.

Livet leves fremefter och forstås backut.:)
 
Toppen