• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

F

F.d. 55451

Guest
Såvel som mobiltelefon anvender jag mobilt bredband - över allt.

Jag vill aldrig køre efter forbindelsen till datoren - jag kører efter friheten.

Er friheten ikke ett must for husbiler ? :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Jag kan förstå att man vill slippa datorer och telefoner på sin semester och slippa vara påpassad i alla lägen.

Men om man vill ringa gratis, använda mejl och leta ställplatser är wifi ofta den enda möjligheten såvida man inte ägnat lång tid att skaffa kontantkort för varje land man besöker. Dessutom kostar det en smärre förmögenhet när man istället kan koppla upp sig gratis med en usb-sticka för några hundralappar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Förstår jag rett - kan vi vere enige - om vi 99 % teckning i vort eget land, och kjöper mobilt bredband for respektive länder man vil besöke ?

Jag har TDC mobil telefon for 50,- måned och et system med TDC til TDC - gratis.

Med allt telefon inclusive 63 danske kroner måned - inclusive samtaler.

Mobilt bredbånd 49 danske kroner måned - allt inclusive.
Teckning over allt ( 99% )

Om jag er hemma eller ute - det samme abonnement över allt i Danmark.

- så hvad nytte av WiFi i Danmark :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Jag menade om man reser runt i Europa. Hemma behöver man naturligtvis inte WiFi.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Ultimativ frihed:

Lad alt elektronik, telefon-tv-dongler och datorer blive hemma under semesteren, nyd naturen och semesteren och hinanden.

Tyvärr må der betales regninger, selv under ferie, og der kan wifi väre et bra alternativ for opkobling.

Eller en kan skaffe totalt 3-7 bredbandskontantkort til alle dom länder, som en europarejse går igennem.

kan forstå at med dom utendörs usb wifi, nävnt i andre tråd, der kan en holde op til 2KM fra wifi hotspottet, och det er jo frihed, istellet for at holde med bobilen inde i selve serveringen på Mcdonald.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Jag finner det paradoksalt at köre kilometer efter, eller använda tid på, WiFi hotspots for at spara omkostnad ved mobilt bredband, och da anvenda diesel och reisetid.

Endast presserande telefonsamtaler kommer igennem i utlandet.
Det er en trykhet och et grunnlag for at nyte friheten.
Jag nyter ej heller friheten blandt isbjørne på Grønland :) - ej heller med pistol - gevær.

Vi må nu erkjenne at tiden er ute for WiFi i Danmark - total mobiliteten er billigere end kabler.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Med min usb-sticka från Kjell & Co kan jag stå några hundra meter från en hotspot. På en mindre ort kan det betyda ett tjugotal trådlösa nät varav 5-6 är öppna (2010 i Norge). Det räcker i regel för mig.

Antalet olåsta privata nät har en tendens att minska men de offentliga ökar. WiFi på ställ- och campingplatser, grillbarer, restauranger, hotell, turistbyråer och s.k. outdoor hotspots (Tyskland) blir allt vanligare.

För dem som använder Navigon för iPhone/iPad finns kategorin "Telekom Hotspots" där "Hotspot Outdoor" är vanliga (92 st. bara i Hamburg).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Jag finner det paradoksalt at köre kilometer efter, eller använda tid på, WiFi hotspots for at spara omkostnad ved mobilt bredband, och da anvenda diesel och reisetid.

Kör efter wifi ??? Nää det gör jag inta :) men kommer jeg til at holde på en plads, hvor der er en opkobling, bruger jag den, til check af mail och skype.

Dom flesta stellpladser i Tyskland og Frankrig er bynäre, ofte med mange wifi opkoblingspunkter.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Har jag kjöpt mobilt bredband for det respektive land for at anvende mens jeg kjörer - inte nödvendigtvis - da vill jag inte - nogon stans - tenke på WiFi.
Alltid mobil blir en naturlig frihet - for små pengar ( mindre end 100,- ) ekstra i utlandet - vid behov.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Har jag kjöpt mobilt bredband for det respektive land for at anvende mens jeg kjörer - inte nödvendigtvis - da vill jag inte - nogon stans - tenke på WiFi.
Alltid mobil blir en naturlig frihet - for små pengar ( mindre end 100,- ) ekstra i utlandet - vid behov.

Hur gör du när du reser till det vackra Norge?

Betalar du 500-900 NOK för ett norskt kontantkort, köper du Net1 dagsurf för 694 SEK (inkl frakt) eller kopplar du upp dig gratis via WiFi?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Nei Anders - jag tar' til Bornholm :).
Undviker Norge eller betaler roaming max. 200,- eller finner et alternativ - det må finns.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Har noen en bedre løsning enn WiFi i Frankrike?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Hvor lang tid i Frankrig ?

Roaming i EU 20,- / MB - det blir' mindre i sluten av året.

EU - endringer.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Om jeg kör efter Spanien og endast anvender 1 MB i Frankrig blir det 20 ,- danska kronor.
Eget citat:
"Har jag kjöpt mobilt bredband for det respektive land for at anvende mens jeg kjörer - inte nödvendigtvis - da vill jag inte - nogon stans - tenke på WiFi."

Hvorfor skulle jag ta' til Frankrig och downloade 1 GB - :confused:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

TDC roaming betingelser:
Data2
Pr. MB20 kr.
20 kr.3
2. Der afregnes pr. 50 kB
3. Med modulet Data Udland er dataprisen kr. 15 pr. MB i EU
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Ja Anders - der har DU et problem med Iphone / Ipad / android uden rigtig GPS.:p::):twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: förstår inte nyttan av WiFi för husbiler

Ja Anders - der har DU et problem med Iphone / Ipad / android uden rigtig GPS.

Navigeringen sker offline på både Navigon och iGo Primo som är modernare och bättre än de fasta navigatorerna och dessutom hittar satelliterna mycket snabbare tack vare aGps.

I all välmening Bredo, jag inser att du inte har någon erfarenhet av moderna smartphones eller läsplattor när jag läser dina inlägg. Gör som jag, skaffa en smartphone (helst iPhone eller iPad) och en ny värld öppnar sig vad beträffar enkelheten med "appar" för olika ändamål. Med ditt intresse för teknik och datorlösningar vore det "a piece of cake".
 
Senast ändrad:
Toppen