• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

J

Jimbo

Guest
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Nejdå Håkan. Du har inte missat något. Vi som är lite ivriga vidareutvecklar lite bara ;)

En bekant till mig har en Saab 9-5. Han har i alla år kört med ett par extraljus (Bosch Profi, rektangulära extraljus, 100w)
Nu när dessa började bli lite slitna testade han att konvertera med 50W xenon i bilens befintliga helljusreflektorer och behöll extraljusen som referent.

Resultatet blev mycket lyckat. Orginalhelljuset med Xenonkonvertering gav ett anmärkningsvärt mycket bättre ljus än hur det var innan inklusive extraljusen!

Så slutsatsen blev: Extraljusen överflödiga.

Jag tror att man får ett mycket gott resultat genom att göra på detta billiga och enkla sätt. Även mindre glas i fronten som kan få stenskott.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Javisst, xenon har en viss fördröjning, vad kan det handla om..2-3 sekunder, innan maximalt ljusutbyte sker. I mitt tycke en vanesak. Smaken är som baken =)
Vill man inte ha ett par tre stora extraljus fram skulle jag iaf fundera på att xenonkonvertera.

I 90 km/tim hinner bilen färdas 75 meter under 3 sek.
75 meter med dåligt lyse en mörk natt på ex en skogsväg?
Nej tack!
//W
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

90 Km/tim på en skogsväg på natten? Med husbil? :wideeyed: :D
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

I 90 km/tim hinner bilen färdas 75 meter under 3 sek.
75 meter med dåligt lyse en mörk natt på ex en skogsväg?
Nej tack!
//W

Men hallå!!!!! Tills full effekt uppnås.... att du nästan har samma effekt som halogen från början är kanske oviktigt....

Nåja, var och en gör vad han tycker är bäst.... Och sen de som växlar över till helljus precis innan mötesögonblicket har en särskild plats i mitt hjärta :mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Men skogsväg? Jag kör inte 90 Km på en skogsväg på dagen, det håller väl ingen normal husbil för? :)
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Ett par prisvärda lampor är SIM och gör sedan en xenonkonvertering på dom och sätt dom på en ramp monterade ovanför regskylten och stabiliserinsstagen.

Du kan även montera xenon på halvljuset men det är inte besiktningsgodkänt ställ ner räckviddsjusteringen så dom inte bländar men jag byter bara före bes , det finns så många kassa halogenlampor som bländar mera .

Om man skulle xenonkonvertera bilens befintliga lampor, vad behöver jag för prylar då och var köper man detta till ett rimligt pris? Lamphuset i husbilen består ev två strålkastare en för halv och båda för helljuset, konverterar man båda? det var främst helljuset jag tänkt mig att förbättra, men kan man få bättre halvljus också så är det inte helt fel. Då bli kostnaden den dubbla antar jag.
//Nilhen
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Finns massor med försäljningsställen. Priset jag uppgav var för 1 kit, 2 lampor + ballaster och kablage (plug and play) 50w som är lämpligt till helljuset.
Prisuppgiften gäller h1, h3, h7 lampor och var från en av de större återförsäljarna. Vågar inte skriva mer ingående då reklam ej är tillåtet ;)

Men tänk på som med allt annat, man får oftast vad man betalar för.

1295:- för ett kit från en stor firma tycker jag är prisvärt. Sen att inga ingrepp på bilen behövs gör ju saken roligare =)

Det finns billigare och även massa kit av dålig kvalitet på marknaden också.

Jag gissar att du har H7 på halvljuset och H1 på helljuset dvs halvljuslampan ändras inte när du slår på helljuset (1 glödtråd)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Det är inga problem men att konvertera halvljuset är inte godkänt enligt bilprovningen men det är det heller inte att montera 100wattare heller så det är bara byta halvljuset då .

Det som behövs är ersättningslampor Xenonlampor till dina originallampor
och i dessa paketen finns även dom ballasterna som behövs .
Då kopplar du bara in + & - som gick från halv eller helljuset till dom kabelskorna som skall till ballasten .

Allt är snabbkontakter .

Original har bilar 4300K eller 5000 Kelvin men jag tycker att 6000 Kelvin ger bäst ljus men det kan bli så vitt så att dom stora skyltarna i sig blir lite bländande medans 4300K & 5000K ger ett behagligare ljuse .


Ett bra kit kostar ca: 800:- och då är det kvalitetsgrejer .
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Hittar man ett 50w kvalitetskit för 800:- ? Då är det ju inget att tveka på!

Vet att 35w kiten brukar ligga runt de pengarna.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

En fundering med xenonkonvertering av bef. lampor. Man monterar ballaster och bytar ut glödlampan mot en xenon lampa, men "lamphuset" är det samma, då borde inte ljusbilden förändras, alltså inte längre/bredare ljus, utan starkare/vitare ljus i befintlig ljusbild. Vill man ha ett längre ljus, så är det kanske ändå extraljus som gäller.
Tänker jag rätt eller fel?
//Nilhen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Reflektorn har kapacitet att lämna bättre än vad glödlampan klarar av att lämna så när du får in en Xenon så blir det längre också men extraljuse ger ju så mycket mera .

Det finns 1 ställe som har AllinOne ballaster = man borrar ett 25 mm hål i kåpan och monterar ballasten i locket och alla kablar kommer innanför .
Se här ( ej min hemsida men min lampa) http://www.nascom.se/images/all-in-one.jpg
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Jag har monterat fjärrljus i dimljusöppningarna samt delat en ramp i två delar och monterat i "fotstegen"



// Bengt

Har säkert sagt det förut det är så jävla snyggt gjort så du borde ta patent. Önskar info var du köpt prylarna och hur du installerat (kopplat) det. Skicka gärna brev eller mail.
 
F

F.d. 9573

Guest
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

fiat1081ec.jpg

Frontbåge 60mm rosstfri.


Art.nr. FIAT1081EC
Pris: 6375.00 kr (5100.00 kr exkl. moms)
http://www.truckparts.se

TRKPBOH_34.jpg

Artikelnummer: 2113-16540
4 490 Sek
TRKLITEBAR_BP.jpg

Artikelnummer: 2189-16747
2 290 Sek

Trucker
http://estore.e-butik.se/
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Jag måste säga att jag har väldigt svårt för dessa klumpiga Roo-bars tillsammans med jätteextraljus. Kunde man inte montera en liten ljusramp högt i stället? Kanske t.o.m. på taket, då blir det bra spridning och räckvidd ändå! :)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Våran bil är inte Fiat men kanske principen kan användas i en Fiaten också!!
 

Bilagor

  • 2011-09-06 15.47.13.jpg
    2011-09-06 15.47.13.jpg
    1,5 MB · Visningar: 32
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Jag måste säga att jag har väldigt svårt för dessa klumpiga Roo-bars tillsammans med jätteextraljus. Kunde man inte montera en liten ljusramp högt i stället? Kanske t.o.m. på taket, då blir det bra spridning och räckvidd ändå! :)
Strålkastare får inte sitta ovanför förarens ögon och maxhöjden är 150 cm, Plogbilar får dock ha strålkastare högre monterade för att kunna se något.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på var man kan montera extraljus på en Fiat Ducato 2011

Strålkastare får inte sitta ovanför förarens ögon och maxhöjden är 150 cm, Plogbilar får dock ha strålkastare högre monterade för att kunna se något.
Den regeln är så vitt jag vet borttagen för flera år sedan.
Varenda tradare har numera 500 Watt fjärrljus på taket.
//W
 
Toppen