• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på ny 4G router

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte köpa en router till husbilen.
Har iof inga problem med just det, men..
Jag skulle vila ha en router som enkelt kan kopplas upp mot campingar (och övriga ställens) fria wifi och skicka ut det i bilen.
När detta inte finns tillgängligt så kör vi på 4G och då via yttre antenn (Mimo).
Kör idag på en gammal Tele2 Huawei med en Mimo puck monterad uppe på ac:ns lock (högsta punkten).
Har ni några vettiga förslag som inte kostar skjortan?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag måste ha fått en måndagsexemplar då min kopplade ner wifi med jämna mellanrum och hastigheten var bedrövlig. Testade med kabel direkt i datorn och oftast låg hastigheten runt 2 Mbit/s. Det är på gränsen att streama tv från Chromecast eller Apple tv. Jämförde med en Tp-link 4g router. Dator och kabel. Teltonika 20mbit/ och Tp-link 65 Mbit/s med samma simkort. Kanske att det är något fel i inställningen på Teltonika.
I inställningarna kan du välja om den ska ligga låst på 2/3 eller 4G eller växla automatiskt.
Eftersom den i autoläge föredrar 4G så kan det bli så att den ligger uppkopplad mot 4G med dålig signal (låg hastighet) och skulle få bättre på 3G.
Det problemet hade jag i stugan. Fick läsa manuellt till 3G.
Det kanske är problemet för dig med?
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag installerade en Teltonika Rut 240 i husbilen med en Mimo antenn på taket. Hur jag än bar mig åt så fick jag inte upp mer än ca 20Mbit/s. Oftast så låg jag på 2 Mbit/s när jag körde padda och Chromecast samtidigt. Telefonen på 4g hade vid samma mätningar minst tre dubbel hastighet.

Kollade runt på nätet och där stod det att Teltonika egentligen inte är lämplig för konsumentanvändning utan är gjord för industriell användning för att styra maskiner etc. Annas är det ju en mycket behändig och tålig router.
Jag kör också med en rut 240 och får runt 20mbit där jag på samma ställe får ut runt 120mbit med mobilen. Har dock sällan behov för mer än 20mbit då det bara är jag och ibland frun som använder det.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
I inställningarna kan du välja om den ska ligga låst på 2/3 eller 4G eller växla automatiskt.
Eftersom den i autoläge föredrar 4G så kan det bli så att den ligger uppkopplad mot 4G med dålig signal (låg hastighet) och skulle få bättre på 3G.
Det problemet hade jag i stugan. Fick läsa manuellt till 3G.
Det kanske är problemet för dig med?
Det är inte problemet, har hela tiden haft full signalstyrka på 4G. Har egentligen bara använt/testat Teltonika routern i stadsmiljö med bra täckning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är inte problemet, har hela tiden haft full signalstyrka på 4G. Har egentligen bara använt/testat Teltonika routern i stadsmiljö med bra täckning.
När jag testade min hemma så fick jag ganska låg hastighet på den i jämförelse med telefonen men när jag var ute i obyggden å helt utan mottagning på mobilen gick det hyggligt att surfa via routern.
Testa och gör en reset av routern och gör om inställningarna. Kanske något fel där.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Det är min erfarenhet också, campingarnas Wi-Fi brukar för det mesta vara så belastat av användare så den är i princip oanvändbar, ibland så säger sig campingarna ha Wi-Fi tillgång, men då bara vid receptionen :confused:! Så jag köpte föregångaren till den här TP-Link Archer MR600, som nu finns på Kjell & Company för ett riktigt bra pris TP-link Archer MR600 4G-router med modem AC1200 - 4G-router och kör med ett Telenor kontantkort som jag har haft riktigt bra täckning både i obygden uppe i Norrland, samt även i Norge och Finland.
På din TP-Link kör du 12V eller 230V?
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
När den sitter i husbilen kör jag med 12V (13-14V)
När den är reserv till fibern hemma kör jag med 230V adaptern
Vi har plockat bort TV:n (eller rättare sagt aldrig haft någon) i det skåpet finns ett 230 uttag och cig-uttag som är ström i hela tiden. Tänkte koppla in den där med 12V, därav min fråga. Såg att Kjell & CO hade adaptrar för detta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har plockat bort TV:n (eller rättare sagt aldrig haft någon) i det skåpet finns ett 230 uttag och cig-uttag som är ström i hela tiden. Tänkte koppla in den där med 12V, därav min fråga. Såg att Kjell & CO hade adaptrar för detta.
Jag har kört min på 12v i 4år inga problem,klippte kabeln kopplade in den direkt på bilens 12V.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har kört min på 12v i 4år inga problem,klippte kabeln kopplade in den direkt på bilens 12V.
Jag vill minnas att det var Knut som i en tidigare tråd påpekade att de flesta elektronikprylar med 12V-ingång har en eller flera spänningsomvandlare som tar ner spänningen till vad elektroniken behöver. Och att dessa vanligen tål 15V in, eftersom det är vad bilelektronik behöver. Så det finns inte någon anledning att också tillverka omvandlare som bara tål t.ex. 13V eller 14V.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Påminner om band 28...

Var bara säker på att din nya router klarar band 28, där bygger de flesta svenska operatörerna ut sina 4G nät utanför de stora tätorterna. Det säljs fortfarande massor av routers som inte klarar band 28. /GB
Tack för informationen om detta med 4G och band 28 Rulleriet! Ser nu att min Tp-link MR 400 inte klarar av detta, så det blir till att inhandla en ny router snart!
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Tack för informationen om detta med 4G och band 28 Rulleriet! Ser nu att min Tp-link MR 400 inte klarar av detta, så det blir till att inhandla en ny router snart!

Tyvärr är det så,
men MR600 klarar band 28, som nu är vanligast i de sk obygderna.

Fult av leverantörerna att inte upplysa om det här och fortfarande sälja tex MR400.

Numera ger min MR600, och mobilen inställd på att tillåta WiFi samtal, täckning för samtal, trots att mobilen inte klarar band 28. Gäller på min favoritplats för fricamping.
/GB
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Tyvärr är det så,
men MR600 klarar band 28, som nu är vanligast i de sk obygderna.

Fult av leverantörerna att inte upplysa om det här och fortfarande sälja tex MR400.

Numera ger min MR600, och mobilen inställd på att tillåta WiFi samtal, täckning för samtal, trots att mobilen inte klarar band 28. Gäller på min favoritplats för fricamping.
/GB
Det är denna som jag tänker mig. Bra pris nu.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En rask sjekk på nettet, Huawei B535-333 4G LTE sin orginale strømforsyning gir 12V maks 2A. Så den burde kjøre direkte fra bilens 12V. Eneste utstyr på 12V som jeg har testet som ikke fungerte tilfredstillende på drift fra bilens 12V var en Phillips TV, orginall adapter til den ga 12,5V og noe lavere enn det så fungerte den ikke. Merkespenning på adapter var 12V.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Som input i debatten kan jag nämna att jag tidigare i husbilen hade en Huawei B525 som tålde vilka volt man än kasta på den. Upp till 14.4 när laddning står på osv.

Bytte till en ZTE MF286d som är extremt kinkig med spänningen. Den fungerar mellan 12.15 till 12.7 volt ungefär, allt annat bryter den på.

Har beställt en sådan här för att testa att driva den: Step Up och Down, Oberoende Ut 1.25V-26V. - PchButik

Kan vara något att ha i åtanke…
 
Toppen