• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på ny 4G router

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte köpa en router till husbilen.
Har iof inga problem med just det, men..
Jag skulle vila ha en router som enkelt kan kopplas upp mot campingar (och övriga ställens) fria wifi och skicka ut det i bilen.
När detta inte finns tillgängligt så kör vi på 4G och då via yttre antenn (Mimo).
Kör idag på en gammal Tele2 Huawei med en Mimo puck monterad uppe på ac:ns lock (högsta punkten).
Har ni några vettiga förslag som inte kostar skjortan?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Netgear Nighthawk M1 eller M2
Kopplar visserligen inte campingens WiFi vidare men camping-WiFi brukar ha bra mycket sämre bandbredd tillgänglig (för många som samtidigt använder den) än om du kör via 4G-nätet.

MVH
Hans
Jo visserligen.
Men det blir samtidigt kostsamt på 4G kortet när hela familjen sitter och tittar på Youtube.
Barnen brukar ha kört slut på sina 20Gb på telefonerna efter 10dar...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo visserligen.
Men det blir samtidigt kostsamt på 4G kortet när hela familjen sitter och tittar på Youtube.
Barnen brukar ha kört slut på sina 20Gb på telefonerna efter 10dar...
Det kommer troligtvis inte att funka på ett fritt wifi för barnen, dessa wifi klarar i bästa fall lite surfing.
Jag köpte ett Dovado Tiny ac som har den funktionen du söker, en gång på en ställplats i Tyskland lyckades jag få bra bandbredd via deras wifi, jag tror din lösning är ett obegränsat mobilt bredband i husbilen
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Netgear Nighthawk M1 eller M2
Kopplar visserligen inte campingens WiFi vidare men camping-WiFi brukar ha bra mycket sämre bandbredd tillgänglig (för många som samtidigt använder den) än om du kör via 4G-nätet.

MVH
Hans
Det är min erfarenhet också, campingarnas Wi-Fi brukar för det mesta vara så belastat av användare så den är i princip oanvändbar, ibland så säger sig campingarna ha Wi-Fi tillgång, men då bara vid receptionen :confused:! Så jag köpte föregångaren till den här TP-Link Archer MR600, som nu finns på Kjell & Company för ett riktigt bra pris TP-link Archer MR600 4G-router med modem AC1200 - 4G-router och kör med ett Telenor kontantkort som jag har haft riktigt bra täckning både i obygden uppe i Norrland, samt även i Norge och Finland.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en iNet GL-X750C6 som har precis den funktionen du önskar.
Den funkar som wifi-repeater i första hand och 4G-modem i andra hand.

Nackdel: Det följer med 230V-trafo för matningen som är 12V.
Jag frågade deras support vilka toleranser det finns men fick svar: Endast 12V, så jag byggde ett eget matningsdon som tar ner högre spänning till just 12V från upp till 16V
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en iNet GL-X750C6 som har precis den funktionen du önskar.
Den funkar som wifi-repeater i första hand och 4G-modem i andra hand.

Nackdel: Det följer med 230V-trafo för matningen som är 12V.
Jag frågade deras support vilka toleranser det finns men fick svar: Endast 12V, så jag byggde ett eget matningsdon som tar ner högre spänning till just 12V från upp till 16V
Finns en nackdel till, den säljs inte längre :-(
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en Teltonika RUT240. Den har tyvärr inte någon funktion för Wifi extender men den växlar automatiskt om från trådat till 3/4G.
Sedan sätter jag en lös repeater med accesspunkt funktion till WAN ingången på 240n.
De har en bra Tp-link (som jag har en lika i stugan sedan flera år (och som även tidigare använts som räckviddsförlängare till drönaren)) på Jula för 90:-
Båda dessa går att köra på husbilens skiftande 12V system.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Det är min erfarenhet också, campingarnas Wi-Fi brukar för det mesta vara så belastat av användare så den är i princip oanvändbar, ibland så säger sig campingarna ha Wi-Fi tillgång, men då bara vid receptionen :confused:! Så jag köpte föregångaren till den här TP-Link Archer MR600, som nu finns på Kjell & Company för ett riktigt bra pris TP-link Archer MR600 4G-router med modem AC1200 - 4G-router och kör med ett Telenor kontantkort som jag har haft riktigt bra täckning både i obygden uppe i Norrland, samt även i Norge och Finland.
Hur strömförsörjer man den? USB eller 12volt eller 220-adapter
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vill man vara framtidssäker satsa på 5G
Nighthawk M5 5G WiFi 6 Mobile Router är batteridriven och laddas via USB
Enda nackdelen är priset, det kostar att ligga på topp
 
Toppen