• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

förslag av ny systemkamera

F

F.d. 2911

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Nikon o Canon har nästan hela marknaden av systemkameror.
Vill man ha tillbehör typ objektiv så ska man inte köpa andra märken.
Jag köper aldrig nytt bara begagnat.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: förslag av ny systemkamera

Kameradelar köper man väl ändå nya eller.Nikon o Canon skall du köra in själv och lära dig använda dessa.
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Kameradelar köper man väl ändå nya eller.Nikon o Canon skall du köra in själv och lära dig använda dessa.

Jag fattar inte varför man skall betala dubbel så mycket om man inte behöver


Jag köpte nyligen en begagnad Nikon D3 nypris 47000kr beg pris 24000kr
Den är 1år gammal med 4000 exponeringar.Tittar man på beg objektiv så är det bara dumhetar att köpa nytt. Man lär sig lika bra med nytt som med begagnat.
Den stora skillnaden är att man får dubbel så mycket grejer om man köper beg.
 
Senast redigerad av en moderator:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: förslag av ny systemkamera

Någon måste ju köpa först och kanske gillar att ligga i framkant och kanske inte gillar att köpa utgågna Nikonmodeller eller hur
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Varför är det bara ett fåtal som visar sina bilder tagna med dyra kameror?

Levde man i den tron att ju dyrare kamerautrustning desto bättre bilder? Det är kanske därför som begagnatpriserna är så låga?
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Någon måste ju köpa först och kanske gillar att ligga i framkant och kanske inte gillar att köpa utgågna Nikonmodeller eller hur

Jupp det funkar bra för mig att någon tar värdeminskningen så slipper jag.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Ja tänk om det var så enkelt.
Köp en dyr kamera och få bra bilder.

Min erfarenhet säger att det krävs nog "lite mer" än en dyr kamera för att få bra bilder. De bilder som tas med min kamera är i alla fall i stort bara till för "egen konsumtion" och inte avsedda för ev. tävlan. Därför fortsätter jag envist med min praktiska kompaktkamera som dessutom nästan alltid kan vara med.:cool:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: förslag av ny systemkamera

Såg i en fototidning igår att det finns en tidning utan en massa tester o reklam o bara till för lärandet. Så den prenumenerar jag på nu.
Kolla denna länk www.firstfoto.se/fotoguiden /susanne
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Senast ändrad:
F

F.d. 2911

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Varför är det bara ett fåtal som visar sina bilder tagna med dyra kameror?

Levde man i den tron att ju dyrare kamerautrustning desto bättre bilder? Det är kanske därför som begagnatpriserna är så låga?


Har lagt in litet smakprov i en egen tråd, många av våra bilder används av uppfödare i deras annonser och på deras hemsidor t ex.

Nu frågade ju TS om tips på systemkameror och jag kan personligen säga att de vi har haft och har är väldigt enkla att använda.

D300 och D3 är betydligt enklare än t ex D80 där du måste gå in i menyerna för att ställa in, medan du i de större modellerna har allt inom tumme/pekfinger-avstånd. Då jag inte är så haj på det där att leta mig igenom menyer så passar det mig ypperligt.

Den kompaktkameran jag hade från början var så seg och nu tar vi uppemot 12-15 bilder i sekunden, det kan ingen kompaktkamera slå och det vi vill fotografera hinner inte försvinna utan vi har ett gäng bilder att välja mellan och det finns inte många som är dåliga, utan man raderar för att man har för många likadana och lika bra.

//Anne-Lie
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: förslag av ny systemkamera

Såg i en fototidning igår att det finns en tidning utan en massa tester o reklam o bara till för lärandet. Så den prenumenerar jag på nu.
Kolla denna länk www.firstfoto.se/fotoguiden /susanne
Kollade i denna i en affär i går, miss av mig det var fortfarande endel reklam m.m.
Men det var nog mindre med sådant får jag hoppas.
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Men vi som inte använder photoshop:(.
Har försökt att bli vän med det men tyvärr.
Moderskeppet lär ju vara jättebra med kurser mm.
Så är man intresserad av ps så är det nog bra.
Själv beskär jag bara mina bilder.

Prova Google Picasa !
Den är gratis, enkel och duger bra för alla bilder som inte skall ställas ut eller vara tidskriftsomslag !

Picasa 3: Gratistjänst från Google

Jim ;)
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Det beror på vad man gör av bilderna. Vi filmar och fotar. När vi sedan bränner en dvd är det trevligt att även fotona är i format 9:16, så man slipper sorgkanterna. Satsa på en kamera med 9:16 format.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: förslag av ny systemkamera


Hej
Har börjat lära mej om photoshop från Moderskeppet, som ju är helt gratis att antingen ladda hem eller ta live hos dom.
Enastående bra Tack för tipset.
Har också en dator med Lightroom2 i och har även där börjat så smått.
Iallafall beställt bok på svenska.
Har även så smått börjat köra RAW, men har inte kommit så långt.
Gert
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: förslag av ny systemkamera

Nikon o Canon har nästan hela marknaden av systemkameror.
Vill man ha tillbehör typ objektiv så ska man inte köpa andra märken
Jag köper aldrig nytt bara begagnat.

Stämmer nog inte helt, enligt Cyberphoto så har Pentax med två modeller på tio topp listan över sålda kameror. K-7:an har länge legat på en andra plats på listan
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Jag tror inte cyberfotos egna lista speglar försäljningen av systemkameror i världen.
 
Toppen