• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

förslag av ny systemkamera

karl peter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1507
Medlemskap
2025
Hej

Vi är i begrepp att köpa en systemkamera och nu undrar vi
om det finns någon ute i etern som har litet förslag till oss.
Vi har kolla in en Nikon D 3000 kan detta vara något?
Ska vara en kamera med autofokus

Hälsningar från Karl Peter:msn_dontknow:.
 
F

F.d. 13200

Guest
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 19161

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Canon D500 eller D550

Sätt bokstaven D i slutet så blir det rätt.

För övrigt väldigt trevliga kameror, kör själv föregångaren (till föregångaren till föregångaren) 350D men byter förhoppningsvis upp mig till en 550D för att stilla prylbegäret.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: förslag av ny systemkamera

Själv har jag canon Powershot sx10is och en canon 7d.
Kan här säga att canon sx10 is är en canon kamera som tar jättebra bilder och med en bra zoom med bildstabilisator även den går att filma med.
Misslyckas i stort sett inte med någon bild.
Lätt att bära med sig.
Canon 7d har jag inte testat så mycket än pga vädret, lite rädd för snöflingorna skall hitta på ngt dumt och sedan halkan.
Eftersom jag har ett regält objektiv på, så går väl ngt sönder om jag halkar på en isfläck.'
Men snart är det vår o då kommer 7d att användas mer.
Men powershot`en har jag med mig ut dagligen./susanne
 

Cinna & Svenne

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1974
Medlemskap
2026
Sv: förslag av ny systemkamera

Jag har en Nikon D 3000 och tycker att den är super bra, lätt meny och smidig att använda.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: förslag av ny systemkamera

Hej

Vi är i begrepp att köpa en systemkamera och nu undrar vi
om det finns någon ute i etern som har litet förslag till oss.
Vi har kolla in en Nikon D 3000 kan detta vara något?
Ska vara en kamera med autofokus

Hälsningar från Karl Peter:msn_dontknow:.
Hej,
Jag skulle rekommendera att du går upp ett snäpp och köper en NIKON D5000.
Titta på vilket objektiv som följer om du köper ett paket, jag köpte med ett NIKKON 18-105 mm zoom. Jag är helnöjd:).
Fick ett råd från en fotograf att hellre välja en lite för avancerad kamera än att växa ur en enklare alldeles för fort. Skulle rekommendera att du går fotokursen som brukar ingå i kameraköpet, man fick massor av bra tips och råd.

Mvh Pernilla
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Köp Nikon eller Canon det finns inte begagnade objektiv till dom andra.
Jag kör med Nikon har haft en D80 har nu en Nikon D300 och en Nikon D3.
Kolla på begagnat på fotosida eller blocket är mitt tips.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: förslag av ny systemkamera

Allt är en prisfråga. Nikon D3, D3s, D3x D700 skulle jag glömma bort på en gång. De är inga kameror man släpar med på promenaden.
En D3 med normalzoom 24-70/2,8 kostar ca 60000-65000,- kronor och väger över 3 kg. De är fullformatskameror dvs bildsensorn är 24x36 mm stor som på den gamla goda Leica-tiden och de behöver därför större, tyngre och avsevärt dyrare objektiv än systemkameror med den mindre bildsensorn.
Dessutom har de inga förprogrammerade programinställningar för amatörer, då de är avsedda för kunniga fotografer.
En typisk uppsättning av gluggar är:
14-24mm/2,8 - 18000,- kronor
24-70mm/2,8 - 18000,- kronor
70-120mm/2,8 - 16000,- kronor
105mm/2,8/ Macro/micro - 9000,- kronor
50mm/1,4 - 5000,- kronor
För Kanarieöranas semester räcker kanske en 24-120mm/3,5. Det är ett av Nikons sämsta gluggar, men det duger för att ta en bild av svärmor. Priset ligger mellan 6000,- och 7000,- kronor.
D700 har en inbyggd blixt, men glöm den om du vill använda proffsgluggar. Vid korta brännvidder får du en skugga av objektivet i bildens förgrund. Då får man använda en extern blixt för mins 2500,- kronor
Mitt råd är att köpa en kompaktkamera om du inte ställer mycket höga krav på bilderna och om du inte vet så mycket om fotografering.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2911

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

En begagnad Nikon D40 eller nikon D60 dom finns nästan gratis på blocket.
Eller en liknade Canon.
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Hej. Måste det vara en "riktig" systemkamera ?
Själv har jag en Olympus SP-560 UZ. 18 ggr. optisk Zoom, 8 megapixel, bländare 1:2,8-4,8, bildstabilisator, optik med brännvidd 4,7-84,2, d.v.s. en utomordentlig närbildsmöjlighet+ en lång zoom.
Kameran har alltså fast optik, men jag saknar inte att som på den "gamla goda tiden" behöva bära med sig en hel väska med olika objektiv. (Hade tidigare en Pentax Spotmatic med 6 olika objektiv).
När man väl fått dit rätt objektiv hade många gånger motivet försvunnit + att hustrun hann bli irriterad över att få stå och vänta tills jag plåtat klart.
Lycka till med kameravalet!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: förslag av ny systemkamera

Jag håller med, jag har en Sp-570 UZ, jag saknar inte systemkameran.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: förslag av ny systemkamera

Jag har också en Olympus långzoomare 18 ggr. Det är en förträfflig kamera på många vis men saknar den riktiga skärpan som en större sensor ger. Jag använder den framför allt när jag behöver längre brännvidd.

Därför skaffade jag en Olympus Pen EP-1 som är liten och lätt och är utrustad med Micro Four Thirds-systemet och ger framför allt skarpare bilder tack vare större bildsensor och bättre optik. Det är den kameran som använts till de flesta bilderna på: http://www.husbilsklubben.se/forums/t38639/
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: förslag av ny systemkamera

Den verkar också trevlig, ett mellanting det också, men du kommer fortfarande inte bort från att släpa på lösa delar och byta "gluggar"!

Montreal
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: förslag av ny systemkamera

Jag släpar inte på några lösa delar och byter sällan objektiv. Klarar mig för det mesta med en 3 ggr zoom.

Men jag får mycket skarpare bilder än med en kompaktkamera och det är ju huvudsaken. Oskarpa bilder kan man få av många orsaker så det känns bra att ha eliminerat en av dem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: förslag av ny systemkamera

Jag tycker nog att 10x zoom är det minsta om man skall fotografera olika saker utomhus, men huvudsaken är ju att man är nöjd själv?!

:yes:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: förslag av ny systemkamera

Som Anders skulle jag satsa på en Pentax Kx. Flera av Pentax modeller får bra kritik när de testas.

Det verkar som Nikon och Canon drar många köpare till sina konsumentmodeller tack vare sin proffsmodeller i 50 000 kr klassen, där regerar dessa två märken helt klart
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: förslag av ny systemkamera

Efter många timmar på nätet och talrika recensioner, samt praktik men både systemkamera, kompaktkamera och provande av båda micro 4/3 kameror som finns, blev det igen en kompromiss....

En Panasonic Lumix DMC-FZ38, har använt den en månad och jag är nöjd. Mycket nöjd.

Visst kan jag kanske få lite, lite bättre bild med systemkamera med stor sensor men det kostar, besvär och bärande och långsam tagning med val av objektiv osv.

Panasonic ger även möjlighet till RAW-bilder med möjlighet till "egen" framkallning.

hälsning
jyrki
 
Toppen