• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

försäljning av husbil

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Hej en tanke har slaget mej. Många husbilar på Blocket just nu! Är det många som har beställt nya. eller är det många som tänker byta, eller beställa från Tyskland.
Kul att om ni skulle kunna svara om inte annat för att få en förklaring till alla bilar på blocket.
Mot när jag skulle köpa för några år sedan.

F

F.d. 24280

Guest
Sv: försäljning av husbil

Visserligen lite dyrare,men jag köper alltid hos auktoriserad husbilshandlare.Då har man i alla fall lite garantier i fall:) :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Skogis!
Möjligen börjar folk bli lite rädda för stigande drivmedelspriser och miljöavgifter och säljer av sina bilar för att inte bli tagna på sängen när ny teknik (kanske bränsleceller) ska ersätta dagens egentligen ganska omoderna explosionsmotorer; konstigt ord, men jag tror det heter så. Växande ozonhål, växthuseffekter m.m. måste snart ta´s på allvar, annars blir det besvärligt för kommande generationer. T.o.m. amerikanarna börjar långsamt begripa att oljeeran snart är slut.
Det var kul så länge det varade, men allting har en ände, även oljeberoendet.
Domedagsprofeten Jappe

Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Det "domedagsprofeten" Jappe skriver, tror jag också, innehåller en stor portion sanning varför många börjar "dra öronen åt sig". Lite av detta ser man bland fonder och aktier, där dessa företag som satsat och satsar på alternativa energikällor, verkligen blomstrar.
Man börjar skönja slutet för olje eran. Många biltillverkare ligger också långt framme i sina ansträngningar att få fram ny teknik på motorer.
Gemeneman är tyvärr tvungen att älska det nya läget, trots alla nya och tyngre skattepålager- Och här spelar nog inte färgen på regeringen någon roll, utan man får "bita i det sura äpplet" Får man tro vissa experter är klockan fem i 12 och det är hög tid att agera.
Tro nu inte att jag är en typisk miljöprofet, utan jag har precis som många andra börjat inse vart det lutar med vår miljö.
En hel del av husbilarna på blocket är bensinbilar. Vissa påstår att deras bilar drar "ca" 1,5liter milen vid "ca" 100 km /tim. Andra säger att det ligger på 2 l milen. Tar man då snittet på (3,5 / 2) får man 1,7 l och detta då gånger priset per litern, då kostar framförandet cirka 20 kr per mil. Det blir en hel del pengar på milen man tänkt köra.
Oftast har,kanske just därav, bensinbilarna gått väldigt lite. Samtidigt är dom också i,för sin ålder, i bra skick. Ja sedan kan man naturligtvis lägga in andra faktorer också,vilket man kanske bör göra,för att få fram en mer rättvisande syn, bensin kontra dieselbil.
Då blir matchen jämnare.

mvh
Werner

P

.PGS Hymer

Guest

Domedagsprofeten ? Nej jag tror det är så enkelt att det är mer husbilar till salu nu på hösten kan bero på att det är en tid på året som passar folk att byta.Sommarn är slut,man åker runt och kollar in hos handlare och mässor och blir sugen på något nytt och gör en bättre affär och sälja själv.? + att det har
ökat lavinartat + all import..husbilar är poppis nu.visst ska man värna om miljön ,men svenska bilparken är inte det stora problemet för hisonskiktet,med 1 prommile bidragande.Nej jag hoppas och tror det är att folk gillar det här med att ha husbil är livet,ps.dom kan väll inte vara sämre än oss. blink

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Elmia-mässan är det enskilt största försäljningstillfället i Sverige. Det kan vara en anledning till att det kommer ut ett antal begagnade husbilar på marknaden nu.

F

F.d. 839

Guest

.PGS,

Haller med dig, ser samma tendens pa kontinenten. Det finns atskilliga husbil marknaden och om jag raknar ihop dom allra mest kanda sa finns det ca 5500 husbilen till salu pa kontinenten.

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

hej.Kanske det beror på FIATS "eminenta" kvalite att så många husbilar är till salu.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej, jag är övertygad om att detta med många bilar till salu är en följd av det ökade intresset och många som byter till nya bilar. Vad jag förstått är det många kontrakt som skrivits på Elmia och det renderar i många bilar till salu. Var i höst i Tyskland och skall vi komma upp i deras mängder av husbilar så kommer det att omsättas en hel del.
Kjelle

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Kan det vara så att Tyska bilar annonseras ut på Blocket för att man ska kunna göra "affär" på dom? Det syns ibland att bilderna är från Tyskland. Såg en ny -08 Adriatik 660SL för 529000 vilket är riktigt billigt. Trots det är bilen kvar Adria 660ls ....

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej!
Min tro är att på Blocket finns 90% handlarbilar typ Forsbergs och Bengt i Ö.Bengt i Ö har 143 bilar på Blocket.Jag tror att många byter upp sig till nytt och så har handlarna svårt att bli av med det begagnade.
Anders.B

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Husbilsförsäljningen nya bilar har i ÅR ökat med 29 %, vilket naturligtvis får marknaden i övrigt att röra på sig en hel del. Enligt naturlagarna borde beg-marknaden öka med 30-40 %. Simma lugnt, tappa inte tron på din övertygelse om att husbil .................... e det ända rätta! Frihet, lugn, aldrig veta var du hamnar, vilka du möter, och allt annnat....
Fredrik

F

F.d. 2774

Guest

Vi har alldeles nyss köpt "ny" husbil. Vi sökte ett bra tag på Blocket bla. innan vi började åka runt till olika husbilsförsäljare. Till slut bestämde vi oss för att köpa hos Forsbergs Fritidscenter, ett husbilsföretag som vi verkligen kan rekommendera. Vi kände oss jättetrygga, alla på företaget har sina givna roller och vet vad dom ska göra, allt var klart när vi kom för att hämta den nya bilen. Vi gick igenom den och hittade lite småblessyrer som vi påpekade och direkt åtgärdades dom, utan något knussel.
Visst kostar det att köpa från en auktoriserad firma, men blir man så här bra bemött så tycker vi att det är värt dom pengarna.:yes:

Toppen