• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Att försäkringsbolagen på eget bevåg avgör när man är trafikfarlig & höjer premien är ju befängt. För det är ju så det är tänkt att fungera.

Om man tänker sig scenariot att den alltid laglydige & försiktige föraren distraheras & passerar en kamera några kilometer för fort, ett kort tas & han får böter. Skall detta rendera högre premie & vem avgör? Den enskilde tjänstemannen på försäkringsbolaget?

Om bolagen skulle få tillämpa detta på hastighetsöverträdelser så ligger vägen öppen för höjningar pga. andra orsaker.

Att sedan tro att den laglydige skulle få lägre premie är ju väldigt naivt. Det har väl aldrig hänt att ett försäkringsbolag meddelat en försäkringstagare att hans premie sänks. Enda sänkningen man får är rabatter om man har flera försäkringar i bolaget eller om man hotar att byta bolag.

Om man ska hålla koll på trafikanterna så skall detta skötas av staten & inte av enskilda intressenter på marknaden.

Man kanske skulle fråga sig var tidningen Husbil & Husvagn fått dessa uppgifter ifrån. Finns det någon som helst substans i detta? Det kanske bara är ett utslag av nyhetstorka?

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Jag tycker nog att inställningen att bolagen bara är profithungrande parasiter genomsyrar en hel del av inläggen i tråden. Precis som att vi är någon form av offer och inte köpare av deras tjänster.
Och nej, inte sjunker premien direkt ofta av sig själv om man inte är aktiv i sina val och väljer ett bolag man tycker är bättre eller har en bättre prissättning.
Vi har väl alla märkt hur bolagen prissätter i princip samma försäkring helt olika?

Väljer man trots det ett dyrare bolag är det förmodligen för att man värdesätter något annat högre hos det bolaget och är då villig att betala mer för det. Precis som det skall vara.

Är som sagt själv väldigt tveksam till registreringen men ser ju att det skulle bli mer rättvist om dom som kör som idioter och (får vi utgå från) skapar högre skadekostnader får betala mer än dem som kör mer ”vettigt”. Ungefär som att ålder, hemadress, bilmodell och körsträcka redan idag påverkar vår premie. Det verkliga körbeteendet skulle faktiskt bli mer rättvist än dagens trubbiga parametrar.

Jag tror du uppfattar inläggen annorlunda än vad skribenterna avser.
Personligen skrev jag som jag gjorde som ett kallt konstaterande utan inlägg av värdering. Värderingen kom först I ditt inlägg, som lätt kunde tolkas som svar på mitt inlägg.

Nej, jag har inte märkt att priser mellan samma försäkring skiljer nämnvärt. Gör det det finns oftast små men ack så betydelsefulla skillnader i avtalen vilket i praktiken innebär att jämförelsen mellan annat bolags motsvarande försäkring blir som att jämföra äpplen med pärron.

Håller dock med om att det är bra att man som konsument kan välja précis det man vill ha. Dvs. de skillnader som finns gör att nästan alla kan hitta en försäkring som passer just dem. Även om prissättningen ibland är minst sagt diskutabel. Fast det är en helt annan fråga.

Nog om detta vi har samsyn I frågan om övervakning avseende hastighet från försäkringsbolagens sida och det var ju just vad denna tråden handlade om.

Kör snyggt!
// Niklas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

I vissa stater i USA har försäkringsbolagen tillgång till myndigheternas register över trafikförseelser.
Åker du dit för fortkörning så får du förutom böter, också förhöjd försäkringspremie eftersom du då betraktas som trafikfarlig. I princip blir försäkringen dubbelt så dyr.
Om det gäller i alla delstater vet jag inte.
Om man tänker efter är idén inte så dum, men i Sverige är dylikt förfarande inte tillåtet.

Man tog även bort hastighetsbegränsningen (fri fart) på vissa highways, samt chockhöjde samtidigt böterna vid omdömeslös körning i vissa delstater, olyckorna minskade:)

Det är inte farten som dödar, det är de plötsliga stoppen.:cool:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det är inte farten som dödar, det är de plötsliga stoppen.

Som på swengelska blir: ! It*s not the fart that kills, it*s the smell".
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Om är ett ord som ibland får väldigt stor vikt. ;-)

Minskat risktagande kommer sig tyvärr inte av den här typen av påtryckningar. De som redan idag har högt risktagande (låg riskmedvetenhet) tror ju sig kunna klara sig undan allt från olyckor till polisingripanden. Denna inställning "jag klarar mig" ändras inte pga. mer övervakning/kontroll så till vida den inte består av fler synliga poliser.

Däremot kommer de som redan idag har ett lågt risktagande (dvs. redan idag är säkra förare) att öka. Men resultatet (antal dödade/skadade trafikanter) påverkas inte positivt av en sådan här åtgärd. Inte negativt heller, däremot ökar "intrånget" i vår integritet men utan reell vinst.

Har nog annorlunda tankar;

# Ett försäkringsbolag siktar naturligtvis alltid mot att minska sina utgifter och fördela premierna ännu "rättvisare" mot oss som kunder (= grunden för uträkning av våra enskilda premier)!
# Ett av f-bolagens medel för att beräkna rättvisare premier till olika kunder/risker kan vara att mäta verklig hastighet i förhållande till skyltad, dvs MAX-hastighet gäller självklart för alla fordonsförare, det kan väl inte vara så konstigt! Om man med detta initiativ/"uppfostran" lyckas sänka "överhastigheterna" för en del av oss så leder redan det till minskade trafikskador generellt. Vill man inte acceptera gällande lagar och trafikregler pga integritetsproblem (hur svårt det nu kan vara) så är det tom frivilligt, man kan ju betala sig fri med en trolig högre riskpremie.
# En lägre hastighet leder generellt/alltid till lägre skadekostnader, där man bla räknar in lättare/svårare personskador (dvs inte bara dödade) för förare resp motparter, motsvarande för de inblandade fordonen ... etc!
# Betr "intrånget" i vår integritet? Man kan ju vända på detta och fråga sig; ska integritet skydda "brottsoffren/samhället eller dem som bryter mot beslutade lagar och trafikregler (pga att de inte accepterar, inte tror på dem, gäller andra men inte mig) ... !
# Tycker att det är helt OK med allt som syftar till att lugna ner dagens trafik som utan kontroll tycks bli allt vildare, där alltfler tar för givet att det är helt Ok att bryta mot de mest elementära regler - som alla med körkort borde ha lärt sig i bla körskolor ... !

Att farten i normalfallet inte kan kopplas till följdkonsekvenser av en verklig olycka som är rent nys och saknar täckning. De som inte vill inse detta borde be att få bevista olika experimentella verifierande krockprov i t.ex Volvos krockcenter/lab i syfte att förstå att person- och övriga bilskador/krockkrafter visst kan relateras och förklaras av olika farter (oavsett om de är tillåtna eller inte)!
Dvs farten utgör en utmärkt och av försäkringsbolagen användbar koppling till följdkonsekvenser i form av skadekostnader resp fördelning av försäkringspremier!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Har nog annorlunda tankar;

# Ett försäkringsbolag siktar naturligtvis alltid mot att minska sina utgifter och fördela premierna ännu "rättvisare" mot oss som kunder (= grunden för uträkning av våra enskilda premier)!
# Ett av f-bolagens medel för att beräkna rättvisare premier till olika kunder/risker kan vara att mäta verklig hastighet i förhållande till skyltad, dvs MAX-hastighet gäller självklart för alla fordonsförare, det kan väl inte vara så konstigt! Om man med detta initiativ/"uppfostran" lyckas sänka "överhastigheterna" för en del av oss så leder redan det till minskade trafikskador generellt. Vill man inte acceptera gällande lagar och trafikregler pga integritetsproblem (hur svårt det nu kan vara) så är det tom frivilligt, man kan ju betala sig fri med en trolig högre riskpremie.
# En lägre hastighet leder generellt/alltid till lägre skadekostnader, där man bla räknar in lättare/svårare personskador (dvs inte bara dödade) för förare resp motparter, motsvarande för de inblandade fordonen ... etc!
# Betr "intrånget" i vår integritet? Man kan ju vända på detta och fråga sig; ska integritet skydda "brottsoffren/samhället eller dem som bryter mot beslutade lagar och trafikregler (pga att de inte accepterar, inte tror på dem, gäller andra men inte mig) ... !
# Tycker att det är helt OK med allt som syftar till att lugna ner dagens trafik som utan kontroll tycks bli allt vildare, där alltfler tar för givet att det är helt Ok att bryta mot de mest elementära regler - som alla med körkort borde ha lärt sig i bla körskolor ... !

Att farten i normalfallet inte kan kopplas till följdkonsekvenser av en verklig olycka som är rent nys och saknar täckning. De som inte vill inse detta borde be att få bevista olika experimentella verifierande krockprov i t.ex Volvos krockcenter/lab i syfte att förstå att person- och övriga bilskador/krockkrafter visst kan relateras och förklaras av olika farter (oavsett om de är tillåtna eller inte)!
Dvs farten utgör en utmärkt och av försäkringsbolagen användbar koppling till följdkonsekvenser i form av skadekostnader resp fördelning av försäkringspremier!

Som så vanligt, tyvärr, spetsas inlägg på forum till i något sorts syfte att vadå, försöka öka trovärdigheten i sitt egna resonemang?

Ingen har påstått i denna tråd, än så länge i alla fall, att skadorna som uppstår vid olycka inte påverkas negativt av högre hastighet. Ett sådant påstående är taget ur luften.

Jag spetsar till det åt andra hållet, nu vad det tjänar till. Om nu hastighet är så direkt farligt (orsak till olycka) hur kan det då komma sig att tävlingsförare (F1, RR-förare mfl.) inte allihop dör, de kör ju långt över de hastighetsbegränsningar som gäller på allmän väg?

Vi mildrar resonemanget en aning. Hur kan det komma sig att inte alla som kör fortare än skyltad hastighet orsakar olyckor och skadar egendom eller sig själva/andra, de kör ju för fort?

Hastighet som sådan är aldrig orsak till olycka. Däremot orsaken till att föraren valt att köra så fort så olycka inträffar. Eftersom inte alla trafikanter i den givna situationen skulle välja att köra i samma hastighet ELLER rent av gör det men har bättre förutsättningar så olycka inte sker, inträffar ingen olycka trots högre hastighet än skyltad maxhastighet.

Vid förbättringsarbeten jobbar man med rotorsaksanalys för att komma fram till RÄTT åtgärd för att minimera eller till och med eliminera en negativ händelse (olycka, haveri). Grunden i rotorsaksanalys och ständigt förbättringsarbete är att gå i mål (till botten) med vad som orsakar haveriet/olyckan.

Att fastna vid hastighet som orsak till olycka är nästan aldrig rätt (undantag kan finnas). Och rent generellt är det oftast inte den grundläggande orsaken utan brist på omdöme/riskmedvetenhet.

Om man vill välja den enkla vägen men med resultatet att aldrig lyckas fullt ut med att åtgärda problem skall man fortsätta stirra sig blind på hastigheten som sådan. För den är enklast att jobba med och kostar minst.

Man borde kanske parallellt med att jobba med tekniska lösningar för att övervaka hastigheten satsa på att förbättra körkortsutbildningarna och kanske ställa krav på fortbildning även efter taget körkort (bara ett exempel). Fast nu har vi hamnat långt utanför ämnet för tråden.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Som så vanligt, tyvärr, spetsas inlägg på forum till i något sorts syfte att vadå, försöka öka trovärdigheten i sitt egna resonemang?


........................ Om nu hastighet är så direkt farligt (orsak till olycka) hur kan det då komma sig att tävlingsförare (F1, RR-förare mfl.) inte allihop dör, de kör ju långt över de hastighetsbegränsningar som gäller på allmän väg?.............................

Vid tävling kör alla åt samma håll på speciella banor eller avlysta vägar. Dvs inga möten, ingen korsande trafik inga övergångställen mm och dessutom har tävlingsbilar speciella säkerhetsburar som skyddar föraren och ev kartläsare. Inga standardbilar är utrustade med sådana.
Jag undrar hur många tävlingsförare som hade omkommit utan dessa burar?
Dålig jämförelse tycker jag.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Som så ofta på den här hemsidan är det många åsikter. Men också många som inte läser fakta.

NTF skriver så här:

Fordon måste självklart framföras för att uträtta det som brukar kallas trafikarbete. Samtidigt måste vi lära oss att det är farten som dödar i trafiken! Ju högre hastighet desto fler och allvarligare olyckor. Sänkt hastighet ger större marginal om något skulle inträffa. Ju lägre hastighet desto större chans att du hinner reagera, uppfatta situationen och göra något åt den.

Kolla den här länken, den är källan till ovanstående och där står också annat vettigt (lite vid sidan av huvudtråden förstås):

http://www.ntf.se/laddaner/pdf/myter o sanningar hastighet.pdf
 

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det finns en hel del forskning på det här området där man bl.a kommit fram till följande faktorer: Olycka x2, Personskada x3, Död x4. Det innebär tex att en fartökning med 10km/h ger 20 % ökad risk för en olycka och vid inträffad olycka så ökar risken för en personskada med 30%, osv. Självklart är det här övergripande siffror och gäller inte för varje enskild situation utan beror givetvis även på tex var och när. Jag vet också att det här ämnet är känsligt eftersom alla är bra och duktiga bilförare och du väljer också givetvis själv om du vill lyssna till fakta eller väljer att blunda.

När det gäller försäkringsbolagens övervakning så lagras inga känsliga data hos dem på individnivå. Det enda som lagras på individnivå är hur lång tid av den totala körtiden som man har hållit gällande hastighetsbegränsning och den eventuella tid som man har kört i högre fart än tillåtet. Jag tror inget försäkringsbolag kommer att använda systemet i något straffande system utan tvärt om premiera de som håller rätt fart på vägarna. Du utgår alltså från din ordinarie premie och kan sedan belönas med rabatt på försäkringen om du häller dig till skyltad hastighet tillräckligt mycket. Det finns också en viss marginal i systemet eftersom du tex vid en omkörning ibland behöver öka din fart tillfälligt för att göra den säkrare. Men du om du inte gillar det här så finns vanliga försäkringar också kvar under överskådlig tid framöver.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Även idag spelas vissa data in i (vissa?) bilar med SRS (airbag) styrenheten.
Skulle airbag/bältessträckare utlösa lagras data om hastighet, G-krafter, decellation mm under en kort tid innan systemet löser ut, detta kan senare kan läsas ut av fabrikanten.
Detta kom till efter att man bluffat om att aibagarna löst ut och det "var därför man körde i diket/krockade".
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Som så ofta på den här hemsidan är det många åsikter. Men också många som inte läser fakta.

NTF skriver så här:

Fordon måste självklart framföras för att uträtta det som brukar kallas trafikarbete. Samtidigt måste vi lära oss att det är farten som dödar i trafiken! Ju högre hastighet desto fler och allvarligare olyckor. Sänkt hastighet ger större marginal om något skulle inträffa. Ju lägre hastighet desto större chans att du hinner reagera, uppfatta situationen och göra något åt den.

Kolla den här länken, den är källan till ovanstående och där står också annat vettigt (lite vid sidan av huvudtråden förstås):

http://www.ntf.se/laddaner/pdf/myter o sanningar hastighet.pdf

Att sådana enkla och självklara fakta ska behöva tydliggöras för bilförare som jag "umgås med" i trafiken idag skrämmer mig något, faktiskt. Men, OK, efter att ha kört taxi och buss i decennier så har jag lärt mig att "läsa" varje medtrafikant och innan jag har fått "svaret" så betraktar jag alla i trafiken som potentiella mördare. Hittills olycksfri, men... om morgondagen veta vi intet!

Jappe
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Vilka försäkringsbolag är det som gäller?
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Detta måste väl ändå vara ett skämt. Gäller detta även lastbilar så lär de premierna bli dyra. Vi svenskar får väl skämmas mot övriga Europa när det gäller hastigheter för om man kör 500 mil i Europa och trafikrytmen flyter på i en jämn och bra takt så kommer man över gränsen här hemma med alla dessa hastighetsgränser upp och ner. Det tar alldeles för mycket uppmärksamhet för föraren att hålla reda på vilken hastighet som råder på vägen då man dessutom Har minimalt med hastighetsskyltar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det finns en hel del forskning på det här området där man bl.a kommit fram till följande faktorer: Olycka x2, Personskada x3, Död x4. Det innebär tex att en fartökning med 10km/h ger 20 % ökad risk för en olycka och vid inträffad olycka så ökar risken för en personskada med 30%, osv. Självklart är det här övergripande siffror och gäller inte för varje enskild situation utan beror givetvis även på tex var och när. Jag vet också att det här ämnet är känsligt eftersom alla är bra och duktiga bilförare och du väljer också givetvis själv om du vill lyssna till fakta eller väljer att blunda.

När det gäller försäkringsbolagens övervakning så lagras inga känsliga data hos dem på individnivå. Det enda som lagras på individnivå är hur lång tid av den totala körtiden som man har hållit gällande hastighetsbegränsning och den eventuella tid som man har kört i högre fart än tillåtet. Jag tror inget försäkringsbolag kommer att använda systemet i något straffande system utan tvärt om premiera de som håller rätt fart på vägarna. Du utgår alltså från din ordinarie premie och kan sedan belönas med rabatt på försäkringen om du häller dig till skyltad hastighet tillräckligt mycket. Det finns också en viss marginal i systemet eftersom du tex vid en omkörning ibland behöver öka din fart tillfälligt för att göra den säkrare. Men du om du inte gillar det här så finns vanliga försäkringar också kvar under överskådlig tid framöver.

Det var värst vad du var insatt i detta. Vilket försäkringsbolag jobbar du på?

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Att sådana enkla och självklara fakta ska behöva tydliggöras för bilförare som jag "umgås med" i trafiken idag skrämmer mig något, faktiskt. Men, OK, efter att ha kört taxi och buss i decennier så har jag lärt mig att "läsa" varje medtrafikant och innan jag har fått "svaret" så betraktar jag alla i trafiken som potentiella mördare. Hittills olycksfri, men... om morgondagen veta vi intet!

Jappe

Lika mycket blir jag skrämd av hur stor bristen på källkritik florerar OCH eget tänkande. Helt plötsligt har NTF blivit någon sorts organisation som står för all fakta och allt annat är fel? Lite lustigt då att NTF de fakto stödjer arbetet med riskutbilningarna.

Nu råkar det ju dock vara så att kunskapen om hastighetens inverkan EFTER att en olycka har inträffat (innan det snabba stoppet) lärs ut och heller inte ifrågasätts i denna tråden...av någon. Trots att vissa tycks tro att så är fallet.

Hastigheten påverkar också oss förare så till vida att vi blir rädda och triggar reflexer som i sig kan vara förödande så till vida att det ofta får att att agera/göra fel utifrån vad som trafiksäkerhetsmässigt hade varit bäst för att reda ut en farlig situation.

Denna insikten i kombination med hur jag/vi som förare i stället bör köra i vissa givna situationer (för att inte starta dessa reflexer, som vi för övrigt inte kan träna bort) kan rädda många liv OCH skador på så väl fordon som materiel.

Tycker man detta låter fel/dumt eller rent av tråkigt kan man välja att låsa fast sig i analysen redan vid att hastigheten är den farliga och den vi skall/bör jobba med.

Vad var och en väljer att tro på och kanske också engagera sig i är upp till var och en, jag lägger inga värderingar vid det. Men kan bara konstatera att grundorsaksanalysen INTE är slutförd vid "Hastighet" som orsak till att en olycka uppkommer eftersom det är föraren som gör mer eller mindre aktiva val för att fordonet ens skall kunna uppnå någon hastighet att tala om.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det var värst vad du var insatt i detta. Vilket försäkringsbolag jobbar du på?

Bennie

Spelar det någon roll?

Om nu Hobby65TL jobbar på ett försäkringsbolag är det ju toppen. Då har vi ju fått i oss lite mer information från någon som med största sannolikhet vet mer än oss i frågan. Kanske kommer det mer?
Vila nu på hanen.
Vi har ju en tendens att börja skjuta vilt från höften här i forumet så fort någon försöker vidga perspektivet och utmana de bekväma ”så är det” inställningarna som många tyvärr lätt låser sig vid.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Den kategori fordon som förmodligen står för mest fortkörningar i trafiken är motorcyklar. Jag kan inte förstå hur det kan vara möjligt att motorcyklar inte behöver ha registreringsskylt fram? Visst går det att sätta en mindre men fullt läsbar skylt fram på mc:n. och har man foto med reg.nummer kan man ju också se om fordonet är skattat, försäkrat eller stulet och spåra ägaren.
Ursäkta om jag spårar ur lite men tråden handlar om att lagra körbeteende och mc-folkets körbeteende kan nog i många fall förbättras.
Åke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Den kategori fordon som förmodligen står för mest fortkörningar i trafiken är motorcyklar. Jag kan inte förstå hur det kan vara möjligt att motorcyklar inte behöver ha registreringsskylt fram? Visst går det att sätta en mindre men fullt läsbar skylt fram på mc:n. och har man foto med reg.nummer kan man ju också se om fordonet är skattat, försäkrat eller stulet och spåra ägaren.
Ursäkta om jag spårar ur lite men tråden handlar om att lagra körbeteende och mc-folkets körbeteende kan nog i många fall förbättras.
Åke

Det hjälper inte mycket med nummerplåt fram. Har föraren hjälm med ex. mörkt visir så ser man inte vem som kör. Ägaren till fordonet kan inte straffas för fortkörning i motsats till P-böter.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det hjälper inte mycket med nummerplåt fram. Har föraren hjälm med ex. mörkt visir så ser man inte vem som kör. Ägaren till fordonet kan inte straffas för fortkörning i motsats till P-böter.

Jag borde nämnt detta men utgick bara ifrån att alla kände till det. Det är ju så med personbilar att ofta är det flera förare som kör bilen men vad gäller mc är det nog ovanligt att någon annan än ägaren kör den så har man reg.nummer i en fartkamera borde det gå att ta reda på vem som kört. Jag har kört mc i många år, har två st nu,så jag har inget emot gruppen men att vissa kör över 200km/tim på 70 vägar borde inte vara möjligt att göra ostraffat.
Åke
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Spelar det någon roll?

Om nu Hobby65TL jobbar på ett försäkringsbolag är det ju toppen. Då har vi ju fått i oss lite mer information från någon som med största sannolikhet vet mer än oss i frågan. Kanske kommer det mer?
Vila nu på hanen.
Vi har ju en tendens att börja skjuta vilt från höften här i forumet så fort någon försöker vidga perspektivet och utmana de bekväma ”så är det” inställningarna som många tyvärr lätt låser sig vid.

Det som fick mej att skriva detta var hans sätt (så som jag uppfattade det) att beskriva hur detta är tänkt att fungera. Eftersom detta inte går att läsa ut i tidningens artikel så förutsatte jag att med den informationen & på det sätt det framfördes så jobbade han på ett av försäkringsbolagen. Såvida det inte är egna spekulationer vilket man i så fall man bör påtala. Att förvanska gör lätt en höna av en fjäder.;)

Bennie
 
Toppen